کمال‌وندی: اروپا نقش مهمی علیه بی‌قانونی‌های آمریکا دارد

ایرنا نوشت: سخنگوی سازمان انرژی اتمی به خروج آمریکا از برجام و مخاطرات رویکرد یک‌جانبه‌گرایی واشنگتن اشاره کرد و گفت که نقش اعضای برجام به‌ویژه اتحادیه اروپا برای حفاظت از دنیا در برابر بی‌قانونی ایالات متحده حائز اهمیت است.

«بهروز کمال وندی» امروز در سومین سمینار همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و اروپا در بروکسل،افزود: برجام توافقی مهم و چندجانبه بوده که سخت به‌دست‌آمده است. از زمانی که این توافق در ژانویه 2016 به اجرا درآمد ایران، چنانچه در 13 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قیدشده به‌طور کامل به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بوده است.
وی یادآورشد که از هنگام خروج آمریکا از برجام، دولت واشنگتن تحریم ‌های بی‌رحمانه، غیرقانونی و غیرانسانی علیه ایران اعمال کرده است؛ همچنین از طریق قرار دادن شرکت‌های واردات و صادرات در فهرست تحریم این کشور، واردات دارو به کشورمان را محدود کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: جامعه جهانی به‌طور گسترده اقدام آمریکا برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را که برجام را تصویب می‌کند، محکوم کرده است.
وی توضیح داد:دولت ترامپ به دلیل اتحاد سیاست‌های یک‌جانبه بدون در نظر گرفتن تعهداتش به‌عنوان یک دولت مسئول، نه‌تنها برای ملت ایران بلکه برای جامعه جهانی چالش‌برانگیز است.
کمال وندی گفت که خروج آمریکا از برجام، توافقنامه اقلیمی پاریس و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تنها نمونه‌های اندکی از بی‌مسئولیتی واشنگتن نسبت به قوانین و قراردادهای بین‌المللی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بابیان اینکه ادامه رویکرد یک‌جانبه‌گرایی آمریکا منجر به ایجاد هرج‌ومرج و بحران امنیتی در سطح بین‌المللی خواهد شد بر لزوم برخورد و توقف سریع با این روند تاکید کرد.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین بر لزوم تعمیق همکاری‌های اروپا و ایران درزمینه مسائل هسته‌ای به سطوح عالی‌تر تاکید کرد.
وی از کمیسیون اروپا به دلیل رویکرد سازنده و حسن نیتی که تاکنون برای ایجاد همکاری میان صنایع هسته‌ای ایران و اروپا ایجاد کرده ، قدردانی کرد.
کمال وندی همچنین با یادآوری اینکه انتظار است گام‌های بعدی برای همکاری‌های هسته‌ای دو طرف برداشته شود،تصریح کرد: تقویت همکاری‌های فعلی و تعمیق تلاش‌های مشترک در جهت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بسیار حائز اهمیت است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: اکنون زمان درستی است که به دنیا نشان دهیم فناوری هسته‌ای به‌رغم ذات چالش‌برانگیز آن، می‌تواند به‌عنوان بستری به سود مردم مورداستفاده قرار گیرد.
کمال وندی تاکید کرد که همواره این شانس وجود دارد تا صلح و آبادانی حتی در شرایط سرنوشت سازی که دنیا اینک به چندجانبه گرایی و شکست یک‌جانبه‌گرایی نیاز دارد، محقق شود.

سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا امروز با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در بروکسل برگزار شد.
پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در اردیبهشت‌ماه که با محکومیت جهانی روبه رو شد، اتحادیه اروپا، روسیه و چین ضمن اعلام پایبندی به این توافق اعلام کردند که از مبادلات تجاری شرکت‌های خود با تهران حمایت می‌کنند.
اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون مسدودسازی در قبال اقدام آمریکا، اعلام کرده که سازوکار مالی ویژه‌ای را نیز برای ادامه تجارت ایران با جهان راه‌اندازی می‌کند.
49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 828064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =