۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۹

بدن مادر در دوران بارداری تغییراتی دارد که باقی ماندن آن‌ها بعد از زایمان مضر است. یکی از این تغییرات افزایش وزن و چربی است. به نظر می‌رسد چاره آن شیردهی باشد تا متابولیسم بدن را دوباره تنظیم کند

بهنوش خرم‌روز: تا به حال بحث‌ها و مطالعات فراوانی در مورد فواید تغذیه با شیر مادر برای نوزادان منتشر شده است. مادران امروزی به خوبی می‌دانند که شیر مادر موادی را به بدن فرزندشان می‌رساند که برای رشد و سلامت او در طول زندگی که در پیش رو دارد، ‌اهمیت دارند،‌ مثل گروهی از آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های دیگری که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شوند. اما مطالعه جدیدی که تایم منتشر نموده است، ‌نشان می‌دهد که مادران هم از تغذیه نوزاد خود با شیر خودشان، ‌سود زیادی می‌برند.

بر اساس این گزارش،‌ محققین نشان داده‌اند که نرخ دیابت در مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند،‌ نصف مادرانی است که این کار را نمی‌کنند. در این گونه مطالعات، این رقم از نظر آماری بسیار معنادار محسوب می‌شود. اما چرا میزان دیابت در این مادران این‌قدر پایین می‌آید؟

یکی از دلایل ذکر شده، چربی‌ها هستند. زنان در دوران بارداری وزن اضافه می‌کنند، در واقع میزان چربی بدن آن‌ها به خصوص در نواحی شکمی بالا می‌رود. پژوهشگران می‌گویند شیردهی باعث می‌شود که این چربی‌ها با سرعت بیشتری بسوزند. باقی ماندن این چربی‌ها در بدن مادر، برای او خطرناک است. مسئله فقط اضافه وزن و ظاهر فیزیکی نیست،‌ این چربی‌ها احتمال بیماری‌های قلبی،‌ بیماری‌های متابولیکی مثل مقاومت به انسولین و نیز دیابت را بالا می‌برند. این در حالی است که همین چربی‌ها برای بدن نوزاد مفید هستند و به رشد او کمک می‌کنند.

به طبیعت نگاه کنید،‌ شیردهی بخشی طبیعی از بارداری محسوب می‌شود و این بی‌دلیل نیست. مطالعات پژوهشگران بر روی نمونه‌های حیوانی نشان می‌دهد که شیردهی پاسخ بدن مادر به انسولین را افزایش می‌دهد. در نتیجه بدن مادر می‌تواند بهتر گلوکز بسوزاند و متابولیسم قند درون بدنش در کنترل بهتری قرار می‌گیرد. به علاوه شیردهی فعالیت هورمون‌هایی را بازداری می‌کند که هورمون‌های رشد را به راه می‌اندازند و خود این امر هم بر سطح انسولین خون مادر تاثیر می‌گذارد.

علاوه بر این‌ها، بررسی‌ها نشان می‌دهند که حتی وقتی مادر در طول دوران بارداری به بیماری دیابت مبتلا می‌شود، اگر بعد از زایمان به نوزاد شیر بدهد، متابولیسم قند در بدنش بهتر می‌شود و بیماری دیابتش به وضعیت تثبیت می‌رسد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 88830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =