۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۳

کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: تبلیغات ریاست جمهوری از اول خرداد شروع می‌شود و تا بیستم خرداد ادامه می‌یابد

یاسرفاتحی

با اتمام زمان قانونی ثبت نام از داوطلبین ریاست جمهوری، 475 نفری که در این دور از انتخابات ثبت نام کردند منتظرند تا صلاحیتشان از سوی شورای نگهبان قانون اساسی که تنها مرجع احراز صلاحیت در انتخابات است، بررسی شود تا بتوانند از اول خرداد تبلیغات خود را آغاز کنند.

کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات کشور صبح دیروز با حضور در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد با اشاره به اینکه تمامی پرونده‌های داوطلبین به شورای نگهبان تحویل داده شده است تصریح کرد: بررسی صلاحیت‌ها از امروز به مدت پنج روز توسط شورای نگهبان شروع می‌شود و پنج روز برای اعتراض درنظر گرفته شده است و نهایتاً در 30 یا 31 اردیبهشت اسامی احراز صلاحیت شدگان را اعلام می‌کنیم. از اول خرداد تبلیغات شروع و تا بیستم ادامه می‌یابد و روز 21 خرداد تبلیغات ممنوع و نهایتاً در8 صبح روز 22 خرداد انتخابات برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه 475 نفر به عنوان داوطلب ریاست جمهوری ثبت‌ نام کردند از میرحسن موسوی، مهدی کروبی، محمود احمدی‌نژاد و محسن رضایی به عنوان شاخص‌ترین افراد ثبت نام‌کننده در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نام برد.

دانشجو با ابراز امیدواری نسبت به تغییر قانون شرایط ثبت نام کنندگان ریاست جمهوری دور یازدهم گفت: امیدوارم برای ثبت نام دور یازدهم، قانون حداقل‌های شرایط داوطلبین ریاست جمهوری را مشخص کرده باشد تا افراد به دنبال برداشت‌های سلیقه‌ای و شخصی برای ثبت نام نباشند. وی ادامه داد: وقتی قانون مشخص نکرده باشد که چه کسی رجل سیاسی است یا مدیر و مدبر است، افراد بر اساس برداشت‌های خود تشخیص می‌دهند که رجل سیاسی و یا مدیر و مدبر هستند.

 تلاش رسانه ها

دانشجو با تأکید بر اینکه برخی موارد ثبت نامی نه در شأن ریاست جمهوری و نه در شأن نظام بود تصریح کرد: ما به عنوان مجری باید از افرادی که مراجعه می‌کردند ثبت نام می‌کردیم و نهایتاً این کار را کردیم ولی تلاش رسانه‌ها در نقد این موضوع و اصرار و اطلاع‌رسانی ما بر آن و نیز تأکید برخی شخصیت‌ها موجب شد که امسال 3/50 درصد نسبت به دوره نهم کاهش ثبت نام‌کننده داشتیم، یعنی با توجه به ثبت نام 1014 نفر در دوره نهم، در این دوره 539 نفر کمتر از دوره قبل ثبت نام‌کننده داشتیم.

در حالی که رئیس ستاد انتخابات کشور تا پیش از این از ارائه آمار دقیق ثبت نام کنندگان اینترنتی خودداری می‌کرد و بر بیش از هزار نفر تأکید داشت، امروز از رقم 3272 نفر برای ثبت نام کنندگان اینترنتی یاد کرد و افزود: برخی‌ها عنوان می‌کردند که اگر تسهیلات اینترنتی ایجاد شود افراد بیشتری برای ثبت نام ترغیب می‌شوند ولی شاهد بودیم همانگونه که پیش‌بینی می‌شد تنها 5/14 درصد ثبت نام کنندگان اینترنتی برای ثبت نام حضوری مراجعه کردند.

وی با اشاره به اینکه از داوطلبین ثبت نام‌کننده تعداد 433 نفر مرد و تعداد 42 نفر زن هستند، خاطرنشان کرد: محدوده سنی این افراد عبارت است از: زیر 25 سال 30 نفر، 25 تا 30 سال 39 نفر، 30 تا 40 نفر 139 نفر، 40 تا 50 سال 115 نفر، 60 تا 50 نفر 98 نفر و 60 سال به بالا 54 نفر.

دانشجو با بیان اینکه مسن‌ترین فرد ثبت نام‌کننده یک مرد 86 ساله و جوانترین فرد پسری 19 ساله بود گفت: از نظر تحصیلات ثبت نام کنندگان، یک نفر دارای مدرک اجتهاد، یک نفر فوق‌دکترا، 35 نفر دکتری، 216 نفر لیسانس و فوق لیسانس و بقیه مدارک دیگری داشتند.

وی با تأکید بر اینکه مدارک ثبت نام کنندگان در وزارت کشور بررسی نمی‌شود، مرجع رسیدگی را شورای نگهبان دانست و گفت: از نظر مشاغل ثبت نام کنندگان، 19 نفر هیأت علمی، 10 نفر پزشک، 194 نفر کارمند، 37 نفر فرهنگی، 34 نفر بازنشسته و بقیه وکیل، قاضی و با سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا بودند و 55 نفر شغلشان را در فرم مربوطه درج نکردند.

 اهمیت انتخابات

رئیس ستاد انتخابات کشور به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: هم دوستان انقلاب و هم دشمنان انقلاب، هم دولت‌ها و هم ملت‌ها منتظرند و چشم شان به این انتخابات است که چه درصدی در انتخابات شرکت می‌کنند. وی ادامه داد: دوستان انقلاب منتظر ثبت رکوردی هستند تا چشم فتنه کور شود و طمع دشمنان از انقلاب برداشته شود. دشمنان انقلاب به دنبال این هستند تا با دروغ، شایعه پراکنی، تهمت و افترا و تبلیغات، با دامن زدن به برخی مطالب درصد واجدین شرایط در پای صندوق‌های رأی کم شود تا بتوانند مانورهای بعدی که در سر دارند را دنبال کنند. دانشجو با اشاره به فضای انتخاباتی کشور آن را سالم عنوان کرد و افزود: با کمک نامزدهای تأیید صلاحیت شده و ستادها و طرفدارانشان و نیز عوامل اجرایی در این فضای سالم پیش می‌رویم تا انتخاباتی که در 22 خرداد برگزار می‌شود دوست شاد کند و دشمنان انقلاب را عصبانی‌تر کند و ما بتوانیم بگوییم «‌ای دشمنان از عصبانیت‌تان دق کنید و بمیرید.»

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: اگر مسئولین ستاد‌های کاندیداهایی که صلاحیت‌شان احراز شده قصد معرفی نمایندگانی را دارند ‌باید از اول خرداد تا هفده خرداد نمایندگان خود را اعلام کنند تا برای آنان کارت صادر شود. وی با بیان اینکه وزارت کشور از نظارت بر امور اجرایی انتخابات نه تنها گریزی ندارد بلکه استقبال می‌کند، افزود: با هماهنگی و جلساتی که با میز احزاب داشتیم قرار بر آن شد که چه در ستاد مرکزی و چه در ستادهای استانی امکانات مناسب برای میز احزاب فراهم شود تا بتوانند آن نگاهی که در ارتباط با انتخابات دارند را اجرایی کنند. دانشجو با بیان اینکه صیانت از آرا یک وظیفه است، ادامه داد: چون از ابتدا هم با مردم و هم با کاندیداها عهد بستیم که قانونمداری را ملاک قرار دهیم در مدار قانون حرکت کنیم؛ با نگاه قانون به مسائل نگاه می‌کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =