بر اساس آمارهایی که راهنمایی و رانندگی منتشر کرده است در حال حاضر روزانه بین 850 تا یکهزار دستگاه خودروی رانندگان متخلف در تهران توقیف و روانه پارکینگ می‌شود.

همین چند روز پیش بود که در سایتهای خبری تصاویری منتشر شد که روشهای فرار ماشینهای سواری را از دوربینهای نصب شده پلیس که از تیرماه امسال در محدوده طرح ترافیک قرار گرفته اند، نشان می داد. مخدوش کردن پلاک اتوموبیلها، پارچ انداختن بری روی پلاکها و بالا نگه داشتن در صندوق عقب ماشینها  و ... روشهایی بودند که مالکان برخی خودروهای شخصی برای فرار از این دوربینها و جریمه شدن، به کار بستند. در حال حاضرحدود 100 مبادی ورودی به محدوده طرح ترافیک به دوربین های نظارتی ویژه پلاک خوان خودرو مجهز است.

اما این ماجرا وقتی شکل جدی تری به خود گرفت که سرهنگ هادی هاشمی، رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از آمار جالبی در این مورد خبر داد. سرهنگ هادی هاشمی با بیان اینکه 137 ورودی، به محدوده طرح ترافیک وجود دارد که بیش از 100 ورودی به دوربین کنترل مجهز است، گفت که « در روزهای نخست نصب دوربین، روزانه 120 هزار دستگاه خودرو به صورت غیرمجاز وارد محدوده شدند که این تخلفات ثبت و به منازل رانندگان متخلف ارسال شد.»

هاشمی گفت: « در 20 روز گذشته، 584 راننده که برای ورود به محدوده طرح ترافیک، از روش‌های نصب پارچه و یا نصب پلاستیک روی پلاک، گل مالی و بالازدن صندوق عقب استفاده کرده بودند، ضمن توقیف خودرو، به مراجع قضایی معرفی شدند.»

‌دلیل تخلفات رانندگی؛ بی قانونی یا مشکلات شخصیتی
در حال حاضر 23میلیون نفر در کشور گواهینامه رانندگی دارند. همچنین 17 میلیون دستگاه موتورسیکلت و خودرو در کشور وجود دارد و به همین خاطر کارشناسان این حوزه معتقدند که این شرایط و امکانات نیازمند آن است که قوانین، نوع و میزان جریمه‌ها با گذشته تفاوت داشته باشند.

بر اساس آمارهایی که راهنمایی و رانندگی منتشر کرده است در حال حاضر روزانه بین 850 تا یکهزار دستگاه خودروی رانندگان متخلف در تهران توقیف و روانه پارکینگ می‌شود. همچنین 2هزار و 500 تا 3 هزار وسیله نقلیه غیر مجاز نیز روزانه در تهران قفل چرخ می‌خورند که بدین ترتیب می‌توان رقمی در حدود 4 هزار وسیله نقلیه متخلف را برای خودروهای توقیفی تهران اعلام کرد.

تخلفات رانندگی در تهران حالا دیگر سالهاست که که به عنوان یک مشکل بزرگ شهری شناخته می شود. مشکلی که حتی جامعه شناسان را به تکاپو انداخته است تا دلیل این رغبت شهروندان تهرانی را برای زیر پا گذاشتن قانون پیدا کنند. دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس  در این مورد به « خبر» می گوید: « هر عملی که در جامعه اتفاق می افتد اعم  از رعایت قانون و مقررات  و  یا عدم  رعایت قانون و مقررات  از جمله ورود به محدوده طرح ترافیک ،  چسب زدن روی ماشین یا پنهان  کردن شماره  یا هر نوع عمل خلاف و غیر خلاف و هنجار و غیر  هنجار به  ریشه های اجتماعی  وابسته است، یعنی  افرادی به دلایلی که در ان محدوده کار دارند و  وسایل  نقلیه عمومی مثل اتوبوس، مترو و تاکسی  نیز پیدا نمی شود  که به آن مکان بروند از روی اجبار  نه از روی خواست قلبی  تقلب  می کنند  و به هر نوع عملی که بتواند آنها را به مقصود برساند دست می زنند که یکی از این موارد چسب زدن بر روی پلاک خودر و یا پوشاندن آن است.» او ادامه می دهد: « واملی مثل شخصیت فرد،  تربیت خانوادگی، تحصیلات، تربیت اجتماعی نیز در این مورد تاثیر دارند. البته یک مورد مهمتر از همه این است که جامعه با قانون و مقررات همخو نشده باشد، شما یک دفعه قانونی را یک شبه وضع می کنید که جامعه آمادگی پذیرش ان قانون را ندارد  و این قانون به تناسب موقعیت اجتماعی نیست، باید فرهنگ سازی پیرامون قوانین هم انجام داد. شما طرح ترافیک درست کردید ولی وسیله نقلیه عمومی به اندازه کافی موجود نیست.»

سرانجام لایحه اخذ جرایم رانندگی چه می شود
مسئولان راهنمایی و رانندگی در حالی از این تعداد تخلفات رانندگی خبر می دهند که هنوز سرانجام لایحه اخذ جرایم رانندگی در مجلس مشخص نشده است. قانون قبلی اخذ جریمه‌های رانندگی به سال 1350 باز می‌گرددف پس از آن لایحه اخذ جرایم رانندگی در سال 80 تدوین و به مجلس ششم شورای اسلامی تقدیم شد .این لایحه اکنون پس از9 سال هنوز به قانون تبدیل نشده است و نمایندگان همچنان مشغول بررسی آن هستند . در همین خصوص فرهاد تجری عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به «خبر» می گوید: « در حال حاضر راهنمایی ورانندگی در خصوص جرائم دچار مشکل و نابه سامانی است که این روزها کمیسیون قضایی در مجلس جلسات متعددی را برای رسیدگی به این وضعیت و ساماندهی آن تشکیل می دهد.»

او در ادامه می گوید : « این روزها با بی سامانی های بسیاری در حوزه راهنمایی و رانندگی مواجهه هستیم که تعیین نرخ جرائم یکی از همین موارد است .کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قصد دارد تا در کنار تعیین نرخ جرائم و تعیین سقف مشخص و تاثیر گذاربرای آن بتواند قوانین جدیدی را برای نحو ه بر خورد مامورین راهنمایی رانندگی و تشخیص صلاحیت مامورین در وضع نماید.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =