خبرگزاری تقریب نوشت: یک عالم اهل تسنن با بیان اینکه مفتیان قزاقی، رهبر انقلاب را یک شخصیت تقریبی می‌دانند، گفت: اولی‌الامری همچون مقام معظم رهبری لازم است که گاهی جلوی عصبیات مذهبی را بگیرد و با عدالت حکم کند.

آخوند عبدالرزاق رهبر امام جمعه آق‌قلا و از برجسته‌ترین علمای اهل‌سنت ایران با بیان اینکه مفتیان قزاقی، رهبر انقلاب را یک شخصیت تقریبی می‌دانند، ادامه داد: در این اجلاس یکی از قزاق‌ها این روایت را خواند: «لا فرق بین العربی و العجمی و لا اسود و لا ابیض الا بالتقوی» و گفتند مقام معظم رهبری یک شخصیت تقریبی و وحدت‌طلب است که حتی در سخنرانی‌های خود در کردستان یا در مراکز اهل سنت همیشه هر شخصی که نسبت به قداست شیعه یا سنی حمله‌ور شود نه شیعه و نه سنی است، موضع داشته‌اند، همان گونه که قرآن کریم به ما امت واحده می‌گوید«إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً».

آخوند رهبر با اشاره به اینکه در این اجلاس رئیس جمهور قزاقستان از وجود تفکرات افراطی و سلفی در کشورش ابراز ناخرسندی کرده است، اظهار داشت: در این سفر به مناطق دور قزاقستان رفتیم و مقداری با علما و اهل مساجد نشستیم و بحث کردیم. حتی رئیس‌جمهور این کشور از این اختلافات ناراحت بود و می‌گفت: از طرف برخی کشورها می‌آیند و سنت و فرهنگ قدیمی قزاق را که اهل مذهب و عرفان و طریقت بودند خراب می‌کنند.

وی گفت: در حاشیه این اجلاس از من سؤال کردند که نَصب آیت‌الله اراکی بر عهده چه کسی است؟ من هم گفتم که ما یک اولی الامری داریم که او آیت‌الله اراکی را نصب کرده است. بعد هم این عقاید نسفی را برای آن‌ها خواندم؛ «مَنْ مَاتَ وَ لم یَعرَف إِمَام زَمَانِه مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّة»؛ ما باید به اولی الامر و امام خود یعنی مقام معظم رهبری احترام بگذاریم. اگر احترام نکنیم میتة ما، میتة جاهلیت خواهد بود. بعد این روایت دنباله داشت: «ولابد عن الناس من نصب الامام... و اقامة الجمعة و آیات» اولی الامری همچون مقام معظم رهبری لازم است که گاهی جلوی کندروی و تندروی‌ها و عصبیات مذهبی را بگیرد و با عدالت حکم کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814976

برچسب‌ها