ایلنا نوشت: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وقتی که شرایط تحصیل در کشور فراهم است، دلیلی ندارد که دانشجویان برای تحصیل به خارج از کشور بروند و ارز دولتی هم به آنها تعلق بگیرد.

اسدالله عباسی با انتقاد از تخصیص ارز تحصیلی به برخی دانشجویان با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور گفت: اگر شرایط جذب دانشجو در کشور فراهم باشد و دانشجو بتواند در دانشگاه‌های داخل درس بخواند، نیاز نیست ما بخواهیم با یارانه دولتی ارز دانشجویی در اختیار دانشجویان بگذاریم تا این همه ارز از کشور خارج شود، آن هم به خصوص در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که این اتفاق بیشتر می‌افتد.

او گفت: در این میان برخی دوره‌های تخصصی هستند که آنها را در کشور نداریم و فرد برای تحصیل باید به خارج از کشور برود و همچنین در برخی موارد دانشجویی بورسیه است که در چنین شرایطی می‌توان بخشی از هزینه‌های این افراد را از طریق ارز دولتی تامین کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با تاکید بر اینکه ارز دولتی باید برای کارهای اساسی مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: در یک دوره‌ای آقایان در خصوص ارزهای مسافرتی و ارز دانشجویی تصمیمی گرفتند که بسیار غلط بود و با این تصمیم حق خیلی‌ها ضایع شد از جمله دانشگاه‌های ما در داخل کشور و آن دانشجویانی که در داخل درس می‌خوانند و شهریه می‌دهند، این‌ها به نظر من اصلا درست نیست و البته چندی پیش اعلام شد که باید ارز یارانه‌ای برای کالاهای اساسی و نه سفرهای دانشجویی پرداخت شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه برخی در حال تحصیل در خارج از کشور هستند، باید شرایطی فراهم شود که برای ادامه تحصیل به داخل کشور برگردند یا برای اتمام تحصیل‌شان حداقل ارز مورد نظرشان را دریافت کنند، البته نه ارزی که یارانه به آن تعلق می‌گیرد.

عباسی ادامه داد: وقتی که شرایط تحصیل در کشور فراهم است، دلیلی ندارد که دانشجویان برای تحصیل به خارج از کشور بروند و ارز دولتی هم به آنها تعلق بگیرد. این مساله با ‌آن چیزی که در مقررات و قوانین تبیین شده مغایرت دارد، اما در این میان باید به افرادی که در این شرایط ارزی از کشور خارج شده کمک و راهی برایشان پیدا کنیم. به طور مثال کمک کنیم، به کشور بازگردند و رشته خودشان را ادامه دهند و با این شیوه تا حدی مانع خروج ارز از کشور هم شویم یا اینکه حداقل ارز را با قیمت واقعی‌اش تامین کنند، زیرا آنها که نمی‌توانند با ارز قاچاق مشکل خود را حل کنند.

او با بیان اینکه نباید به راحتی ارز را در اختیار هر کسی قرار داد، خاطر نشان کرد: به نظرم نباید شرایط به گونه‌ای باشد که هر کسی می‌خواهد از کشور برود، ارز در اختیارش قرار بدهند یا رفتارهایی در راستای تشویق این کار انجام دهیم به این صورت که چون حالا برخی می‌خواهند از کشور بروند ارزشان را سریع تامین کنیم. در یک برهه از زمان دولت اشتباه کرد و با یک خطای محاسباتی و استراتژیکی میلیاردها دلار ارز کشور را به کسانی داد که یا سفرهای غیرضروری داشتند یا به هر دلیل دیگری به خارج از کشور رفته بودند.

نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی درباره تخصیص ارز به کالاهای اساسی از جمله دارو گفت: در حال حاضر باید برای بخشی از افراد جهت تامین دارو یا کالاهای اساسی ارز با قیمت 4200 تامین شود و اگر کسی بیماری خاصی داشت و قرار شد بنا به تشخیص برای درمان به خارج از کشور مراجعه کند، تامین ارز آن شخص را دولت بپذیرد.

او ادامه داد: همچنین دانشجویانی که بنا به ضرورت به طور مثال نبودن رشته مورد نظر در کشور یا گذراندن مقطع دکتری در برخی رشته‌ها مجبور شده که در خارج از کشور درس بخواند باید ارز او نیز تامین شود. این موارد قانونی هستند، به هیچ عنوان هم نباید موارد غیرقانونی را توجیه کنیم و ارز را به خاطر آنها هدر دهیم. به هر حال نباید اشتباهات گذشته در خصوص هدر دادن ارز دولتی دوباره تکرار شود.

عباسی در پایان تاکید کرد: در یک زمانی ارز کشور را چوب حراج زدند و هر کسی که از راه می‌رسید، بخشی از آن ارز را دریافت می‌کرد، اما حالا مدتی است که این کار با نظارت پیش می‌رود و امیدوارم در چارچوب قانون و همچنین زیر نظر سنجش شورایی که برای نظارت اقتصاد و ارز تشکیل شده به خوبی تصمیم گیری و بنا به ضرورت در توزیع ارز اقدام کنند.

۴۵۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =