استفاده از غذاهای کم‌کالری و قدری نرمش‌های سبک،‌ نه تنها از تحلیل بافت ماهیچه‌ای در دوران پیری جلوگیری می‌کند، ‌بلکه به سالم ماندن ارتباط سلول‌های عصبی کمک می‌کند و از عوارض پیری جلوگیری می‌نماید

بهنوش خرم‌روز: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که افراد با افزایش سن مجبور می‌شوند با آن دست و پنجه نرم کنند، تحلیل رفتن بافت ماهیچه‌ای بدن است. شواهد حاکی از آن است که همین مسئله باعث افزایش خطر جراحت در افراد مسن هم می‌شود. اما چه می‌توان کرد تا بتوان ماهیچه‌ها را جوان نگه داشت و از بسیاری عوارض پیری مخصوصا در زمینه‌های حرکتی دوری کرد؟ ظاهرا جواب به تغذیه دوران جوانی برمی‌گردد.

تکنولوژی‌ریویو در گزارش خود به مطالعه جدید محققین در مورد تحلیل ماهیچه‌ها در سنین بالا پرداخته است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل پیشگیری کننده،‌ رژیم‌ غذایی سرشار از مواد غذایی لازم و بسیار کم کالری است. به گفته محققین، استفاده از مواد غذایی که کالری بسیار کمی دارند در کنار نرمش‌های نه چندان سنگین،‌ می‌تواند در دوران پیری بافت ماهیچه‌ای را جوان نگه دارد.

همچنین به نظر می‌رسد که این دو عامل روی ارتباط سیستم عصبی و ماهیچه‌ها هم تاثیرگذار باشند. با این که این روزها مطالعات فراوانی در مورد بیماری‌های سالمندی مانند آلزایمر انجام می‌شود، ‌اما پزشکان معتقدند که ما هنوز در مورد تاثیر سن بر سیستم عصبی چیز زیادی نمی‌دانیم.

یکی از مهم‌ترین مشکلات حرکتی در دوران سالمندی،‌ به مشکلات ارتباطی سیستم عصبی حرکتی و ماهیچه‌ها مربوط می‌شود. مطالعاتی که بر روی گونه‌های مختلف موجودات، ‌و نه تنها انسان، ‌انجام شده‌اند، ‌نشان می‌دهند که با بالا رفتن سن، ‌در نقطه برقراری ارتباط سلول‌های عصبی ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شود. بر اساس این مطالعه جدید، ‌به نظر می‌رسد بین مصرف مواد غذایی کم کالری و سالم ماندن نقطه ارتباطی سلول‌های عصبی ارتباط معناداری وجود دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 81942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =