افزایش پهنه و حجم آبی دریاچه ارومیه درپی بارش‌های اخیر/ پل میان‌گذر بر خشک شدن دریاچه ارومیه تأثیر گذاشته است

با ادامه بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رهاسازی آب از سدهای مختلف این حوضه، حجم و پهنه آبی این دریاچه افزایش یافته و امیدها برای بازگشت به روزهای امیدبخش آن افزایش یافته است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، افزایش ۲۰ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رهاسازی آب سدها موجب افزایش پهنه و حجم آبی این دریاچه شده است.

افزایش بارندگی

بنا به گزارش بارندگی روزانه به تفکیک حوضه‌های آبریز درجه یک و درجه دو دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران وزارت نیرو متوسط میزان بارش‌ها در حوزه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ تا به امروز با ۲۰ درصد افزایش به ۵۳ میلیمتر رسیده است.
همچنین بر طبق این آمار، میزان بارش تجمعی از ابتدای سال آبی در این حوزه با افزایش ۱۳.۳درصدی به ۶۸.۳ میلیمتر رسیده است درحالیکه میزان افزایش بارش‌ها در کل کشور ۲۱۶درصد بوده است.

میزان بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه
میزان بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه
گزارش متوسط بارندگی روزانه دریاچه ارومیه و کشور
گزارش متوسط بارندگی روزانه دریاچه ارومیه و کشور

افزایش ۹۰ میلیون مترمکعبی حجم آب دریاچه ارومیه

فرهاد سرخوش مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا از افزایش ۹۰ میلیون مترمکعبی حجم آب این دریاچه خبرداده و گفته است: هم اکنون دریاچه ارومیه یک هزار و ۷۸۳ کیلومتر مربع وسعت داشته و یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب حجم آبی آن است.

طراحی پل میانگذر بر خشک‌شدن دریاچه ارومیه تاثیر گذاشته‌است

مهدی یاسی نایب رییس انجمن هیدرولیک ایران هفته گذشته در نشست بررسی اثرات جاده میانگذر شهید کلانتری بر خشکی دریاچه ارومیه که در دانشگاه شریف برگزار شده، گفته است: اجرای دهنه میانگذر نسبت به طراحی‌های اولیه تغییر یافته و با تحقیقات انجام شده، بر ناکافی بودن این باز شدگی پل در قالب دهانه بیشتر اعتراف شد و این اتفاق سبب تغییر در روال طبیعی گردش آب در دریاچه شده است.

وی اذعان کرده است: دریاچه ارومیه در کنوانسیون رامسر ثبت شده و این برای کشور تکلیف ایجاد می کند تا از آن حوضه آبی محافظت کند و بدون تردید باید در جهت احیای این دریاچه گام برداریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 829351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =