روزنامه کیهان در گزارشی خبر داد:

همسایگان ایران در حال برنامه ریزی و احداث 19 نیروگاه و رآکتور هسته ای هستند. به گزارش «آخرین نیوز»، ژاپن به تازگی اعلام کرد 4 راکتور هسته ای در کویت می سازد. همچنین کره ای ها برنده مناقصه 20 میلیارددلاری ساخت نیروگاه هسته ای در امارات شده اند. کنسرسیومی با هدایت شرکت دولتی برق کره جنوبی در مناقصه ساخت یک نیروگاه هسته ای غیرنظامی به ارزش 20 میلیارد و 400 میلیون دلار در امارات عربی متحده برنده شد. اگر این نیروگاه ساخته شود امارات عربی متحده نخستین کشور حوزه خلیج فارس خواهد بود که از طریق نیروگاه هسته ای برق تولید می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان انرژی هسته ای امارات عربی متحده (enec) با انتشار بیانیه ای اعلام کرد کنسرسیومی که مسئولیت ساخت این نیروگاه را برعهده گرفته است کار طراحی، ساخت و کمک برای راه اندازی چهار نیروگاه هسته ای غیرنظامی دیگر که هر کدام قدرت 1400 مگاوات برق را دارند برعهده دارد. محمد الحمادی مدیرکل سازمان انرژی هسته ای نیز دراین باره اعلام کرد کار ساخت این نیروگاه ها قرار است از سال 2012 آغاز شود. نخستین رآکتور نیز قرار است از سال 2017 عملیاتی شود.

در همین حال یک مقام دولتی در قطر از آغاز تحقیقات در زمینه ساخت نیروگاه هسته ای در این کشور با اهداف صلح آمیز خبر داد و وزیر انرژی عربستان سعودی، هم اعلام کرد این کشور تصمیم به ساخت نیروگاه انرژی هسته ای را دارد. آمریکا و عربستان برای ساخت یک نیروگاه در این کشور در ماه مارس توافق کردند. گزارش های منابع غربی حاکی از آن است که عربستان هم به دنبال راه اندازی 4نیروگاه هسته ای است و برنامه غنی سازی مخفیانه را با کمک کارشناسان مصری در صحرای حجاز دنبال می کند. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در آخرین نشست مشترک خود که در سال 2009 برگزار شد، بر افزایش تلاش ها در زمینه بهره گیری صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرده بودند.

همچنین احداث نیروگاه هسته ای جدید ارمنستان تا دو سال دیگر آغاز می شود. گاگیگ مارگوسیان، رئیس نیروگاه هسته ای ارمنستان با اشاره به این که از سال 2016 فعالیت های نیروگاه هسته ای کنونی ارمنستان به تدریج متوقف خواهد شد گفت: احداث نیروگاه هسته ای جدید ارمنستان از سال 2011 آغاز خواهد شد و تا قبل از توقف کامل نیروگاه هسته ای کنونی ارمنستان، نیروگاه هسته ای جدید باید احداث شود. نیروگاه هسته ای ارمنستان را روسیه می سازد. ارمنستان در حال حاضر یک نیروگاه هسته ای دارد.

این در حالی است که ترکیه هم با کمک روسیه و کره جنوبی دو نیروگاه هسته ای می سازد و مناقصه آن هم برگزار شده است. در عین حال پاکستان هم برنامه های هسته ای خاص خود را دارد و از ظرفیت بالفعل و بالقوه ای در این بخش برخوردار است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91975

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =