۵ نفر
۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰

صنعت خودرو در معرض آزمونی دوباره

مدافعان گران شدن خودرو چه استدلالی دارند؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت: هنوز تصمیمی در باره قیمت خودرو نگرفته‌ایم
مدافعان گران شدن خودرو چه استدلالی دارند؟

خودرو گران می شود؟ این سئوالی است که حالا مدتهاست مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خودرو توامان می پرسند .

 به گزارش خبرآنلاین، از پس تغییر مرجع سیاست گذاری و تصمیم گیری در خصوص قیمت خودرو، این احتمال می رفت که تغییرات قیمتی خودرو در راه باشد. پیش‌تر مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت گرفته شد و ستاد تنظیم بازار مرجع تصمیم گیری در این زمینه اعلام شد . هر چند این مهم پیش تر در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است اما هنوز تصمیمی درباره تغییر قیمت خودرو از سوی این ستاد اتخاذ نشده و آن گونه که وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید کار در مراجع تخصصی و کارشناسی همچنان ادامه دارد.

 تغییر قیمت خودرو در حالی در دستور کار بررسی است که امسال خودرو افزایش قیمتی معادل با 7.6 درصد را تجربه کرده اما خودروسازان بر این اعتقادند که این افزایش کافی نیست و لازم است برای دومین بار تغییر قیمت اتفاق بیفتد .

 رضا رحمانی، وزیر صنعت نیز این موضوع را در مصاحبه اخیر خود رد نکرده اما گفته است: مصوبه ای در این زمینه نداشته ایم و بخشنامه ای وجود ندارد .وی گفت کارگروه‌های مختلف بحث تعیین قیمت را دنبال می‌کنند و در صورت تصویب نهایی به رسانه‌ها اعلام خواهد شد .

چرایی طرح درخواست دوباره

با شدت گرفتن نوسانات نرخ ارز، بازار خودرو همانند بسیاری از بازارها شاهد افزایش قیمت بود. هجوم سرمایه های سرگردان به بازار خودرو با هدف حفظ قدرت خرید، اتفاق مهمی بود که مناسبات این بازار را دستخوش تغییر کرد.

حالا قیمت‌های کارخانه ای به رویایی دست نیافتنی برای مشتریان بدل شده اند و فاصله قیمت کارخانه تا بازار چنان است که عده ای سود حاصل از آن را راهی برای جبران تورم رخ داده می دانند. منصور معظمی مدیرعامل سابق ایدرو اما می گوید نوسانات ارزی، ترس از توقف هکاری با شرکت های خارجی و ... بسیاری از مصرف کنندگان را نگران کرده است . اما سئوال مهم اینجاست؛در صنعت خودروسازی چه می گذرد؟

بدهی ۲۰هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان

در ماه‌های گذشته خودروسازان به دلیل نوسانات نرخ ارز با استناد به نوسانات نرخ ارز و کمبود نقدینگی در زمره بدهکاران قرار رگفتند، بدهکاران به قطعه سازان و نیمه مهرماه بود که آرش محبی نژاد،‌دبیر انجمن صنایع همگن سازی از بدهی ۱۵هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان خبر داد و گفت؛ این میزان بدهی در حال افزایش است و دقیقا در ۲۱ آبان ماه حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو اعلام کرد که بدهی ایران خودرو سایپا به قطعه سازان ۲۰هزار میلیارد تومان است.

به گفته قطعه سازان، قیمت مواد اولیه صنعت قطعه سازی سه برابر شده و علیرغم وعده های داده شده تاکنون اقدام خاصی برای حل مشکلات صنایع خودرو و قطعه سازی انجام نشده است.

قطعه سازان بارها از کمبود نقدینگی در این شرایط گلایه کردند و به گفته ‌دبیر انجمن صنایع همگن سازی در این شرایط   نقدینگی قطعه‌سازان نسبت به گذشته باید سه برابر شود در حالیکه به دلیل عدم افزایش قیمت قطعات متناسب با نرخ تورم، نقدینگی این واحدها به حدود یک سوم کاهش یافته است.

تعطیلی و تعدیل نیرو در کمین قطعه سازان

محبی نژاد بیان کرده است: به دلیل این شرایط در چند ماه اخیر تعداد قابل توجهی از واحدهای قطعه‌سازی به تعطیلی کشانده شده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر از نیروهای شاغل در این واحدها نیز تعدیل یا تعلیق شده‌اند.وی با بیان اینکه مسوولان دولتی نیز در چنین شرایطی بیشتر به فکر حل مشکلات خودروسازان هستند تا قطعه‌سازان، تصریح کرد: هشدار می‌دهیم اگر وضع به همین شکل پیش برود تا دو ماه آینده تعداد نیروهای تعدیل یا تعلیق شده در صنعت قطعه‌سازی به ۲۵۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

کاهش ۴۰درصدی تولید خودرو

این اظهار نظرها در حالی صورت گرفته که اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده؛ تولید انواع خودرو در مهر ماه امسال با کاهش ۳۹.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.بر اساس این گزارش تولید انواع خودرو در مهرماه سال جاری به ۸۳ هزار و ۲۷ دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۱۳۷ هزار و ۹۱۴ دستگاه بوده، ۳۹.۸ درصد کاهش داشته است.این آمار به تفکیک نوع خودرو بدین شرح است که تولید انواع سواری در مهر ماه امسال ۷۶ هزار و ۹۰۹ دستگاه بوده که نسبت به تولید ۱۲۸ هزار و ۸۳۸ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۴۰.۳ را تجربه کرده است.در این مدت تولید انواع اتوبوس نیز ۷۳ دستگاه بوده که نسبت به مهر سال گذشته که ۱۸۲ دستگاه بوده است، ۵۹.۹  درصد کاهش داشته است.

همچنین تولید انواع وانت در مهرماه امسال ۴۸۲۳ دستگاه بوده است که به نسبت تولید ۷۵۰۴ دستگاهی در مهر ماه سال گذشته، کاهش ۳۵.۷ درصدی داشته است.مهرماه امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش ۳۱.۳ درصدی روبرو شده به‌گونه‌ای از ۱۲۷۷ دستگاه در مهرماه سال گذشته به ۸۷۷ دستگاه رسیده است.اما برخلاف این محصولات تولید انواع ون، مینی‌بوس و میدل‌باس در مهرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش همراه بوده است.براین اساس انواع ون با تولید ۱۷۷ دستگاه در مهرماه امسال نسبت به تولید ۳۸ دستگاه در مهرماه سال گذشته، افزایش تولید ۳۶۵.۸ درصدی و انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با تولید ۱۶۸ دستگاه در مهر امسال نسبت به ۷۵ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، رشد تولید ۱۲۴ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین تولید انواع خودرو در هفت ماهه نخست سال جاری نیز کاهش ۱۹.۵ درصدی داشته است به‌گونه‌ای که تولید انواع خودرو از ۸۲۴ هزار و ۶۰۱ دستگاه در هفت ماهه نخست سال گذشته به ۶۶۳ هزار و ۴۵۱ دستگاه رسیده است.

خودرو گران می شود؟

با توجه به آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت و همچنین اظهار نظرهای مکرر قطعه سازان و خودرو سازان از کاهش نقدینگی و افزایش هزینه های تولید به نظر می رسد افزایش دوباره قیمت خودرو در سال جاری اتفاق خواهد افتاد .خودرو در مسیر گرانی است و این فاصله عظیم قیمتی میان قیمت تحویل کارخانه و بازار ، دلیل محکمی است تا خودروسازان بر پایه آن از افزایش قیمت ها دفاع کنند و آن را راهی برای قطع دست واسطه ها و دلالان بدانند . هر چه هست، صنعت خودروی ایران آزمون تازه ای را پیش رو دارد، آیا می تواتند از افکار عمومی نمره قبولی بگیرد؟

۲۲۳۲۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    68 0
    در سال گذشته که هنوز نرخ ارز افزایش نیافته بود خودرو ملی ثبت نام کردیم. بیش از سه ماه از زمان تحویل خودرو گذشته و اکنون ایرانخودرو به بهانه افزایش قیمت نه دعوت نامه ارسال میکند و نه خودرو تحویل میدهد. و میگوید قطعه نداریم!!!! در حالیکه در بازار آزاد و سایت های فروش مثل دیوار و وشیپور پر است از خودرو های صفر پس این همه خودرو های صفر ار کجا می آید؟؟ آقای وزیر میگوید فقط خودروهای فروش قطعی افزایش ندارند؟ اولا مگر ایرانخودرو اصلا فروش قطعی داشته؟؟ دوما کجای دنیا بعد از موعد تحویل خودرو میتوان خودرو را احتکار کرد تا گران شود و آنوقت گفت باید گران شده گران بخرید !!!! مگر ماده 4 قاون حمایت از مصرف کننده نباید رعایت شود؟؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
      9 1
      دوست عزیز مسئولین همه حرف های شما رو میدونن اما با شرکت قدرتمندی طرف هستند که میتونه حتی وزیر رو عوض کنه مثل همین کنار گذاشتن شورای رقابت که حتی رئیس جمهور هم شاید نمیتونست اون رو کنار بذاره! از طرفی وقتی پای پول وسط باشه باید بین مردم و پول یکی رو انتخاب کنند و مسلما معلومه که چی رو انتخاب میکنن!
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    104 3
    نظر من اینه که شرکت های خودرو سازی داخلی رو با بولدوزر صاف کنن کارگراش هم بریزن تو دریا مشکل حل میشه.
  • بی نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    59 12
    آیا این صحت دارد که رئیس حمایت از مصرف کننده عضو هیئت مدیره ایساکو و رئیس انجمن قطعه سازان عضور عیئت مدیره ایتراک می باشد؟؟؟!!!! لطفا بررسی کنید اگر صحیح باشد آیا حمایت از مصرف کننده واقعا تعارض منافع برای حمایت از مردم ندارد؟؟؟ اگر رئیس انجمن قطعه سازی هیئت مدیره ایتراک باشد آیا بدین معنی نیست که خودشان قطعه می سانزندو خودشان هم تایید میکنند؟ آیا این دلیل بی کیفیتی خودرو نیست؟؟؟ لابی خودروسازان از لابی صهیونیسم قوی تر است......
  • کارشناس IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    55 1
    ۱) عامل اصلی التهاب بازار عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان است، لذا نمی‌توان هم با خلف وعده بازار را ملتهب کرد و هم انتظار داشت بر اساس قیمت‌های بازار خودرویی که خود تولیدکنندگان موجب التهابش شده‌اند قیمت‌ها را افزایش داد ۲) تاریخ تحویل مندرج در قرارداد «موعد» تحویل خودرو است که همانطور که از مفهوم واژه برمی‌آید قیمت باید براساس تاریخی که «وعده داده شده=موعد» لحاظ گردد نه تاریخی که بنابر میل خودروسازان خودرو تحویل می‌گردد ۳) در مورد بند ۲ استدلال خودروسازان مبنی بر پرداخت جریمه تاخیر در ازای تاخیر صورت گرفته بایستی تاکید گردد که جریمه تاخیر در ازای آسیبهای مالی (از جمله هزینه‌های اضافی ایاب و ذهاب خانواده، آسیب به کسب و کارهای نیازمند خودرو و . . .) و روانی است که به خریدار طی مدت تاخیر وارد شده و پرداخت این جریمه به هیچ عنوان توجیهی جهت محاسبه قیمت خودرو بر اساس تاریخ تحویل خودروهای موعد تحویل گذشته نیست ۴) بی‌ثباتی بازار، افزایش نرخ ارز، تورم، بدهکاری و . . . فقط گریبان‌گیر خودروسازان نیست و عموم مردم را شامل می‌شود لذا خریداران نبایستی متحمل ضرر چندبرابری شوند
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    83 0
    اقا ما اصلا صنعت خودرو نخواستیم بابا کجا دنیا صنعت خودروسازی اینطوریه کجا دنیا صنعت پول بری هست اقایان ادعا خودروی ملی داشتند اگر میخاد قیمتها ازاد بشه باید صنعت از حالت انحصاری دربیاد تا کی فشار روی مردم واردات ازاد بشه بدون تعرفه
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    34 0
    یعنی مسئولین نمیتونن یه قیمت گذاری کنند و مردم رو از این بلاتکلیفی خارج کنند یا نمیخواند
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    46 0
    امسال قیمت خودرو 7.6 درصد افزایش یافته ؟؟؟ شما حساب و کتاب بلدین یا با انگشتاتون محاسبه کردین ؟؟ آخه خودرو 50 میلیونی شده 130 میلیون ، این میشه 7.6 درصد ؟ شاید منظورتون 60 ، 70 درصد بوده اشتباه تایپی داشتین ....
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    42 0
    الان دلار اومده پایین وقتی دلار 18 تومن بود قیمت خودرو این بود که الان در بازار آزاد هست حالا دلار شده 12 حدودا و یا شاید کمتر پس مثلا خودرویی که 40 میلیون فرضا در بازار ازاد فروخته می شده باید بشه 26 میلیون تومان. تازه اگر فرض کنیم قیمت خودرو های داخلی کاملا متکی به دلار هست. پس منطق بالا رفتن دلار اصلا نمیتونه قیمت خودرو ها رو دوباره بالا ببره. ضمن اینکه قیمت قبلی خودروها هم قبل از گران شدن دلار منصفانه نبوده. ضمنا قطعه سازها الان بخاطر اینکه خودروسازها پول نمیدن بیکار شدن نه بخاطر افزایش قیمت مواد اولیه که تازه همونشم منظقی نیست الان باید قیمت ها بیاد پایین نه بره بالا چطور وقتی دلار یک تکون کوچکی میخوره همه چیز میره بالا اما وقتی دلار میاد پایین همه سکوت میکنن و چیزی کاهش پیدا نمیکنه؟ هی برای خودشون دلایل واهی میارن. یکم هم از حاشیه سود سرمایه دارها (قطعه ساز ها ) و خودرو سازها و وارد کننده ها کم بشه و میلیون ها ایرانی عذاب نکشن. نمیشه؟ حتما باید این همه ایرانی فدای سودجویی خودروسازها و سرمایه دارها بشن؟ خودرو سازی یکیشه همین در مورد همه محصولات صدق میکنه
  • امیر IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    26 0
    لطف کرده پیگیری نمایید که چرا نمایندگی ها مجاز قیمت لوازم یدکی را در سرویس های دوره ای گرانتر کرده اند گاهی برخی از لوازم تا چهار برابر شده نسبت به پارسال ، با این روند اگر ماشین هم نفروشند از قطعات ماشینی که به مردم نمی دهند ، استفاده بیشتری خواهند برد
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    6 32
    بابا تمام کنید این مسخره بازیو. گران نشده! مردم بدبخت دران هزیننشو میدن سود هم تو جیب دلال ها گران کنید حداقل سودش به چند کارگر بدبخت برسه
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
      4 0
      دوست عزیز واقعا فکر کردی سود گرون کردنش تو جیب کارگرها میره! میدونی فرقش چیه فقط نوع دلالی عوض میشه به جای اینکه برخی از مردم بخورن بعضی از مسئولین میخورن! از طرفی هم کرایه های تاکسی 2 تا 3 برابر میشه بعد کم کم ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش پیدا میکنه و کارگرها از این به بعد باید پیاده برن سر کار!
  • حمیدرضاپیری IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    29 0
    تا بوده و هست مافیای ناجوانمردانه خودرو در این کشور بوده و همیشه هم این گستاخان پر رو ناراضی هستند. دلال ها مگه کی هستن؟ دلال هایی که ازشون حرف میزنن خود ایران خودرویی ها هستن. اگر راست میگن قیمت به حاشیه بازار نزدیک بشه باید تحویل فوری و به روز بذارن کارخانجات اون وقت قیمت هارو گرون کنن.کارگرهای اونها آدم هستن ولی نیشکرو سیمان و هپکو و روغن نباتی و..... مهم نیستن که اینجوری دفاع بشه ازشون؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    24 0
    در صورت گران شده قیمت کارخانه دلالان هم بیکار ننشسته وصد درصد خودرو را گران خواهند کرد این باز دودش به چشم بیچاره مصرف کننده خواهد رفت
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    2 37
    یعنی واقعا استدلال لازم داره؟ وقتی همه چیز 3 تا 4 برابر شده نباید قیمت خودرو زیاد بشه!؟؟؟؟؟
  • متقاضی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    29 0
    با سلام و احترام، بنظرم اگر دولت خودروسازان داخلی( خدا میدونه که داخلی نیست) تعطیل کنه و حمایتهایی که طول این پنج دهه را برای انان کرذه رو متوقف کنه و به کارگراش بده هم حال کارگرا خوب میشه و هم حال ملت بدبخت ما....
  • CZ ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    36 0
    باور کنید این گران شدن بازار ازاد هم کار عوامل خودرو سازهاست تا بتوانند گران کنند.
  • مصطفی کریمی FR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    21 0
    سلام و احترام لطفا به جای اینکه نظر مدافعات گرانی خودرو رو تبلیع کنید نظر کارشناسانی رو تبلیع کنید که دنبال دلیل واقعی این گرانی هستند و اینکه چرا خودرو با این کیفیت پایین،مصرف بالا ،غیر ایمن و منسوخ با این قیمت نجومی به مردم فروخته میشه انهم بصورت پیش فروش چند ماهه در حالی که قطعه چینی فقط با عوض کردن جعبه در شرکتهایی مثل کروز از چین وارد میشه و به اسم کارگر ایرانی این خودروها به مردم غالب میشن
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    33 0
    حاضرم پول اضافی به دلال بدم ولی به خودرو ساز مونتاژ کاری که حتی قطعات این تولیداتش رو هم از خارج وارد می کنه ندم
  • آرین IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    17 0
    بجای بالا بردن قیمت کارخانه، که باز منجر به افزایش قیمت بازار آزاد میشود تولید را زیاد کنند و به تعهدات تحویل به موقع خودرو به مردم پایبند باشند
  • علیرضا LU ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    14 0
    سلام. از کی تا حالا خودروساز بفکر مردم بوده که حالا بخواد نگران دلال بازی باشه؟ غیر از اینه که خودروساز فقط دنبال فروش خودشه؟ دوم اینکه سو مدیریت خودشون و کمبود نقدینگی رو میخوان از جیب مردم جبران کنن؟! اون هم با کلی رانت و سوبسید هایی که این چندساله گرفتن. هنوز یادمون نرفته چندسال پیش مردم تحریم کردن دولت و بانکها چه رانتی برای خودروسازان درنظر گرفتن. سوم اینکه دوبار امسال قیمت رو بردن بالا. آخریش همین چندماه پیش زمان گرونی دلار بود. حالا که دلار توی سامانه نیما این‌قدر کاهش داشته دیگه بهونه چی میارن برای گرون کردن؟ تا وقتی اینجور مدیرای نالایق و بیسواد توی راس شرکتها باشن نتیجه بهتری حاصل نمیشه. یکبار برای همیشه باید نسخه این شرکتها رو پیچید و تغییرات اصولی داد
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    13 0
    این عدد افزایش قیمت در حد 7/6 درصد چطوری محاسبه شده؟ داشتن سواد در حد نهضت سوادآموزی هم کافیه که حداقل 200 درصد افزایش قیمت اتفاق افتاده.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    13 0
    بدهی خودرو ساز به دلیل سوءمدیریت به قطعه ساز رو مردم باید بدن واقعا !!!!
  • ایرانی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    9 0
    راه حل خودرو دست کردن در جیب مردم نیست. اگر خودروسازان حرف حق می زنند و ادعا دارند که عملکرد مطلوبی داشتند دولت تعرفه خودروهای وارداتی را بردارد و قیمت خودرو را آزاد کند. در این شرایط که بازار خودرو در انحصار خودروسازان داخلی است ، باید به صورت جدی با احتکار خودرو مقابله می شد ، و گرنه در حالی که درآمد آقشار مختلف جامعه ثابت مانده گران کردن قیمت خودرو ظلمی آشکار است.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    5 0
    چند سوال 1- تعداد کارکنان این صنعت منطقی است ؟ 2- با کاهش تولید همان هزینه دستمزد سابق را پرداخت می کنند؟ 3- پیش دریافت ها در کجا هزینه شده است چرا بدست قطعه سازان نرسیده؟ 4- با افزایش نرخ آیا مردم عادی ( مصرف کنند گان) توان خرید خودرو را خواهند داشت ؟ 5-آیا با این سطح دستمزد (عمومی ) خودرو سازان در فروش به بن بست نخواهند خورد و تقاضای دوباره از دولت جهت شارژ مالی (وام کم بهره ) نخواهند کرد؟ و...
  • یاسر IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    18 0
    مدافعان گران شدن خودرو؟؟؟ مگه تازه گران نکردند؟؟؟؟ چقدر دیگه میخوان این زالوها خون مردم رو بمکند؟؟؟؟ هر دفعه یه بهونه جدید برا افزایش قیمت! بهونه بعدیشون چیه؟ اینا که میگن با تولید خوردو در ضرر هستند! پس بیخود کردند هنوز تو صنعت خودروسازی پر ضرر فعالیت میکنند!
  • ميثم IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    6 1
    اين موضوعي كه الان گفتيد يك موضوع تكراري و نخ نما شده جهت پذيرش افزايش قيمت خودرو توسط اذهان عمومي است؛ اين همه درمورد دغدغه قطعه سازان و خودرو سازان انحصار طلب مطلب منتشر مي كنيد اما دريغ از يك بار صحبت در مورد كمر خميده مردم، از كيفيت پايين خودروهاي توليدي كه در بيشتر كشورهاي دنيا اين نوع خودروها منقرض شده است و سالانه چه ميزان جان و مال اين مردم كه ناچار به خريد اين خودروها شده اند را به هدر مي دهند.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    15 0
    تعرفه خودرو خارجی را کم کنید.و واردات ان را ازاد کنید.همه چیز درست میشود.
  • ناشناس IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    7 2
    این خودروها آشغال به در سوار شدن نمی خوره حیف پولی که به این ابوطیاره ها بدیم.مفتشم بدرد نمی خوره
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    10 0
    دلیل افزایش قیمت بازار معلومه چیه. وقتی خودروسازها حتی یک ماشین هم نمیفروشن و حتی خودروهای ثبت نامی رو به دلیل افزایش قیمت در آینده تحویل نمیدهند معلومه قیمت بازار افزایش پیدا میکنه.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    11 1
    برای کوتاه شدن دست دلال باید انقدر تولید کرد، که هر وقت مردم به کارخانه مراجعه کردن خودرو برای فروش باش،نه اینکه قیمت را ببرن بالا
  • NL ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    7 0
    اقا فکری بحال نمایندگیهای مجاز تعمیرات سایپا وایران خودرو بکنید که با چند برابر کردن قیمت قطعات و خدمات ،دیگر نیازی به فروش خودرو ندارند ،بلکه فقط کافی است قطعه و خدمات فروشی کنند .خدمات نسبت به پارسال ،دیگر نیازی به فروش خودرو ندارند ،بلکه فقط کافی است قطعه و خدمات فروشی کنند .
  • سعید IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
    4 0
    بهترین شرایط افزایش بهره وری است. حیف که مدیری توانمند در این صنعت کیمیاست.
  • arad IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
    9 1
    اقا ورود خودرو زیر 1500 سیسی رو بدون تعرفه ازاد کنید بعد هر چه خواستین قیمت داخلی ها رو ببرید بالا ...اگر فکر ملت هم هستید ؟؟؟
  • سینا IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
    16 1
    الان بهترین زمان برای از ریشه دراوردن یک صنعت معیوب وناکارامد و ریختن بنیان نو هست. کارگران بیکار شده راهم به بیمه بیکاری اعاله بدهند. یکبار برای همیشه باید صنعت خودروی ایران درست بشود. صنعت خودرو فعلی اصلاً شایسته ملت بزرگ ایران نیست. ایرانی شایسته بهترین و امن ترین و پیشرفته ترین هست نباید منافع 80 میلیون نفر را فدای چندتا مدیر نجومی بگیر دولتی و کارتل و مافیا خودروسازان اشغال ساز کرد. قیمت خودرو باید ثابت بماند اگر خودروسازان نمی تواتند ادمه بدهند تعطیل کنند بهتر هست.
  • مهدي IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
    2 0
    خودرو رو گران بكنن اصلا قيمتش رو ازاد بكنن ولي مثل ساير كشور هاي دنيا تعرفه واردات هم به ٠ برسونن اين كه نميشه كل بازار دست روتا خودرو ساز دولتيه اونا هم هر قيمتي بخوان ميندازن به مردم واقعا ديگه مردم كشش بيشتر از اين رو ندارن كاش يكم مسولين بحاي سود خودشون و اقوامشون يكم هم به فكر مردم ميبودن
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    5 0
    چون تعداد حریف کمی داخل کشور دارند و این ملت بیچاره و دستشون از همه چی کوتاه رو خوب شناخته اند، لذا هر کاری میخوان میکنن
  • عباس FR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
    5 0
    نوبت تحویل خودرو من رسیده , میگم چرا دعوتنامه صادر نمی کنید, میگه شاید دو, سه ماه طول بکشه, میگم خودرو تو این مدت گرون بشه, خودرو منم شامل میشه, میگه بله, میگم شما تاخیر میکنید تاوانشو من بدم, پرو پرو میگه همینی که هست, یه سوال واسم پیش اومده دقیقا نهاد های ناظر و بازرسی کل کشور دقیقا کجان??! باید هر قراردادی را شرکت دولتی به مردم تحمیل کنه? نهادهای تظلم خواهی مردم از دولت کجان? واقعا دو ماه دیگه توقع دارن, مردم باز حماسه بسازن?
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    باید مجازات شوند