فناوری نانو، ‌با تمام فوایدی که دارد، ‌می‌تواند کشنده هم باشد. اما اگر بتوانیم تاثیر هر نانوذره بر بدن را پیشبینی کنیم،‌ می‌توانیم از فاجعه‌های مرگبار جلوگیری کنیم و به بهترین شکل از نانو بهره ببریم

بهنوش خرم‌روز: نانوذره‌ها ویژگی‌های جالب و البته متعددی دارند که ما هنوز بسیاری از آن‌ها را نمی‌دانیم. آن‌ها در خیلی موارد مفید به نظر می‌رسند،‌ اما نشان داده‌اند که می‌توانند خطرناک هم باشند در حدی که با آسیب رساندن به سیستم‌های زیستی بدن افراد باعث مرگ آن‌ها بشوند.

سال گذشته در کشور چین،‌ دو زن عنوان اولین قربانیان فناوری نانو را به خود اختصاص دادند. این دو نفر بر اثر نفوذ نانوذره‌های به کار رفته در رنگ محل کارشان به ریه‌ها و توقف عملکرد سیستم تنفسی‌شان جان خود را از دست دادند. اما چه‌طور می‌توان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد؟

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس،‌ گروهی از محققین کارولینای شمالی روشی برای مدل‌سازی نحوه تعامل نانوذره‌ها و سیستم‌های زیستی پیدا کرده‌اند. بدین ترتیب آن‌ها برای اولین بار روشی برای پیش‌بینی تاثیر این ذرات بر بدن انسان در اختیار پزشکان و محققین حوزه فناوری نانو قرار داده‌اند.

وقتی نانوذره‌ها به بدن وارد می‌شوند، اغلب به سرعت به پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه می‌چسبند و همین مولکول‌ها مسیری که این ذرات در بدن خواهند پیمود را مشخص می‌کنند. این که ذرات به چه مولکول‌هایی بچسبند، به اندازه و ویژگی‌های سطحی ذرات بستگی دارد.

محققین بر این اساس، با استفاده از مواد شیمیایی گوناگون، اندازه‌ و ویژگی‌های نانوذرات مختلف را مورد سنجش قرار دادند و بعد همبستگی این اطلاعات را با نوع مولکول‌هایی که نانوذره‌های مختلف به آن‌ها می‌چسبند بررسی کردند. بدین ترتیب آن‌ها برای هر نانوذره‌ پرونده کاملی درست کردند. حالا، با استفاده از این پرونده‌ها،‌ می‌توان پیش‌بینی کرد که هر نانوذره چه مسیری را در بدن یک فرد ممکن است بپیماید،‌ فقط کافی است که اطلاعات مربوط به اندازه و ویژگی‌های آن نانوذره موجود باشد.

این دانسته‌ها نه فقط خطرات نانوذره‌ها را برای انسان‌ها کم می‌کند، بلکه ممکن است به سیستم‌های انتقال دارو درون بدن بیماران هم کمک کند و به روشی تازه برای رساندن داروی مورد نظر به بافت  یا اندام هدف منتهی شود. اگر این اتفاق بیافتد، عوارض جانبی بسیاری از داروها بر طرف خواهند شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 85327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =