۰ نفر
۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
تصاویر| نبض چابهار، در قلب کابل

معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی های سه جانبه در خصوص بهره برداری از بندر چابهار به کابل رفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  نشست سه جانبه ایران ، افغانستان و هند به رياست «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در کابل آغاز شد.

سید عباس عراقچي معاون وزیر امور خارجه کشورمان،  ریاست هیات ایرانی را در این نشست بر عهده دارد. 

این نشست که صبح امروز برگزار شد، درباره توافقات سه جانبه قبلی در زمینه همکاری های امنیتی و اقتصادی تبادل نظر و تصمیم گیری خواهد شد.

نشست سه جانبه ایران افغانستان و هند در کابل

 

همچنین در این نشست توسعه همکاری های سه کشور در حوزه های مختلف در چارچوب توافقات قبلی با موافقت مقامات سه کشور مورد بررسی قرار می گیرد. توسعه بندر چابهار و استفاده سه جانبه از ظرفیت های این بندر از دیگر مسایل مورد بحث در این نشست خواهد بود.

عراقچی پیش از برگزاری نشست سه جانبه با «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان و «ویجی گوخال» همتای هندی خود نیز دیدار و درباره همکاری های دوجانبه گفتگو کرد.

قرار است معاون سیاسی وزیر خارجه امروز با «تادامیچی یاماموتو» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان و «حکمت خلیل کرزی» معاون سیاسی وزیر خارجه افغانستان نیز دیدار و گفتگو کند.


دیدار با «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان از برنامه های فردا چهارشنبه عراقچی اعلام شده است.
همچنین «علی اصغر پیوندی» رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز که امروز به کابل سفر کرده است با «عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان دیدار و گفتگو کرد.


نشست سه جانبه ایران افغانستان و هند در کابل






رایزنی عبدالله عبدالله و عراقچی

در این دیدار که در قصر « سپیدار » برگزار شد،‌ سیدعباس عراقچی با ابلاغ سلام گرم  وزیر امور خارجه کشورمان  به عبدالله عبدالله  اعلام کرد : به منظور شرکت در نشست سه جانبه ایران، افغانستان و هند و همچنین بحث و گفت و گو پیرامون سند جامع همکاری‌های دو کشور افغانستان و ایران به کابل سفر کرده است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه کار سه کمیته از کمیته‌های پنج گانه تشکیل شده بین ایران و افغانستان برای تدوین سند جامع همکاری‌های دو کشور نهایی شده است و کار دو کمیته دیگر حدود 90 درصد پیشرفت داشته است، خاطرنشان کرد: نهایی سازی و امضای سند همکاری‌های جامع دو کشور باعث ایجاد نظم نوین و شکوفایی در روابط دو کشور خواهد شد.

سیدعباس عراقچی در این دیدار تاکید کرد: سیاست ایران در قبال افغانستان مبتنی بر حاکمیت ملی و همکاری با دولت افغانستان است و از ابتکار دولت کابل برای حفظ وحدت ملی،‌ تامین ثبات و ایجاد صلح و امنیت در افغانستان حمایت می‌کند.

نشست سه جانبه ایران افغانستان و هند در کابل



وی همچنین بر اهمیت مبارزه مشترک دو کشور با تروریسیم تاکید کرد و گفت: تروریسم خوب و بد نداریم.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین با ابراز نگرانی از فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در منطقه خاطرنشان کرد: ما امنیت افغانستان را امنیت خودمان می‌دانیم و امنیت ایران را امنیت افغانستان، بنابراین باید در مبارزه با داعش همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

عراقچی همچنین بر اهمیت تداوم همکاری‌های بانکی و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر سطح مبادلات اقتصادی میان ایران و افغانستان حدود 3 میلیارد دلار است.

براساس گزارش خبرگزاری آوا افغانستان در این دیدار« عبدالله عبدالله» از کمک‌های ایران به مردم و دولت افغانستان قدردانی کرد و گفت: با نیت و اراده خوب روی سند همکاری‌های جامع دو کشور و کمیته‌های پنجگانه در این زمینه کار شده است و دولت افغانستان علاقه‌مند به تکمیل و امضای این سند است.

نشست سه جانبه ایران افغانستان و هند در کابل

 

این مقام اجرایی افغانستان با تاکید بر اینکه تروریسم تهدیدی در برابر امنیت ملی کشورهای منطقه است، ادامه داد: در راستای مبارزه با تروریسم همکاری‌هایی میان ایران و افغانستان وجود دارد اما مقابله با این تهدیدهای مشترک نیازمند همکاری‌های بیشتر است.

عبدالله عبدالله همچنین نشست سه جانبه ایران،‌ افغانستان و هند را مهم خواند و گفت: امیدوارم این نشست فرصت‌های تازه‌ای را برای مردم، سرمایه‌گذاران و تجار سه کشور ایجاد کند.

رئیس اجرایی دولت افغانستان همچنین با تاکید بر اینکه دولت کابل در سیاست خارجی خویش براساس اصل حاکمیت ملی و منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد، ادامه داد: روابط میان دو کشور تحت تاثیر کشور ثالثی قرار نخواهد گرفت.

در این دیدار این دو مقام عالی رتبه ایران و افغانستان بر اهمیت همکاری بیشتر جهت مبارزه با تروریسم و همچنین قاچاق و تولید مواد مخدر گفت و گو کردند.

موضوع مهاجرین، برجام، معضل آب و گسترش همکاری‌های دو جانبه در دیگر موضوعات از دیگر محورهای بحث و تبادل نظر بین عراقچی و عبدالله عبدالله در این دیدار بود.

 

نشست سه جانبه ایران افغانستان و هند در کابل


دیدار عراقچی با همتای هندی

درهمین ادامه دیدار ها "عباس عراقچی" معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای هندی خود در کابل دیدار و گفتگو کرد.عباس عراقچی و ویجی گوخال صبح امروز در وزارت خارجه افغانستان دیدار و درباره توسعه روابط دوجانبه ازجمله در زمینه گسترش روابط اقتصای و همکاری های دوجانبه برای توسعه چابهار گفتگو کردند.

قرار است نشست سه جانبه ایران ، افغانستان و هند درباره پیگیری توافقات سه جانبه قبلی با محوریت بندر چابهار امروز در کابل برگزار شود.در این نشست عراقچی ، ویجی گوخال و حکمت خلیل کرزی به نمایندگی از ایران ، هند و افغانستان حضور می یابند.

نشست سه جانبه ایران افغانستان و هند در کابل

 

نشست سه جانبه ایران افغانستان و هند در کابل

تصاویر از خبرگزاری صدا و سیما

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 803860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =