محققین با مطالعه بلندمدت سالمندان، به این نتیجه رسیدند که مبارزه با دیابت و افسردگی،‌ بالا بردن تحصیلات و رژیم‌ غذایی مناسب، ‌مهم‌ترین عواملی هستند که در پیشگیری و مبارزه با دمانس به کار می‌آیند

بهنوش خرم‌روز: دمانس یا زوال عقلی یکی از بیماری‌های دوران پیری است که متاسفانه پیشرونده است و به تدریج وخیم‌تر می‌شود. وقتی علائم دمانس شروع به آشکار شدن می‌کنند، کنترل و متوقف ساختن آن‌ها کار دشواری است. بهترین راه این است که از قبل از دمانس پیشگیری شود، ‌اما چگونه؟

بر اساس گزارشی که نیوساینتیست منتشر کرده، محققین فرانسوی سه عامل را در پیشگیری و مبارزه با دمانس از همه مهم‌تر ارزیابی کرده‌اند: مبارزه با دیابت و افسردگی،‌ بالا بردن تحصیلات و در نهایت رژیم‌ غذایی مناسب. این محققین با مطالعه 1433 سالمند در فرانسه به مدت 7 سال متوالی،‌ به این نتیجه رسیده‌اند.

محققین موسسه ملی تحقیقات پزشکی فرانسه عواملی مانند وزن، درآمد، ‌سطح تحصیلات و رژیم غذایی را در نمونه خود بررسی کردند. به گفته آن‌ها، ارتقای استانداردهای تحصیلی می‌تواند به تنهایی تا حد بسیار زیادی روی دمانس تاثیرگذار باشد و شروع علایم دمانس در افراد جدید را تا حد 18 درصد پایین بیاورد.

حذف افسردگی و دیابت هم به ترتیب 10 و 9/4 درصد از مبتلایان به دمانس می‌کاهد. اگر افراد دست کم دو سهم میوه یا سبزی در هر روز بخورند، موارد دمانس 5/6 درصد دیگر هم پایین می‌آید. در مجموع این عوامل در کنار هم تا 21 درصد می‌تواند با دمانس مبارزه کند.

البته شاید حذف افسردگی و خصوصا دیابت کار ساده‌ای نباشد یا دست کم در کنترل بسیاری از ما نباشد، اما تغذیه مناسب و مطالعه بیشتر که از دستمان برمی‌آید!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =