به نظر می رسد انتظارها برای راه اندازی تاسیسات هسته ای بوشهر به پایان رسیده و روسیه به تعهدات خود در این خصوص عمل خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین قرار است مرحله مقدماتی راه اندازی نیروگاه بوشهر شنبه 30 مرداد با حضور هیات روسی به سرپرستی سرگئی کرینکو مدیر کل روس اتم  و علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس سازمان انرژی اتمی ایران عملیاتی می شود.

محمد احمدیان مدیرعامل شرکت ساخت و راه اندازی نیروگاه های اتمی(سورنا) در بیان جزییات بیشتری از آغاز روند راه اندازی نیروگاه تمی بوشهر به ایرنا گفت: بعد از اینکه سوخت از محلی که به طور موقت در حال نگهداری است، به ساختمان رآکتور منتقل شود که ان شاء الله این اقدام در هفته آینده صورت خواهد گرفت، زمانی برای بازبینی از مجتمع های سوخت و حصول اطمینان از اینکه آنها شرایط مناسب هستند، لازم خواهد بود و بعد حمل این مجتمع ها به داخل قلب رآکتور است که این اتفاق در اواخر شهریور ماه خواهد افتاد. وی تصریح کرد: بعد از انتقال تمامی مجتمع های سوخت بداخل قلب رآکتور، بحث بحرانی شدن آن و شروع فعل و انفعالات هسته ای را خواهیم داشت که این مساله در اواخر مهرماه خواهد بود و بدنبال آن رآکتور شروع به تولید انرژی خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و راه اندازی نیروگاه های اتمی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای موجود روند تولید انرژی در نیروگاه های هسته ای بتدریج افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: زمانی که رآکتور به حدود 40 درصد از قدرت نامی خود برسد، بخار وارد توربین خواهد شد و شروع مرحله تولید برق را خواهیم داشت و در این مقطع به شبکه سراسری تولید برق وصل خواهد شد و پیش بینی ما این است که این موضوع برای اواخر آبان خواهد بود. احمدیان در پاسخ به این سوال که چه زمانی نیروگاه بوشهر به ظرفیت کامل خود خواهد رسید، گفت: برای اینکه این نیروگاه به ظرفیت کامل برسد نیاز به تست های مختلف کارایی دارد. در آن مقطع ما دیگر اقدامات خاص فنی نداریم و تا انتهای سال جاری امیدوار هستیم که این نیروگاه به قدرت نامی و ظرفیت کامل خود برسد.

نیروگاه بوشهر اولین نیروگاه اتمی با این حجم در خاورمیانه

همچنین محمود جعفری مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر با اشاره به اینکه شنبه سوخت نگهداری شده در انبار با حضور کرینکو مدیرعامل شرکت روس اتم و صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران به ساختمان راکتور منتقل می شود گفت: این سوخت پس از انتقال به ساختمان راکتور از غلاف خود خارج و پس از بازرسی و حسابرسی در محل نگهداری سوخت تازه قرار می گیرند و برای اینکه در داخل راکتور قرار گیرند، آماده می شوند.

وی که با ایرنا گفت و گو می کرد خاطرنشان کرد: به محض اینکه از آمادگی راکتور برای پذیرش سوخت اصلی اطمینان حاصل شود، این سوخت در داخل راکتور قرار خواهد گرفت. مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر تصریح کرد: این مرحله درعمل نیروگاه بوشهر را به یک سایت هسته ای تبدیل کرده و آن را در جرگه سایت های هسته ای قرار می دهد. جعفری افزود: نیروگاه اتمی بوشهر با قدرت تولید هزار مگاوات برق اولین نیروگاه اتمی با این حجم در خاورمیانه است. جعفری همچنین به پرسنل لازم نیروگاه اتمی بوشهر اشاره کرد و گفت: پرسنل لازم و کافی برای بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر از سالهای قبل جذب شده اند و دوره های متعددی را در داخل و مراحل مختلفی را نیز به عنوان کارهای عملیات و اپراتوری در نیروگاه های اتمی روسیه دیده اند. وی با بیان اینکه برخی از کارشناسان حدود 30 ماه در نیروگاه های روسیه آموزش دیده اند گفت: این افراد الان آمادگی این را دارند که بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر را انجام دهند. وی تصریح کرد: یک مرکز آموزشی در نیروگاه بوشهر ایجاد شده است که افزون بر تربیت نیروهای مورد نیاز این نیروگاه و نیروگاه هایی که قرار است در آینده در کشور ساخته شود قادر است نیروهای متخصص مورد نیاز کشورهای منطقه را نیز آموزش دهد.

زمان دقیق راه اندازی نیروگاه بوشهر

هر چند مرحله مقدماتی راه اندازی نیروگاه بوشهر شنبه انجام می شود ولی هنوز زمان دقیق راه اندازی این نیروگاه اتمی مشخص نیست. محمود جعفری مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر در ادامه اظهارات خود در واکنش به زمان دقیق راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر با بیان اینکه «معمولا در بحث نیروگاه های اتمی تاریخ قطعی و دقیق برای زمان بهره برداری آن نمی شود» خاطرنشان کرد: پیش بینی های ما این است که اگر مشکلی برای زمان سوخت گذاری و مراحل بازرسی پیش نیاید و در پاییز امسال سوخت گذاری به اتمام برسد، نیروگاه اتمی بوشهر وارد مرحله قدرت شود. وی افزود: ‌در این مرحله نیز برنامه هایی برای نیروگاه اتمی بوشهر تنظیم شده که پس از کسب شرایط پایدار با 40تا 50درصد قدرت در نیروگاه به شبکه سراسری متصل خواهیم شد. مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر افزود: در این مرحله نیز زمان خاصی نمی شود تعیین کرد اما پیش بینی این است که با شروع اولیه حدود 500مگاوات و در نهایت تا هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه اتمی بوشهر تولید و به شبکه سراسری منتقل شود.

سوخت هسته ای وارد نیروگاه بوشهر می شود

همچنین روز جمعه منابع خبری از دیدار و گفت وگوی سرگئی کرینکو و ولادیمر پوتین خبر دادند. به گزارش نووستی مدیرعامل «روس اتم» در این دیدار ضمن ارایه گزارش و در جریان گذاشتن نخست وزیر روسیه با اشاره به راه اندازی فیزیکی تاسیسات هسته ای بوشهر با حضور ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز شنبه، آن را نشان دهنده عمل روسیه به تعهدات خود دانست. مدیر کل روس اتم تصریح کرد: مخازن حاوی سوخت که ما بیش از یک سال پیش پس از توافق با تمامی شرکای خود در دنیا به ایران ارسال کردیم باز شده و سوخت در راکتور بارگذاری خواهد شد. کرینکو گفت: این پروژه بین‌المللی نشان می‌دهد که اگر ایران انرژی اتمی صلح‌آمیز را زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با رعایت تمامی مقررات بین‌المللی توسعه دهد، این امکان هم برای ایران و هم برای هر کشور دیگر وجود خواهد داشت.

اما سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیش از این نیروگاه بوشهر را تکیه گاهی خواند که ایران را در مسیر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ایی نگه می دارد. وی تصریح کرد: این نیروگاه هیچ‌گونه خطر اشاعه را مطرح نمی‌کند و تمام سران کشورهای غربی نیز در این باره اتفاق نظر دارند.

ایران به غنی سازی نیاز ندارد

خبر راه اندازی نیروگاه بوشهر واکنش جالبی از سوی مقامات آمریکایی داشت. در حالی که پیش از این رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر مقامات کاخ سفید مبنی بر عدم نیاز ایران به غنی سازی در صورت راه اندازی بوشهر پاسخ گفته بود ولی باز هم روز جمعه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مدعی شد «به راه‌انداختن راکتور نیروگاه اتمی بوشهر ثابت می‌کند که جمهوری اسلامی به کارخانه‌های غنی سازی نیاز ندارد». دستیار ویژه وزیر امور خارجه در نشست خبری سه شنبه در پاسخ به ادعاهای همتای آمریکایی خود خاطرنشان کرد: حتما وی متوجه نیست که اگر تاسیسات هسته‌یی در یک کشور فعالیت خود را آغاز کند به معنی این است که به سوخت نیاز دارد. تا زمانی که تاسیساتی وجود نداشته باشد ممکن است سوختی لازم نباشد و همین که تاسیسات هسته‌یی از جمله نیروگاه بوشهر فعالیت خود را شروع می‌کند به معنی این است که باید حتما تدارک بلندمدت برای سوخت این نیروگاه و نیروگاه‌های بعدی در آینده در نظر گرفته شود.

به گزارش نووستی مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری با اذعان برغیرنظامی بودن نیروگاه بوشهر گفت: اجرای آن ثابت می‌کند که لازم نیست در ایران کارخانه‌های غنی‌سازی ساخته شود و این نیروگاه اتمی هم‌چنین با آن مدلی که گروه1+5 به ایران عرضه می‌کند، مطابقت دارد. آنچه که علی اکبر صالحی در گفت و گو با ایرنا آن را رد کرد و اظهار داشت: این منطق معیوب است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 85844

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =