۱ نفر
۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶

ضرورتی به واردات لوازم‌خانگی نیست

شرط توسعه صادرات در دوره افزایش نرخ ارز چیست؟

بیش از ۳ برابر تقاضای کل در هر زمینه سرمایه‌گذاری صنعتی داریم
شرط توسعه صادرات در دوره افزایش نرخ ارز چیست؟

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: افزایش نرخ ارز در شرایطی در خدمت توسعه صادرات قرار می گیرد که وضعیت اقتصادی از ثباتی نسبی برخوردار شود این در حالی است که ما هنوز به ثبات نرسیده ایم و از این رو انتظار برای رشد صادرات تنها به دلیل افزایش قیمت ارز منطقی نیست. 

محمدرضا فریوری با حضور در کافه خبر با اعلام این مطلب افزود: ایران به تولیدکنندگان بزرگ و اثرگذار نیاز دارد ، این در حالی است که همچنان، با وجود اینکه ظرفیت نصب شده تولید در لوازم خانگی سه برابر نیاز کشور است، مجوز های جدید برای ورد به این صنعت صادر می شود. 

 او در توضیح این مطللب افزود:  بیش از سه برابر تقاضای کل در هر زمینه سرمایه‌گذاری صنعتی داریم یعنی در زمینه یخچال حدود ۲میلیون تقاضای کل در سال داریم که حدود به ۶میلیون ظرفیت نصب شده تولید یخچال و یخچال فریزر داریم البته نه فقط مجوز بلکه به عبارت بهتر دارای ۶میلیون ظرفیت تولید بالفعل این محصول هستیم. 

وی تصریح کرد: در زمینه لباسشویی اتوماتیک حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه تقاضای کل سالانه داریم در حالی که ظرفیت تولید این محصول برابر با ۴.۵ میلیون ظرفیت منصوبه است یعنی ظرفیتی که قابل استحصال و بهره برداری داریم. 

وی ادامه داد: در زمینه تولید اجاق گاز، کولر آبی،‌ بخاری و در سایر شاخه های لوازم خانگی به عنوان نیازمندی های ضروری مردم تقریبا ۲ تا۳ برابر مازاد برتقاضا دارای سرمایه‌گذاری ملی هستیم. 

ظرفیت‌های بلااستفاده فعال شوند
فریوری گفت: جنگ اقتصادی مانند هرجنگ دیگری نیازمند تجهیزات و مهمات و راهبردهای عملیاتی است و اکنون مشکل ما در این جنگ اقتصادی، رساندن مهمات به این تجهیزات است که اگر با سیاست‌گذاری های درستی این کار انجام شود می توانیم ظرفیت بلااستفاده را تبدیل به ظرفیت با استفاده کرده و نیازمندی های جامعه را تامین کنیم. 

وی تاکید کرد: اکنون بر اساس هیچ منطقی به واردات لوازم خانگی نیاز نداریم بلکه نیازمند هستیم تا مهمات و مواد اولیه این صنعت و کارخانه های تولیدی به آن نیاز دارند را تامین کنیم. 

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی بیان کرد: تسهیل در امور ثبت سفارش مواد اولیه و ‌گشایش ها از یک سو و تامین نقدینگی از سوی دیگر مهمترین پیش نیاز فعالیت این صنعت است.

فریوری اظهار کرد: اگر این دو مورد تامین شود، می توانیم به بازار لوازم خانگی به صورت کامل سرو سامان دهیم و به آرامش مناسب برسد در غیر این صورت اگر دنبال راه‌حل‌های جایگزین برویم و با نگاه کوتاه مدت واردات را آزاد کنیم ، اتفاق خوبی نمی افتد و  ارزی که باید به تولید تخصیص داده و از اشتغال حفاظت کند ، برای اشتغال سایر کشورها هزینه می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که کیفیت محصولات داخلی در برابر محصولات خارجی را چگونه ارزیابی می کنید،‌ گفت:‌ محصولات بزرگ تولید داخل نیز قابل رقابت با نمونه های خارجی از نظر کیفیت هستند و به تازگی طحان پور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرد که برای نمونه لوازم تولید داخل را به بازارچه های مرزی برده و با عوض کردن کارتن بسته بندی و نصب لیبل به عنوان محصولات خارجی به فروش می رسانند. 

محمدرضا فریوری، تولیدگننده لوازم خانگی


کیفیت ما بالاست
وی توضیح داد: چه محصولات خارجی و چه محصولات داخلی به دلیل اینکه فرایند تولید را طی می کنند و تولید هم تحت تاثیر سیستم ماشین آلات و کارایی دستگاه ها و هم خطای انسانی ممکن است دچار درصدی خطا و خرابی می‌شوند که معمولا درصد خطا و خرابی معمولا حدود یک درصد است. شرکت های داخلی و خارجی که در ایران تولید دارند،‌دارای خدمات پس از فروش گسترده هستند و نیاز مخاطبان را پاسخ می دهند. البته دیده شده برخی برندهای خارجی را با گارانتی و خدمات پس از فروش تقلبی به فروش می رسانند که عملا مشتریان وقتی به مشکل برمی خورند از گارانتی نمی توانند استفاده کنند. 

عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی درباره مشکلات ادامه دار صدور مجوزها گفت:‌ جهان برای ورود سرمایه گذار جدید به صنعت سختگیری می کنند. در ایران هم نباید مجوز به راحتی صادر شود یکی از مشکلات ما این است که صدور مجوزها در دهه های اخیر بر اساس سیاست‌گذاری مناسب صنعتی اتفاق نیفتاده است. وگرنه نباید شاهد ۳برابر شدن سرمایه گذاری در صنعت لوازم خانگی نسبت به تقاضا باشیم . برای مثال وقتی به فتح تقاضا و همچنین ۳۰درصد برای مازاد تولید برای صادرات دست یافتیم باید صدور مجوزها را قطع کنیم که متاسفانه قطع نشده و این روند ادامه یافته است و تا ۳برابر میزان عرضه و تقاضا مجوز صادر شده است. 

وی درپاسخ به این سئوال که با توجه به هزینه های بالای تولید و همچنین ۳برابر شدن صدور مجوزها بر اساس میزان عرضه و تقاضا آیا صرفه دارد کسی به عنوان یک تولید کننده جدید بخواهد وارد این بازار شود؟ کارخانه ای را تاسیس کند و در انتظار سودآوری باشد،‌بیان کرد: این کار را مقرون به صرفه نمی دانم زیرا تولیدکنندگان فعلی در این شرایط در حال دست و پا زدن هستند و با سختی روزگار را سر می کنند. محدودیت های بسیار سنگینی برای تولیدکنندگان وجود دارد. فکر نمی کنم انگیزه جدیدی برای سرمایه گذاری وجود داشته باشد البته ممکن است کسی درصدد ورود به این عرصه باشد اما واقعیت این است آن کسانی که سرمایه گذاری کرده اند اکنون دچار مشکل شده اند و با دعا و تلاش و کوشش تولیدی خود را زنده نگه داشته اند. 

وی در پاسخ به این سئوال که افزایش نرخ ارز چقدر بر رشد صادرات تاثیرگذار است؟ گفت: بی تردید اگر ثبات اقتصادی ایجاد شود،این نرخ ارز در خدمت توسعه صادرات خواهد بود.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 823237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =