با افزایش دمای سطح،‌ مرجان‌های آب‌های اندونزی با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال مردن هستند به طوری که پیشبینی می‌شود تا چند ماه آینده اثری از این موجودات در منطقه باقی نماند. اکوسیستم منطقه به شدت در خطر است

بهنوش خرم‌روز: به دنبال بالا رفتن دمای زمین به طور گسترده، تعادل زیستی بسیاری از مناطق در حال بر هم خوردن است. یکی از این مناطق که به نظر می‌رسد بسیار تحت تاثیر گرمایش جهانی قرار گرفته است، اندونزی است. این بار مسئله به آب‌های اندونزی مربوط می‌شود.

بر اساس گزارشی که ساینس‌دیلی منتشر کرده، به دنبال تغییرات آب و هوایی از جمله بالا رفتن دمای سطح آب، بخش وسیعی از مرجان‌های این آب‌ها دارند سفید می‌شوند. سفیدشدگی مرجان‌ها پدیده‌ای است که وقتی اتفاق می‌افتد که جلبک‌هایی که درون مرجان‌ها زندگی می‌کنند آن‌ها را ترک کنند. در برخی موارد،‌ این سفیدشدگی ترمیم می‌شود و مرجان به زندگی خود برمی‌گردد. اما در بسیاری موارد هم مرجان می‌میرد.

بررسی‌های محققین نشان می‌دهد که مرجان‌های آب‌های اندونزی با سرعتی بی‌سابقه در حال مردن هستند. سنجش‌های اولیه نشان داده‌اند که 80 درصد این مرجان‌ها مرده‌اند و تخمین زده می‌شود که نسبت قابل توجهی از گونه‌های باقیمانده هم طی چند ماه آینده جان خود را از دست بدهند.

همه این تغییرات بر اثر افزایش 4 درجه‌ای دمای سطح آب دریای آندامان در مقایسه با میانگین دمای سطحی این دریا طی مدت‌های طولانی اتفاق افتاده‌اند. آب‌های این دریا به سواحل میان‌مار، تایلند، جزیره آندامان و نیکوبار و شمال غربی اندونزی ختم می‌شود.

مرجان‌ها از مهم‌ترین موانع فجایعی چون سونامی به شمار می‌آیند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 85522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =