۱ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷

گوگل که با پروژه گوگل‌بوک خود می‌خواهد تمام کتاب‌های جهان را دیجیتالی کند، در تازه‌ترین پروژه خود تعداد کتاب‌های موجود در عالم را شمرد و در مجموع به عدد 129 میلیون و 864 هزار و 880 عنوان کتاب رسید.

ابوالفضل کریمی: تازه‌ترین عنوان خبری در بلاگ کتاب‌های گوگل، روش این شرکت را برای شمارش کتاب‌های جهان فاش کرد و تخمینی از کل تعداد کتاب‌های موجود در جهان ارایه داد: 129,864,880 عنوان.

به گزارش تلگراف، گوگل مفهوم کتاب را به شکل تعدادی مطلب، کارها و دیگر فرم‌های ادبیاتی به شکل چاپ شده تعریف کرد؛ نسخه‌های تکراری را با استفاده از فراداده‌هایی که در کتاب‌خانه‌ها و کاتالوگ‌ها به کار رفته‌اند، حذف کرد و به این ترتیب توانست از مجموع یک میلیارد کتاب به 600 میلیون رکورد اطلاعاتی برسد.

این تعداد سپس توسط الگوریتم خاصی کاهش پیدا کرد که در آن، کتاب‌های یکسانی که با عناوین مختلف چاپ شده بودند، شناسایی و حذف می‌شدند. البته گوگل هنوز هم در حال کار بر روی الگوریتم است تا دقت آن را افزایش دهد و به واسطه همین تغییرات، هر بار پاسخ متفاوتی از این الگوریتم دریافت می‌شود.

گوگل در این باره گفت: « هر بار که محاسبات تکرار می‌شود پاسخ‌ها نیز تغییر می‌کند. این موضوع به این دلیل است که ما هر بار اطلاعات بیش‌تری به الگوریتم می‌دهیم و دقت آن را بالا می‌بریم. با این اوصاف عدد مورد نظر به 210 میلیون رسید».

درنهایت، گوگل با حذف مواردی که کتاب به حساب نمی‌آیند، یعنی میکروفرم‌ها و نقشه‌ها به عدد نهایی 129 میلیون و 864 هزار و 880 نسخه رسیده است. گوگل هم‌چنین شماره سریال‌های کتاب‌ها را از آمارهای خود حذف کرد، زیرا هر موسسه شیوه متفاوتی برای استفاده از آن‌ها دارد و به همین دلیل باعث کاهش دقت محاسبات می‌شود.

گوگل در توضیح این اقدام خود گفت: «ما سریال‌ها را حذف کردیم و در نهایت تعداد همه کتاب‌های جهان را شمردیم. این تعداد حداقل تا روز شنبه تقریبا دقیق است»!

پروژه گوگل‌بوک تصمیم دارد تمام کتاب‌های جهان را اسکن کرده و به صورت دیجیتالی درآورد. از زمان شروع این پروژه بحث‌های زیادی در مورد آن مطرح شده که حق مالکیت معنوی (کپی‌رایت) یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. اوایل سال جاری، وزارت دادگستری آمریکا در مورد شیوه مدیریت حق کپی‌رایت از گوگل انتقاد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =