آب شرب در ایران مجانی است

ایسنا نوشت:مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز تاکید دارد که علی‌رغم اهمیت آب، خصوصا آب شرب و دشواری‌ها و هزینه‌های سنگین استحصال آن، شهروندان در ایران آب شرب را مجانی مصرف می‌کنند و یکی از راهکارهای مهم بهینه‌سازی مصرف، تغییر تعرفه‌ی این مایه‌ی حیات است.

الله‌بخش نظرپور با بیان اینکه متوسط هزینه هر خانوار شیرازی برای مصرف آب در یکماه، حدود 9 هزار و 300 تومان است، گفت: در حالیکه هر لیتر آب بسته‌بندی بیش از هزارتومان فروخته شده و قیمت یک بطری یک و نیم لیتری آب بسته‌بندی 1500 تا 2 هزار تومان است، آیا تعرفه‌ی آب شرب لوله‌کشی، با تمام هزینه‌ها و دشواری‌ها، زیاد است؟

این مقام مسئول گفت: در شیراز به ازای هر یک لیتر آب، شهروندان 5.7 ریال پرداخت می‌کنند!! اما هزینه خرید یک لیتر آب بسته بندی، 10 هزار ریال است!! البته قیمت تمام شده آب شرب لوله‌کشی هم به ازای هر لیتر حداقل 12 ریال است.

وی افزود: با توجه به اینکه در وضعیت خشکسالی قرار داریم و منابع آبی از فاصله‌های یا اعماق زمین تامین می‌شود، از طرفی ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب را هم داریم، افزایش تعرفه آب در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز ادامه داد: تامین بخشی از آب شهر شیراز، اکنون از فاصله 130 کیلومتری، یعنی سد درودزن و بخشی هم از عمق چندصد متری زمین انجام می‌شود؛ در آینده نزدک هم تلاش خواهیم کرد بخشی از آب را از سد بشار یاسوج تامین کنیم؛ لذا طبیعی است که قیمت آب افزایش یابد.

نظرپور مجددا تاکید کرد که اقتصاد آب بحث مهمی برای اقدمات خدماتی و سرمایه‌گذاری است، لذا افزایش تعرفه آب در دستور کار قرار گرفته اما هنوز نهایی نشده است.

وی به لزوم همکاری و کمک شورای شهر هم اشاره و خاطرنشان کرد: شورای شهر می‌تواند در توسعه شبکه فاضلاب و اصلاح و بازسازی شبکه‌ها به شرکت آبفا کمک کند که تاکنون اقدامی از سوی آنها انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز همچنین به توسعه فاضلاب در این کلانشهر هم اشاره و عنوان کرد که قیمت تمام شده نصب فاضلاب برای هر مشترکی که بنا دارد از فاضلاب برای دفع بهداشتی استفاده کند 9 میلیون و 500 تومان است.

نظرپور افزود: در شهر شیراز به طور متوسط از هر مشترک دو میلیون و 400 تومان بابت نصب فاضلاب گرفته می‌شود و مازاد آن را دولت پرداخت می‌کند.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی شهروندان از دریافت وجه اضافه توسط پیمانکاران برای نصب فاضلاب خانگی گلایه دارند، گفت: به هیچ عنوان کسی نباید به پیمانکار پول اضافه دهد، چرا که حساب‌های شرکت آب و فاضلاب با پیمانکاران مشخص است و اگر پولی دریافت شود خلاف قانون است.البته برای مشترکین متقاضی انشعاب داخلی هزینه اضافه توسط پیمانکار دریافت می‌شود که ارتباطی به شرکت آبفا ندارد و به تمایل متقاضی بستگی دارد.

نظرپور خاطرنشان کرد: دو شهر شیراز و صدرا برای مهجز شدن به سیستم تصفیه‌خانه به تجهیز فاضلاب دو هزار و 400 کیلومتری نیاز دارند که تاکنون یکهزار و 100 کیلومتر آن اجرایی شده و یک‌هزار و 300 کیلومتر دیگر باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز یادآور شد: تعهد سالانه برای اتمام کل این دو شهر به تصفیه‌خانه حدود 150 کیلومترپیش‌بینی شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 820373

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    93 0
    نیروی کار هم در ایران مجانی است
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    75 1
    به جای بازی با کلمات یه کم به فکر مردم باشیدکه زیر بار این تورم افسار گسیخته دارن له میشن
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    81 1
    برای آب هم بازار درست کنید مثل سنا.اسمش رو بذارید آنا.والسلام.
  • ایرانی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    61 1
    احتمالا آب لوله کشی و شرب منزل ایشون مجانی است !
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    54 0
    یکی نیست بگه آخه با سواد هزینه اصلی آب بسته بندی همون ظرفش است که الان هم کمیاب و هم با قیمت خیلی زیاد پیدا میشه والا صرف آب حدودا قیمتش 7 درصد هم نمیشه
  • تاریخ IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    46 0
    خندیدیم ...
  • قلی IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    58 1
    کاش وقتی دردی از مشکلات مردم حل نمیکنند حداقل دهنشان را میبستن
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
    0 0
    وقت کردید کامنتای دیگر خبرها را چاپ کنید سپاس