۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۷

میلیون‌ها سال پیش تمساح‌ها کوچک و سبک بوده‌اند، روی زمین حشرات غول‌پیکر و جانوران کوچک شکار می‌کردند و دندان‌هایی شبیه به پستانداران امروزی داشته‌اند. شاید تمساح‌ها کلید معمای تکامل باشند

بهنوش خرم‌روز: تمساح‌ها اغلب به عنوان موجوداتی سنگین و کند شناخته می‌شوند که بیشتر زندگی خود را در آب می‌گذرانند. اما ظاهرا در طول تاریخ حیات روی زمین و سیر تحول موجودات زنده،‌ تمساح‌های بسیار متفاوتی هم وجود داشته‌اند.

بسیاری از خبرگزاری‌های علمی دیروز به کشف تازه‌ای در مورد حیات گونه‌ای از تمساح در حدود 105 میلیون سال پیش اشاره کرده‌اند که بسیاری از ویژگی‌هایش به پستانداران نزدیک بوده است.

بر اساس گزارش تلگراف، محققین با کشف فسیل این تمساح در اعماق صخره‌های تانزانیا، موفق شده‌اند نمونه‌ای دیجیتالی از دندان‌های آن بسازند که در حد میلیونیوم متر جزییات را نشان می‌دهد. محققین می‌گویند اگر از روی بقیه فسیل نمی‌دانستند که متعلق به چه موجودی است،‌ فکر می‌کردند که این دندان‌ها به یک پستاندار ناشناخته تعلق داشته است.

دایناسور گربه مانند

ظاهرا این تمساح قدیمی روی خشکی زندگی می‌کرده و از حشرات غول‌پیکر و جانوران کوچک تغذیه می‌کرده است. آثار باقی مانده نشان می‌دهند که تنها دم این تمساح تا حدی مشابه تمساح‌های امروزی فلس داشته و بقیه بدنش فاقد این لایه زره‌مانند بوده، ‌بنابراین خیلی موجود سبک‌تری بوده و به راحتی می‌توانسته روی زمین حرکت کند.

محققین از این کشف تازه به وجد آمده‌اند چون یافته‌های تازه‌ای در مورد تحول موجودات زنده بر روی زمین در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. آن‌ها فکر می‌کنند که حالا می‌توانند رد تحول موجودات را در تمساح‌های زنده امروزی پیگیری کنند و از این طریق شاید این معما را تا حدی به جواب نزدیک‌تر نمایند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 81685

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =