۰ نفر
۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۲

رطوبتی که از زمین‌های گرم‌شده توسط خورشید برمی‌خیزد، در هوای خنک شب چگالیده شده و لایه‌های کم‌ارتفاع مه را پدید می‌آورد و آن‌گاه که پرتوهای خورشید صبحگاهی یا ماه به آن می‌تابند، مه‌کمان تشکیل می‌شود.

فصل پاییز در نیم‌کره شمالی زمین آرام آرام آغاز می‌شود و شرایط مشاهده مه‌کمان هم مهیا می‌گردد. تصویری که در اینجا می‌بینید، مه‌کمان قمری است که در اثر تابش نور مهتاب به لایه‌های مه ایجاد شده است. مایک هالینشد که این تصویر را گرفته، توضیح داده است: «شکار مه‌کمان قمری برای من یک تفریح است. برای تشکیل مه، شب باید صاف و خنک باشد. ماه هم باید نزدیک به وضعیت بدر باشد تا پیش از طلوع خورشید هم اندازه بزرگی داشته باشد و هم در ارتفاع اندکی از افق مقابل قرار بگیرد. وقتی همه چیز درست‌وحسابی جور شد، چشم‌انداز بی‌نظیر مه‌کمان را می‌بینید که در تاریکی شب خودنمایی می‌کند».

در واقع، مه‌کمان همان رنگین‌کمانی است که توسط ریزقطرات آب درون مه تشکیل می‌شود و چون ارتفاع اندکی از افق دارد، منبع نورانی که ماه یا خورشید است، باید نزدیک به افق قرار بگیرد.

در قسمت بالای تصویر هم رد ستارگان آسمان را می‌بینید که به‌دلیل نوردهی چند ده دقیقه‌ای ثبت شده‌اند. برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 88251

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۷
    0 1
    این عکس بود یا نقاشی؟ خیلی رویایی بود