استقلالی‌ها باید از فینالیست شدن پرسپولیس خوشحال باشند؟

فینالیست شدن پرسپولیس به نفع پیشرفت فوتبال و فرهنگ ایران خواهد بود.

امیرمحمد سلیمانی - فوتبال ایران شبیه انگلیس نیست. هیجانی خیس در زمین های سبز و لبالب از تماشاگر در اینجا معنایی ندارد. در استادیوم هایی که پرچم کشوری بیگانه برافراشته می شود و چاقو پیش از بوق به کار می آید، سخن از فوتبال زیبا نیست. اینجا فوتبال را نه برای فوتبال، بلکه برای هیجانی کاذب دوست دارند. هیجانی که خارج از مستطیل سبز یافتنی نیست. پس برای لذت بردن از فوتبال، ابتدا باید آن را پیدا کرد.

فوتبال را نمی توان در سکو های فرسوده پیدا کرد. در زمین های خشکیده و صندلی های کثیف، در راهرو های ویران شده و جایگاه هایی دور از زمین. پیدا کردن فوتبال با دوربین های تصویربرداری بی کیفیت ممکن نیست. اگر در جستجوی فوتبال هستیم، باید آن را با ورزشگاه های نوین پیدا کنیم. با هوادارانی از همه جنس و همه رنگ. عاشقانی از همه نژاد و همه شهر. فوتبال در شهر های بارانی، با زمین چمن مصنوعی جذابیتی ندارد. با باشگاه های دولتی و بی هوادار، با جذب اجباری بازیکنان و اخراج بی دلیل مربیان معنایی ندارد. فوتبال با اسپانسر های تکراری، با بدهی های بانکی و معافیت های مالیاتی و با خطر تعلیق و نابودی، معنایی ندارد.

استقلالی ها نباید از پرسپولیس و صعودش به فینال خشمگین باشند. تاجی های سابق، باید از همان تفکری خشمگین باشند که در فوتبال هم آن را با محدودیت مواجه کرده است. صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا، سرشار از پیروزی های بزرگ بود؛ از بازسازی استادیوم آزادی تا حضور زنان در کنار مردان. شکستن طلسم هایی که سال هاست به دلیل محدودیت ها، به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل شده بودند. بلندگو های آزار دهنده و بی صدای سبز رنگی که مزاحم های همیشگی هواداران بودند، حالا نیستند. سکو هایی که از ابتدای دهه شصت در خطر ویرانی بودند، جدی تر از همیشه بازسازی شده اند. جایگاه ویژه ای که تنها تفاوتش با سایر جایگاه های زمین، دیوار فلزی اطراف آن بود امروز با صلابت تر از همیشه رخ نشان می دهد.

در قرن بیست و یکم و عصر ارتباطات، بزرگترین ورزشگاه ایران از نعمت حیاتی اینترنت بهره کمی می برد. حالا اما فضای مجازی با سرعتی مطلوب در اختیار هواداران است تا عشق و علاقه شان را با بالاترین سرعت ممکن به اشتراک بگذارند. سرویس های بهداشتی به عنوان یکی از معضلات مهم تماشاگران، از نو ساخته شدند. در جریان همین بازسازی ها، یک مجموعه سرویس بهداشتی استفاده نشده نیز یافت شد! رختکن نه چندان زیبا و مرکز رسانه ای که شبیه مرکز رسانه ای نبود، جایشان را به رختکن هایی شیک و میکسدزون داده اند. بخش هایی از استادیوم آزادی که در این سال ها، هرگز نیازی به استفاده از آنان نبود. امکاناتی که باید زودتر از این روز ها در اختیار بزرگترین ورزشگاه کشور قرار می گرفت، با میزبانی فینال لیگ قهرمانان آسیا در نهایت قابل استفاده هستند.

فوتبال چیزی فراتر از جنسیت ها است. مهم ترین پیروزی پرسپولیس فراتر از لیگ قهرمانان آسیا، حضور بیش از پنجاه درصد جامعه در ورزشگاه آزادی خواهد بود. زنان ایرانی نخستین بار در چهل سال گذشته به استادیوم راه یافته اند تا از نزدیک شاهد یک رقابت فوتبال باشند. گرچه حضور زنان تا امروز گزینشی و محدود بوده اما همین هم ارزشمند است و می توان آن را مقدمه حضور بدون گزینش هواداران خانم باشد.  حضور پرسپولیس در فینال آسیا نه تنها در فوتبال، بلکه در جامعه و فرهنگ ایران نیز تاثیرگذار بود. پیشرفت هایی چند روزه که در شرایط عادی، سال ها زمان می برد. بنابراین صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا برای استقلالی ها، تراکتوری ها، سپاهانی ها و همه مردم ایران ارزشمند است.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 823797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =