ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور ترکیه متعهد شد که کشورش هرگز در برابر "کشتار هزاران غیرنظامی بی گناه" در سوریه تماشاچی نخواهد بود و در این "بازی" مشارکت نمی‌کند.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در توئیت‌هایی که جمعه شب به زبان‌های ترکی، عربی، انگلیسی و فارسی منتشر کرد، اظهار داشت: ما به عنوان دولت ترکیه از ابتدا در راستای مقابله با "کشتار غیرنظامیان" در سوریه مبارزه کردیم و از برادران سوری خود بدون هیچگونه تبعیضی حمایت کردیم و امروز نیز مانند گذشته نمی‌خواهیم به هیچ یک از برادرانمان در سوریه آسیبی وارد شود.

اردوغان گفت: اهمیتی که ما برای نشست سه جانبه در تهران قائل هستیم به خاطر اهمیتی است که ترکیه برای آینده برادران و خواهران سوری خود قائل است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: ما در کنفرانس تهران آشکارا گفتیم، "راهکارهایی که در آنها حفاظت از جان غیرنظامیان سوری نادیده گرفته‌ شوند، هیچ فایده‌ای به جز خدمت به منافع تروریست‌ها نخواهند داشت."

وی در ادامه مدعی شد: "در صورتی که کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی در راستای منافع دولت سوریه نادیده گرفته شود، ما هرگز در این بازی مشارکت نداشته و نظاره‌گر آن نخواهیم بود.نباید زیر پوشش مبارزه با تروریسم و مخالفت با طرح‌های جدایی طلبانه که هدف از آنها تضعیف تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی کشورهای همسایه است، با واقعیات موجود مخالفت کرد."

وی در پایان گفت: ما به عنوان کشوری که میزبان بیش از ۳.۵ میلیون سوری است، به تلاش برای برقراری "امنیت" جهت بازگشت داوطلبانه پناهجویان سوری و دستیابی به راه‌حلی دائمی برای درگیری‌ها در سوریه در چارچوب اصلی مشترک برای همه طرف‌ها ادامه خواهیم داد.

پوتین: نجات تروریست‌ها به بهانه حمایت از غیرنظامیان مردود است
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه در تهران ضمن اعلام مخالفت خود با تلاش‌هایی که برای استفاده از مساله حمایت از غیرنظامیان در سوریه در راستای نجات تروریست‌ها در آنجا انجام می‌شود، گفت: هرگونه پنهان‌کاری به بهانه حمایت از غیرنظامیان که هدفش نجات تروریست‌ها و وارد آوردن خساراتی به نیروهای دولت سوریه باشد را نمی‌پذیریم.

پوتین افزود: این هدف پنهان در واقع تلاش برای اتهام زنی به دمشق درمورد استفاده از مواد سمی در ادلب است و روسیه مدارک محکمی دارد که حاکی از آمادگی گروه‌های شبه‌نظامی برای این عملیات و این دست اقدامات تحریک آمیز هستند.

پوتین در ادامه گفت: در این نشست همتایان ایرانی و ترک خود را در جریان تلاش‌هایمان در شورای امنیت و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در راستای مقابله با این اقدامات قرار دادیم.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: پیوستن گروه‌هایی از مخالفان مسلح سوریه به تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم مساله‌ای بسیار بااهمیت است و این امر به تقویت اعتماد میان گروه‌های سوری کمک می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه افزود: رهبران سه کشور در این کنفرانس روند اجرای قطعنامه‌های کنفرانس سوچی را با تمرکز بر آغاز کار کمیته قانون اساسی بررسی کردند و درمورد حمایت از تلاش‌های سازمان ملل برای تشکیل این کمیته با حضور نمایندگانی از دمشق، مخالفان و جامعه مدنی توافق کردند.

پوتین در ادامه گفت: کمیته قانون اساسی خواستار تعیین ملاک‌هایی برای نهادهای دولت سوریه جهت برقراری امنیت و آرامش برای تمامی شهروندان در چارچوب کشوری یکپارچه و برخوردار از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است.

رئیس‌جمهور روسیه در پایان اظهار داشت: سه کشور ایران، ترکیه و روسیه توجه بسیاری به هماهنگی تلاش‌هایشان برای بهبود وضعیت انسانی در سوریه و شکوفایی اقتصاد این کشور و نیز حل مشکلات اجتماعی آن دارند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =