۰ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۰

آیا به دنبال یک رستوران خوب در یک شهر نا‌آشنا هستید؟ بهترین راه پرسیدن از جمع زیادی از مردم شهر است. زمانی این کار غیرممکن به نظر می‌رسید، اما امروز اینترنت و شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند خرد جمعی را در دسترس همگان قرار دهند.

ابوالفضل کریمی: گزارشی که در ابتدای هفته جاری توسط گارتنر منتشر شد، نشان می‌دهد بخش عظیمی از مصرف‌کنندگان به میزان قابل توجهی در تصمیم‌گیری به اطلاعات به دست آمده از شبکه اجتماعی از دوستان خود تکیه می‌کنند و بر اساس آن برای خرید خود تصمیم می‌گیرند. به عبارت دیگر بسیاری از تصمیم‌های مهم در دنیای امروز، گروهی گرفته می‌شود.

به گزارش تلگراف، یکی از کارشناسان در این باره گفت: «این موضوع برای من که صدق می‌کند. من برای خرید بهترین قهوه‌ساز به سراغ سایت توئیتر رفتم و برای پیدا کردن یک هتل خوب از دوستان خود در فیس‌بوک کمک گرفتم. البته من می‌توانم با کمی جستجو در اینترنت به جواب تمام این سوالات برسم، اما دلیل آن‌که از دوستان و حتی غریبه‌ها کمک می‌خواهم، این است که می‌خواهم از نظریات انسانی استفاده کنم. توصیه‌های افراد که می‌تواند به من در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر کمک کند».

گراهام جونز که روان‌شناس است، در این باره گفت: «استفاده از خرد جمعی یکی از غریزه‌های طبیعی انسان است. ما طوری برنامه‌ریزی شده‌ایم که تا آن‌جایی که می‌توانیم از اطلاعات دیگران استفاده کنیم. ما از نظرات دیگران استفاده می‌کنیم تا اعتبار انتخاب‌های خود را بسنجیم».

در همین راستا، این هفته فیس‌بوک سرویسی به نام Facebook Questions را به راه انداخت که به کاربران کمک می‌کند نه تنها از دوستان خود اطلاعات کسب کنند، بلکه بتوانند از دوستان دوستان خود نیز جواب‌های با ارزش و مفیدی در مورد سوالات خود به دست بیاورند.

موتور جستجوی ask.com نیز به دنبال راه‌اندازی سرویس مشابهی در پاییز است. ناظرین اقتصادی نیز با اشتیاق منتظر هستند تا ببینند گوگل با جستجوی اجتماعی Aardvark که مشابه با Facebook questions است، چه می‌کند. در ماه فوریه / بهمن گذشته، گوگل برای خرید این سرویس 50 میلیون دلار پیشنهاد کرد.

تمرکز اصلی موتورهای جستجو و شرکت‌های فناوری در چند سال اخیر، یافتن روشی برای ایجاد ارتباط بین اطلاعات خام و قضاوت‌های دیگران بوده است. این بدان معناست که شما در هنگام جستجو برای رستوران‌های چینی در شهر خود به جای دریافت فهرستی از نشانی‌های خام، فهرستی از پیشنهادها را دریافت می‌کنید یا رستوران‌ها را بر اساس محبوبیت بین مردم به صورت مرتب شده ببینید.

نسل جدیدی از سرویس‌های مبتنی بر وب به ما کمک کرده است تا سریع‌تر و آسان‌تر به منبعی از نظرات کارشناسی دست پیدا کنیم. به عنوان مثال، در Foursquare که یک سرویس شبکه‌ای اجتماعی مبتنی بر مکان است، کاربران می‌توانند در مورد هر جایی که رفته و امتحان کرده‌اند، نظرات و نکاتی را که به نظرشان می‌رسد بیان کنند. این سایت هم‌چنین با چند برند اصلی و بسیار مهم قرارداد همکاری امضا کرده تا توصیه‌های رسمی را نیز در سایت خود قرار دهد.

شاید توییتر برای استفاده از خرد جمعی بهترین جا باشد. توییتر منابع خود را از کاربران خود دریافت می‌کند و به کاربران خود اجازه می‌دهد نه تنها از دیگر افراد این سایت، بلکه از گستره وسیع‌تری در محیط وب برای حل یک مشکل راهنمایی دریافت کنند.

روبین هامن، مدیر دیجیتال در Edelman PRدر این باره گفت: «مردم همیشه از دوستانشان برای راهنمایی گرفتن سوال می‌پرسند، اما وب ابزار بسیار سریع‌تری برای دریافت اطلاعات از تعداد بسیار بیش‌تری از مردم است. طبیعت عمومی این پیام‌ها به این معناست که زنجیره بحث‌ها در حال تبدیل شدن به یک منبع اطلاعاتی است. در گذشته همکاری به معنای جمع شدن در یک اتاق برای گفتگو بود. اما امروزه شبکه‌های اجتماعی این امکان را با تعداد بیش‌تری از مردم فراهم می‌کند».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 80695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =