ترکیه درصدد خرید سامانه پاتریوت از آمریکا

خبرگزاری صدا و سیما نوشت: ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد درصورتی که پیشنهادی قابل توجهی از سوی آمریکایی ها به ترکیه داده شود این کشور ممکن است علاوه بر سامانه ضد موشکی اس-400 روسیه سامانه ضد موشکی پاترویت آمریکا را نیز برای خود بخرد.

کالین درهمایشی درباره روابط ترکیه و روسیه اعلام کرد در صورتی که پیشنهاد جالبی آمریکایی ها به ترکیه بدهند آنکارا ممکن است سامانه دفاع موشکی پاترویت را نیز از آمریکا خریداری کند. وی افزود شرط انجام چنین کاری این است که این نوع سامانه در ترکیه تولید شود و دانش و فناوری آن به ترکیه انتقال داده شود.

وی افزود با توجه به آنکه ترکیه کشور بزرگی است نیاز های دفاعی خود را نباید فقط از یک منبع تامین کند.

در دسامبر گذشته ترکیه و روسیه توافقنامه را در خصوص تحویل دو آتشباری از سامانه های ضد موشکی اس-400 روسیه به آنکارا را امضاء کردند. در مرحله دوم نیز روسیه قرار است با ترکیه این نوع سامانه را در خاک خود ترکیه تولید کنند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز چهارشنبه همین هفته اعلام کرد ترکیه ممکن است به فکر خرید سامانه دفاع ضد موشکی از آمریکا نیز برای تکمیل قدرت پدافندی خود باشد. وی افزود اگرچه ترکیه در این خصوص توافقنامه ای با روسیه برای خرید سامانه ضد موشکی اس-400 روسیه امضاء کرده است اما برای تکمیل توان دفاعی خود به سامانه های ضد دفاعی بیشتری نیاز دارد و در ترجیح می دهد این بار از متحدان خود این نوع سامانه ها را خریداری کند.

اقدام ترکیه در انعقاد توافقنامه خرید سامانه ضد موشکی اس-400 روسیه نگرانی متحدانش در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) را برانگیخته است. این کشورها همیشه از ترکیه خواسته اند در فناوری های دفاعی سرمایه گذاری کند که با سامانه ها ی دفاعی اش ساز و کار باشد.

آمریکا به ترکیه هشدار داده است در صورتی که قرارداد خرید سامانه ضد موشکی اس-400 روسیه را نهایی و اجرایی کند با تحریم های واشنگتن مواجه خواهد شد. همچنان که در ماه ژوئن امسال ممنوعیت فروش جت های اف 35 به ترکیه در مجلس سنای ‌آمریکا به تصویب رسید.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 827251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =