۰ نفر
۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
افزایش ۱۵۰ درصدی گردشگران ایرانی در قطر | تسهیل ورود گردشگران به قطر

حسن عبدالرحمن الابراهیم رئیس سازمان گردشگری قطر و مدیر توسعه گردشگری قطر در جریان کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی محصولات (IPEC) به میزبانی دوحه در گفتگو با پیمان یزدانی، درباره آینده صنعت توریسم در قطر، جام جهانی ۲۰۲۰ و روابط ایران و قطر در حوزه گردشگری اظهاراتی را مطرح کرده است که مشروح آن را می‌توانید به طور اختصاصی در صفحه گردشگری خبرآنلاین به شرح زیر بخوانید:

تا آنجایی که مطلع هستم ورود به قطر تقریبا برای ۸۰ کشور جهان بدون ویزا امکانپذیر است اما نام ایران در این میان نیست و ایرانی‌ها برای سفر به قطر باید ویزا دریافت کنند. دلیلش چیست؟‌ با توجه به اینکه بیشتر کسب و کار ایرانیان با قطر است چگونه سازمان گردشگری قطر می‌تواند به حذف ویزا برای ایرانیان کمک کند؟

نمی دانم در جریان هستید یا خیر که فرآیند دریافت ویزا آسان‌تر شده است. قطر در حال حاضر یکی از بازترین کشورهای دنیا در این زمینه است. این کشور در جهان رتبه هشتم و در خاورمیانه رتبه اول را به خود اختصاص داده است. یکی از دلایل این جایگاه قابل ملاحظه قطر، صدور ویزا هنگام ورود به این کشور است. توافقی نیز بین قطر و جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است که به بازرگانان ایرانی کمک می‌کند بدون اولویت بندی درخواست ویزای خود را ثبت کنند. این توافق حدود دو سال است که اجرایی شده است.

با توجه به توضیحات جنابعالی حتماً این اتفاق برای تنها قشر کوچکی از مردم امکانپذیر است. همین امروز برای ورود به قطر به دلیل اینکه ایرانی بودم بسیار سختی کشیدم و زمان زیادی را در صف منتظر ماندم. ضمن اینکه به دلیل وجود تحریم‌ها و نداشتن کارت اعتباری معتبر بین‌المللی برای ایرانیان، در قطر برای پول گرفتن هم بسیار اذیت شدم و این فرایند باعث شد تقریبا دو ساعت در فرودگاه معطل بمانم.

خیلی متاسفم برای اتفاقی که برای شما در فرودگاه رخ داده است. همیشه سیاست‌های ما آسان‌سازی برای ورود همسایگان بوده است. ما ویزای الکترونیکی (E-visa) نیز صادر می کنیم تا کسانی که سابقه خوب در ورود به کشورهایی مثل انگلستان، آمریکا، کانادا، اروپا و نیوزلند داشته‌اند بتوانند بدون در نظر گرفتن ملیت آنها و کمتر از ۴۸ ساعت قبل از سفر به قطر برای این ویزا اقدام کنند. در این فرآیند تمام مسائل امنیتی و مالی و ... بررسی می‌شود و قطر با این اقدام باعث شده است تا  افراد بتوانند آسان‌تر به مقصد خود برسند.

با توجه به اینکه ایرانی‌ها برای سفر به گرجستان، ارمنستان و همسایگان دیگر نیاز به تامین ویزا ندارند آیا این امکان وجود دارد که توافقی هم بین ایران و قطر برای لغو ویزا صورت گیرد؟

این موضوع در اختیار وزرات امور خارجه قطر است و این وزارتخانه است که باید تصمیم بگیرد در این زمینه مذاکراتی داشته باشد یا خیر. در واقع وزارت امور خارجه قطر باید تشخیص دهد که پتانسیل لازم در این زمینه وجود دارد تا ویزا برای دو کشور لغو شود یا خیر. البته باید این نکته را اضافه کنم افزایش سال به سال توریست‌های ایرانی در قطر که می‌توان گفت چیزی حدود ۱۵۰ درصد نبست به سال‌های گذشته رشد داشته است، نشاندهنده مثبت بودن این اقدامات است و می‌توان نتیجه گرفت رفت و آمد ایرانیان به قطر آسان‌تر شده است.

ایران در بین مسیر هوایی قطر و بسیاری از کشورها قرار دارد و به همین دلیل پروازهای ترانزیتی زیادی در این مسیر انجام می‌شود. با توجه به اینکه در برنامه‌های رایج خیلی از پروازها یک کشور اول وجود دارد که ابتدا هواپیما به آنجا می‌رود و سپس به کشور مقصد پرواز می‌کند، آیا شما برنامه‌ای این چنینی با ایران خواهید داشت؟

هرگونه علاقمندی کشورهای مختلف دنیا برای همکاری با قطر در صورتی که برای طرفین منافعی داشته باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد و حتما چنین پیشنهاداتی با نظر مثبت روبرو خواهد شد. البته این امر به بازار هدف و خیلی مسائل دیگر نیز وابسته است ولی ما قطعا پذیرای هرگونه مشارکت با کشورهای دنیا از جمله ایران هستیم. ایران کشوری است زیبا با تمدن تاریخی و منابع طبیعی قابل توجه که همین امر مشارکت با ایران را برای ما جذاب‌تر هم می‌کند. این مشارکت برای ایران و قطر سودآور خواهد بود.

جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را پیش رو داریم که موضوع مهمی است و همانطور که می‌دانید مردم ایران بسیار طرفدار فوتبال هستند.

ما هم طرفدار علی دایی هستیم!

صحبت‌هایی وجود دارد البته نه به شکل رسمی مبنی بر اینکه جزایری در جنوب ایران برای جام جهانی با قطر همکاری کنند...

چه خوب؛ من در جریان چنین مشارکتی نیستم اما می‌توانید برای رد یا قبول این صحبت‌ها با مقامات بالاتر صحبت کنید.

در سال ۲۰۱۷ بین عربستان سعودی و قطر در عرصه سیاست موضوعاتی رخ داد. آیا این اتفاقات فارغ از مباحث سیاسی در کاهش توریست قطر هم تاثیرگذار بود؟

سیاست و استراتژی ما در ۵ سال اخیر گسترش بازار بوده است و قاعدتا وقتی شما از توریست به عنوان سلاح و ابزار سیاست استفاده می‌کنید مداخله به وجود می‌آورد. متاسفانه این سلاحی بود که در برابر قطر به کار گرفته شد اما خوشبختانه ما توانستیم با سیاستگذاری‌های جدید که گام اول آن آزادسازی ویزا بود مجددا توریست‌های از دست رفته را به قطر بازگردانیم. قطر نهادهایی را در چین، روسیه و هند که بزرگترین کشورهای توریستی هستند ایجاد کرده است. ما رشد چندین درصدی توریست از آلمان و خیلی کشورهای دیگر را شاهد هستیم. بنابراین با سیاست‎گذاری‌های متفاوت توانستیم میزان توریست را افزایش داده و از کاهش گذشته نجات پیدا کنیم. آینده روشن است و هواپیمایی قطر طبق معمول بهتر از همیشه خود را نشان می‌دهد و این بدان معناست که بنیاد توریسم قطر بر پایه‌هایی محکمی استوار است.

بعد از کاهش توریست قطر به دلایلی که مطرح شد ایران اعلام کرد ما قطر را برای رفع مشکلش حمایت خواهد کرد. آیا برنامه‌ای وجود دارد تا با همکاری ایران توریسم قطر گسترش یابد؟

این مسئولیت ماست که بر تجربه‌ای که داریم تمرکز کنیم. مسئولیت ماست که با ایجاد پروازهای خوب و مزیت رقابتی بتوانیم خوب مدیریت کنیم و برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم. همچنین ما از سرمایه‌گذارهای خارجی دعوت می‌کنیم تا کمک کنند تا این استراتژی‌ها عملی شود.

صحبت از شرکت‌های هواپیمایی شد. بعد از تحریم‌های آمریکا بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مثل KLM  و ... ایران را ترک کردند ولی هواپیمایی قطر تاکید کرد که همچنان پروازهای خود به ایران را خواهد داشت. می‌توانید دلیل این ایستادگی را بفرمایید؟

من چیزی در این مورد نمی‌دانم و باید از هواپیمایی قطر بپرسید.

بعد از انتخاب آقای ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا تغییراتی در خاورمیانه ایجاد شد. ‌می‌توان گفت توریسم منطقه هم تحت تاثیر قرار گرفت. شما آینده صنعت توریسم را با ریاست جمهوری آقای ترامپ چطور ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که اشاره کردم صنعت توریسم مانند یک ابزار سیاسی است که تحت تاثیر قرار می‌گیرد اما خاورمیانه رشد خوبی در سال‌های اخیر داشته است. فکر می‌کنم نقش ما به عنوان سردمداران صنعت توریسم این است که برنامه‌ریزی کنیم تا این رشد در آینده هم ادامه یابد. من تصور نمی‌کنم که کاهشی رخ دهد همانطور که می‌بینید و در آمارها موجود است میانگین افزایش یافته است. مشکلات دیگری در منطقه وجود دارد مانند مشکلات امنیتی که احساس ناخوشایندی را نسبت به منطقه القا می‌کند با این وجود فکر می‌کنم در موضوع توریسم و حضور گردشگران در منطقه عالی عمل کرده‌ایم و با این افکار منفی مبارزه کرده‌ایم.

رابطه ایران و قطر همیشه پر فراز و نشیب بوده است. مردم قطر معمولا در گذشته برای درمان‌های پزشکی به ایران سفر می‌کردند ولی تا آن جا که می دانم این مراجعات اخیرا کم شده است. دلیل این امر چیست؟

ما رابطه طولانی با ایران داشته‌ایم. بالا و پایین رفتن آمار و ارقام موردی نیست که بتوان به رابطه ایران و قطر نسبت داد. رابطه ما با ایران بسیار قوی است ‌اما در موردی که به آن اشاره کردید قطر رشد بسیار خوبی در زمینه پزشکی داشته است و بیمارستان‌های تخصصی بیشتری در قطر ساخته شده است. نکته دیگر اینکه پیشنهادات بیشتری مانند کشور ترکیه برای قطر وجود دارد که همه این‌ها باعث کاهش میزان سفرهای پزشکی قطری‌ها به ایران شده است.

در رابطه با آینده می‌خواهم بدانم پیش بینی شما برای جام جهانی ۲۰۲۲ چیست؟

تمام تلاشمان این است که حضور گردشگران در قطر را توسعه دهیم و به اقتصادمان تنوع بخشیم. صنعت توریستم به طور حتم یکی از ۵ مورد اصلی است که کشور قطر روی آن حساب کرده است.

من به عنوان یک گردشگر همیشه در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با سفر پیشنهادهایی مثل استفاده از هاستل، اجاره خانه به صورت رایگان یا خیلی از روش‌های دیگر را ارائه می‌کنم. ‌بسیاری از دوستان من می‌گویند که قطر گران است. حالا که میزبان جام جهانی هستید آیا مانند روسیه که میلیون‌ها مسافر توانستند سفر ارزانی به آنجا داشته باشند برنامه‌ای برای مسافران کوله پشتی دارید؟

همانطور که می‌دانید قطر یک مقصد رو به رشد است با تکیه بر دومحور: یکی قراردادها و امور کاری مانند ملاقات‌ها و شرکت‌هایی که به قطر پرواز رفت و برگشت دارند و دیگری بحث ورزش و ورزشکاران حرفه‌ای که به قطر سفر می‌کنند. ما در حال تنوع بخشی به بحث‌های اقامتی برای سال ۲۰۲۲ و جام جهانی قطر هستیم. سفر به قطر برای مسافران و گردشگران بسیار جذاب خواهد بود اما سفر ارزان قیمت موضوعی نیست که در آن هدف‌گذاری کرده باشیم. سفر با ارزش همراه با کیفیت مطلوب و بالا مورد هدف ماست. همانطور که می‌بینید می‌توانید کیفیت را در همه جای قطر حس کنید البته نه با ارزیابی شخصی بلکه با هر معیاری که آن را بسنجید.

سوال آخر؛ روز گذشته که تصمیم سفر به قطر را داشتم در فرودگاه به من گفتند که باید ۱۵۰۰ دلار همراه داشته باشم. آیا این یک قانون است؟

برای برخی ملیت‌ها و برخی ویزاها چنین مبلغی نیاز است. ممکن است به خاطر مدل ویزایی که گرفته‌اید مشمول این قانون شده باشید.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 822864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مازیار IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
    0 2
    مصاحبه خوب و بدون حاشیه الکی بود. سولاتی که توی ذهن من بود همه رو شامل میشد.