۳ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹

چرا قیمت نفت کاهش یافت؟

جنگ نفت آغاز شده است

آمریکا به دنبال یافتن دوستان جدید و تعیین سطح روابطش با آن‌هاست
جنگ نفت آغاز شده است

بعد از اعلام تحریم های امریکا علیه برنامه هسته ای ایران، انتظار می‌رفت قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد ولی معاف شدن برخی از کشورها از این تحریم و افزایش  میزان تولید نفت در شماری از کشورهای تولید کننده  از جمله ایالات متحده امریکا و عربستان باعث شد تا بازار  با وضعیت تازه ای روبرو شود.

به گزارش خبرآنلاین، مطالعات نشان می‌دهد در طول هفته اخیر قیمت نفت به کمتر از ۷۰ دلار رسیده است که این پایین ترین قیمت نفت از ماه اوریل تا کنون است. این درحالی است که در ماه گذشته  نگرانی از تاثیر تحریم‌ها زمینه را برای رسیدن قیمت نفت به مرز ۸۶ دلار فراهم کرد.

به گزارش بیزینس اینسایدر متوسط قیمت نفت در دهه اول ماه نوامبر سال جاری میلادی ۲۰ درصد کمتر از متوسط قیمت آن در ماه اکتبر بوده است و با توجه به سیاست‌های امریکا مبنی بر افزایش میزان تولید، انتظار می‌رود  این روند کاهشی قیمت ادامه داشته باشد. این نشریه به اشاره به توافق‌های انجام شده بین کشورهای امریکا و روسیه و عربستان در مورد تولید نفت نوشت: در ماه‌های اخیر این سه کشور در مجموع ۳۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید  کردند. امریکا اعلام کرده است توان افزایش میزان تولید نفت تا مرز ۱۳میلیون بشکه در هر روز را دارد و روسیه هم  تاکید کرده است که پتانسیل تولید بیشتر را دارد. این آمار نشان می‌دهد این سه کشور بزرگ نفتی دنیا در مجموع یک سوم از بازار را در اختیار دارند و بدون شک می‌توانند با سیاست‌گذاری های خود روی قیمت تاثیر شگرفی بر جای بگذارند.

فایننشال تایمز در گزارش دیگری  نوشت که قیمت نفت تا انتهای سال جاری روند کاهشی خواهد داشت. این نشریه  با اشاره به توافق های انجام شده بین دولت فدرال و دولت کردستان عراق  در مورد منطقه مورد مناقشه یعنی کرکوک نوشت: انتظار داریم میزان صادرات نفت عراق هم روند افزایشی به خود بگیرد و این به معنای  افزایش عرضه نفت در بازار مصرف است که در صورت ثبات میزان  تقاضا یا کاهش تقاضا- همانطور که پیش بینی شده است، زمینه را برای افت قیمت فراهم خواهد کرد.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: در هفته های اخیر قیمت نفت به کمتر از ۶۰ دلارهم رسید که دلیل آن انتشار گزارش‌های مربوط به حجم تولید نفت توسط امریکا و سرمایه گذاریهای انجام شده در صنعت نفت این کشور بود. امریکا هم اکنون یک بازیگر بزرگ در بازار نفت است و  منافعی متفاوت از امریکای قبلی دارد. در سالهای گذشته امریکا یک وارد کننده خالص نفت در بازار جهانی بود ولی هم اکنون به یک صادر کننده خالص تبدیل شده است. این تغییر به معنای تغییر در منافع امریکا در بازار جهانی  و نیاز به تغییر روابطش است که  به زعم لایل استوارت یکی از تحلیل‌گران فارین پالیسی  عامل اصلی مناقشات امروز در دنیا است. این نشریه نوشت: آمریکا به دنبال تعیین دوستان جدید و سطح روابطش با آنها است و در این راستا با کشورهایی درگیر می شود و از اختلافاتش با کشورهای دیگر چشم پوشی می کند. این جنگی در بازار نفت و تلاشی برای کسب حداکثر قدرت در این بازار است.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 823655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =