پیامدهای حمایت ترامپ از عربستان از نگاه رسانه آمریکایی

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، سیاست خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حمایت از جنایات عربستان منجر به ایجاد دو دستگی و شکاف میان اعضای حزب جمهوری خواه شده است.

به گزارش ایرنا، به‌رغم حمایت دونالد ترامپ از جنایات عربستان سعودی برخی از اعضای حزب جمهوری خواه نزدیک به ریاست جمهوری آمریکا بر این باورند که نادیده گرفتن نقش عربستان سعودی در به قتل رساندن روزنامه نگار آمریکا و منتقد داخلی حکومت آل سعود می‌تواند نتایج بسیار زیان آوری داشته باشد.
بسیاری از اعضای حزب جمهوری خواه از جمله سناتور لیندسی گراهام و راند پاول تصمیم دونالد ترامپ برای عدم تنبیه و نادیده گرفتن جنایات شاهزاده سعودی ولیعهد محمد بن سلمان به دلیل قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول را محکوم کرده‌اند.
سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجه سنا روز گذشته (چهارشنبه) گفت، من بعد از شنیدن بیانیه ترامپ و حمایت از عربستان بسیار متعجب شدم زیرا این بیانیه بیشتر شبیه بیانیه مطبوعاتی عربستان سعودی بود.
باب کورکر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی چاتانوگا گفت: درست است روابط دوستانه میان آمریکا و عربستان دارای سوابق طولانی مدت است اما هم اکنون ما شاهد ولیعهدی هستیم که به‌راحتی دست به قتل خبرنگاران می‌زند. ما تا کنون شواهدی برای اثبات این جنایت نداریم اما در مقابل باید این واقعیت را قبول کرد که ولیعهد از نقشه قتل و نحوه اجرای آن اطلاع داشته است.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بر خلاف برخی سناتورهای جمهوری خواه از تصمیم دونالد ترامپ حمایت کرد و گفت، دولت امریکا پیش از این برای تنبیه عربستان 17 تن از مظنونان احتمالی قتل روزنامه نگار سعودی را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.
با این وجود بعد از سخنان مایک پامپئو، سناتور گراهام نسبت به موضع گیری آمریکا علیه عربستان قانع نشد و طی سخنانی گفت، زمانی که ما اخلاق را از دست می‌دهیم در حقیقت بزرگ‌ترین دارایی خود را از دست داده‌ایم.
برخی از نمایندگان دو حزب جمهوری خواه و دمکرات تصمیم دونالد ترامپ برای نادیده گرفتن جنایات ولیعهد سعودی محمد بن سلمان را مورد انتقاد قرار داده‌اند و عنوان کرده‌اند اگرچه ما همچنان هیچ سند معتبر برای اثبات قتل جمال خاشقچی توسط ولیعهد نداریم اما از سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) و دیگر آژانس‌های امنیتی اطلاعاتی می‌خواهیم تا به‌صورت عمومی نتایج تحقیقاتی خود مبنی بر این پرونده را منتشر کنند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای در روز سه شنبه 20 نوامبر (29 آبان) ضمن اعلام حمایت قاطع از عربستان سعودی، ایران را به‌شدت محکوم کرد.
بیانیه ترامپ که روز سه شنبه با عنوان «بیانیه رئیس جمهوری ترامپ درباره همبستگی با عربستان سعودی» منتشر شد، با تیتر دوم «آمریکا مقدم است» آغاز می‌شود؛ جمله‌ای که یکی از شعارهای انتخاباتی کارزار ترامپ در سال 2016 بود.
رئیس جمهوری آمریکا پس از جمله «جهان جای بسیار خطرناکی است»، مجدداً طی اتهاماتی بی‌اساس ایران را مسئول جنگ نیابتی خونین عربستان سعودی در یمن معرفی کرد.
پس از آن ترامپ با ستایش از عربستان سعودی گفت، اگر ایرانی‌ها از یمن خارج شوند، عربستان با رضایت این کشور را ترک خواهد کرد. آن‌ها فوراً کمک‌های بشردوستانه را به یمن می‌فرستند. از سوی دیگر، عربستان با خرج میلیاردها دلار برای راهبری جنگ علیه تروریسم موافقت کرده است.
این بیانیه در حالی صادر می‌شود که رسانه‌های آمریکا جمعه گذشته به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که سازمان اطلاعات آمریکا (سیا)، به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، دستور قتل جمال خاشقچی را صادر کرده است.
در پی انتشار این گزارش، فشار بر کاخ سفید برای اتخاذ اقدامی جدی علیه عربستان سعودی و ولیعهد قدرتمند این کشور افزایش پیدا کرده است.
اما دونالد ترامپ روز سه شنبه گفت که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به بررسی همه اطلاعات ادامه می‌دهند، اما این احتمال کاملاً وجود دارد که ولیعهد عربستان سعودی از این واقعه غم انگیز اطلاع داشته- شاید داشته و شاید هم نداشته است!
او افزود: ما شاید هرگز به همه واقعیت‌های مرتبط با قتل آقای جمال خاشقچی دست پیدا نکنیم. در هر صورت، رابطه ما با پادشاهی عربستان سعودی مستحکم است. آنها در مبارزه مهم ما با ایران یک متحد عالی بوده‌اند.
رئیس جمهور آمریکا گفت: ایالات متحده قصد دارد یک شریک ثابت قدم عربستان سعودی باقی بماند تا از تأمین منافع کشورمان، رژیم صهیونیستی و سایر شرکای ما در منطقه اطمینان حاصل کنیم.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 827088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =