اختلاف‌افکنان با صفحات جعلی، کجا را نشانه گرفته‌اند؟

در روزگاری که جنگ روانی چاشنی جنگ اقتصادی شده تا سد مقاومت ایرانیان سست شود، حفظ وحدت ملی هوشیاری و تیزبینی نخبگان و رسانه‌ها را می‌طلبد.

امید کرمانی‌ها: جنگ روانی دشمن تخیل نیست. دونالد ترامپ در کارزار رقابت های انتخاباتی به شدت برای برجام شاخ و شانه کشید و وعده کرد به محض آنکه وارد کاخ سفید شود، توافق برنامه جامع اقدام مشترک را پاره کند اما این کار را یک سال ونیم بعد انجام داد. او تصورش این بود که می تواند با جنگ روانی تمرکز قوه عاقله نظام جمهوری اسلامی را از تعادل خارج کند، به طوریکه ایران برای خروج از برجام پیشگام شود؛ وقتی به این هدف خود نرسید، شرکای اروپایی، چین و روسیه را تحت فشار گذاشت تا همه پنج کشور با هم زیر میز توافق با تهران بزنند. وقتی این حربه نیز کارگر نیفتاد. ترامپ با وجود هشدارها و تذکرات متحدان غربی‌اش 5 ماه پیش دستور خروج آمریکا از برجام را صادر کرد و کلیه تحریم‌های مربوط به هسته ای را برگرداند.

این تصمیم هزینه های هنگفتی را به اعتبار آمریکا در جهان وارد کرد و حتی مورد انتقاد و اعتراض نزدیک ترین شرکای واشنگتن قرار گرفت. برنامه اعلامی دولت ترامپ آن است که با اعمال شدیدترین و بی سابقه ترین تحریم ها بر ایران، سد مقاومت ایران را بشکنند. البته در کنار بهره گیری از ابزارهای سخت، شیوه های نرم نیز در دستورکار قرار دارد. شیوه هایی که هدف از به کارگیری آنها فاصله انداختن بین مردم و حاکمیت و ترسیم چهره مخالف مذاکره از ایران نزد جهانیان است.

ترامپ از برجام خارج شد، تحریم ها را برگرداند و 12 پیش شرط برای مذاکره با ایران قرار داد اما یکدفعه از مسئله مذاکره بدون پیش شرط سخن گفت و این موضع را در سازمان ملل نیز اعلام کرد و به انحای مختلف جلوی رسانه های ارتباط جمعی خود را راغب به گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی نشان داد.

در برابر این رفتارهای ترامپ، ملت ایران که بار اصلی هزینه تحریم ها را به دوش گرفتند، انتظار داشتند رئیس جمهور پاسخ منطقی و محکمی به همتای آمریکایی خود بدهد تا این امکان برای ترامپ نباشد که هم برجام را به هم بزند، هم تحریم ها را برگرداند و هم فشارهای سیاسی و روانی را علیه ایران افزایش دهد چراکه ترامپ می خواهد ضمن بسیج همه کشورها علیه نظام جمهوری اسلامی، پرچم مذاکره را هم به دست بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی هم با اشاره به وجود پشتوانه قطنامه 2231 سازمان ملل از برجام گفت: «برای گفت‌وگو نیازی به گرفتن عکس‌های دونفره نیست، می‌توان در همین جا و در این مجمع عمومی، سخنِ یکدیگر را شنید. من گفت‌وگو را از همین جا آغاز می‌کنم و به صراحت اعلام می‌کنم: موضوع امنیت بین‌الملل، بازیچه سیاستِ داخلی آمریکا نیست. سازمان ملل، یکی از ادارات ِدولت ایالات متحده آمریکا نیست. هر گفت‌وگویی می‌تواند، از همان جایی و از همان کسی که گفت‌گو را قطع کرده و پیمان را زیر پا گذاشته است، شروع شود. شروع آن، پایان دادن به تهدید و تحریم‌ ظالمانه‌ای است که، ناقضِ اصولِ اخلاقی و حقوق بین‌الملل است».

البته آمریکایی ها برای تشدید و اثربخشی بیشتر طراحی های جنگ روانی عواملی را در داخل کشور و فضای مجازی به مزدوری گرفتند تا با اتخاذ مواضع یا انتشار پیام هایی در پیج های فیک در قالب تفسیرهای انحرافی از انقلاب و دین هر موضوعی را به کوره اختلافات تبدیل کنند که متأسفانه برخی رسانه ها و کانال های خبری موجه نیز به باز نشر این مطالب مبادرت می ورزند.

اتفاقی که رهبر معظم انقلاب و روسای قوا در سخنرانی های اخیرشان همواره نسبت به آن هشدار دادند. حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند «جنگ روانی دشمن را در رسانه‎ها تکرار نکنید».

رئیس جمهور در جلسه شورای انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امروز هم که دشمنان انقلاب اسلامی همزمان جنگ روانی و جنگ اقتصادی را علیه نظام و مردم سازماندهی کرده‌اند، قادر خواهیم بود با تأسی به همان فرهنگ انقلابی، ضمن ارتقای آگاهی، امید و مشارکت مردم، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از مقطع سخت فعلی عبور کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی یادآور شد: «دشمن تلاش می‌کند با جنگ روانی وضع کشور را به‌هم بریزد». 

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز گفت «عملیات روانی دشمن برای مضطرب کردن ملت است چون فضای شک کشوررا ناتوان می‌کند».

اما با وجود تذکرات و هشدارهای رهبرمعظم انقلاب، رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس به بهانه حمله تروریستی اهواز  در سالروز گرامیداشت هفته دفاع مقدس برخی مزدوران آمریکایی برای آنکه این اقدام موجب وحدت و انسجام داخلی در مقابل تروریست ها و کشورهای پشتیبان آنها نشود در شبکه های اجتماعی با اکانت های قلابی اقدام به شبهه آفرینی کردند.

دو نمونه از این شبهه آفرینی های انحرافی خیلی در رسانه ها و کانال های خبری دست به دست شد. به ظاهر دو روحانی به نوع اقدام نیروی ارتشی در نجات یک دختربچه اعتراض داشتند.

اکانت فیک

پیگیری های خبرآنلاین نشان داد که یکی از صفحات بلافاصله بسته شده و امروز وجود خارجی ندارد و صفحه دیگر نیز ضمن حذف پیام هایش، حاوی یک عکس است که نوشته این صفحه از دست مزدوران ضد انقلاب درآمد تا همگان بدانند این پیج فیک بوده است.

اکانت فیک

اکانت فیک

رصد مواضع اخیر آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که عزم جدی برای ایجاد گسست اجتماعی دارند و می‌خواهند وحدت و انسجام داخلی ایران را سست کنند تا از رهگذر آن بتوانند به اهداف اقتصادی و سیاسی خود برسند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 808252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    50 2
    در تلاش برای شبهه افکنی‌ها شکی نیست. اما سوال اینجاست چرا مردم چنین ادعاهای واهی رو باور می‌کنن ولی صحبت‌های رسمی مسئولین رو نمی‌پذیرن؟ چه به سر سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد مردمی اومده که چنین از گفته های منابع رسمی گریزان و به اون بی‌اعتمادن؟ اگر به این پرسش پاسخ درست داده بشه تمام تلاش دشمنان برای ایجاد شکاف اجتماعی از بین خواهد رفت. قبول کنید سال‌هاست راه رو خودمون اشتباه رفتیم و آب به آسیاب دشمن ریختیم و با سخت‌گیری‌ها و بازی‌های سیاسی و برخوردهای فاقد عدالت و انصاف مردم رو بی‌اعتمادتر کردیم.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    28 5
    بازم حاشیه بازم پوپولیسم بازم منحرف کردن اذهان مردم بی نوا ،کسی برا خشک کردن خوددریاچه ارومیه غمی نخورد برای عکسش همه رگ غیرت برداشتن برای نابود کردن محیط زیست کمی ککش نگزید برای اسم خایج فارس هوارمی زنن برای نابود کردن اقتصاد ،واختلاس بیت المال کسی جوابگو نیست، برای اینکه فلان صفحه چی نوشته معرکه گرفتین بدرک که چی نوشته وکی نوشته
  • بی نام A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    28 3
    البته منکر وجود چنین افکاری نباید بود انان ک ب واقع چنین افکار نفرت انگیزی دارند و دم از اسلام میزنن
  • بی نام A1 ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    3 0
    اين رابايد به کساني گفت که به دنبال دشمن ونفوذي در صفوف منتقدين مي گردندغافل از اينکه دشمن درصف دوستان دوآتشه و مجيزگويان خيلي راحت وکم هزينه تربه نيات شوم خود ميرسد.
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    4 0
    مردم از چیزی فرار می کنن و به چیزی پناه میبرن. الزامن چیزی که ازش فرار می کنن بد نیست و الزامن چیزی که بهش پناه می برن خوب. ما خیلی وقته جنگ رسانه ای رو باختیم. صدا و سیما مشکل داره ولی کسی به فکر درمانش نیست