اگر دیوارها و سقف ساختمان‌های شهری را با گیاه بپوشانیم، هم خنک‌تر می‌مانند و هم هوا هم خنک می‌شود. همچنین‌ دی‌اکسید کربن بیشتری جذب می‌شود و حتی خطر جاری شدن سیل در شهر بر اثر بارندگی کاهش می‌یابد.

زمین هر روز گرم‌تر و گرم‌تر می‌شود، منابع انرژی که در حال حاضر استفاده می‌کنیم، نه تنها تجدیدپذیر نیستند، بلکه به این گرم‌تر شدن هم دامن می‌زنند و بدتر از همه این که باید هر چه بیشتر به فکر کاهش هزینه‌ها باشیم. مجموع این مسائل،‌ بسیاری از محققین را به انواع و اقسام مطالعات تازه ترغیب کرده است. یکی از این مطالعات، بررسی ایده پوشاندن ساختمان‌های شهر با گیاهان است.

گل ناز

اگر سقف‌ها و دیوارهای ساختمان‌های شهر با گیاهان پوشیده شوند، خنک‌تر می‌مانند، چون گیاهان خیلی کم‌تر از مواد ساختمانی گرما را جذب می‌کنند. به علاوه گیاهان دی‌اکسید کربن جذب می‌کنند. بدین ترتیب، ‌آن‌ها نیاز به استفاده از سیستم‌های تهویه هوای پرمصرف را کاهش می‌دهند. به علاوه گیاهان آب جذب می‌کنند و می‌توانند در مواردی از وقوع سیل جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد ایده پر سود و فایده ای باشد! اما چه گیاهی برای رشد دادن روی در و دیوار خانه‌ها از همه مناسب‌تر است؟

 گوش فیلی

بر  اساس گزارشی که نیوساینتیست منتشر کرده، برخی محققین بر آن شده‌اند تا با مطالعات طولانی،‌ دوام و تاثیر پوشاندن ساخمان‌ها با گیاهان مختلف را بررسی نمایند. یکی از اولین کاندیداها،‌  گیاه گل ناز بود. گفته می‌شود این گیاه می‌تواند مدت طولانی بدون باران زنده بماند و در واقع نیاز کمی به مراقبت دارد.

 گوش بره

محققین انواع گیاهان مانند گل ناز، گوش فیلی و گوش بره را بررسی کردند. آن‌ها می‌گویند گوش بره هم به دلیل کرک‌هایی که دارد، در گرمای بالاتر بیشتر از سایر گیاهان خنک می‌ماند و هم بیشتر از دیگر گیاهان می‌تواند هوای اطراف خود را خنک کند.

از طرف دیگر در مناطق دارای بارندگی زیاد که احتمال وقوع سیل وجود دارد، گل ناز فایده چندانی ندارد. به گفته محققین،‌ چمن بلواستم و گیاه ذرت در جذب فراوان آب، بالاترین رتبه را در بین سایر گیاهان به دست آورده‌اند و بهترین موانع جار شدن سیل درون شهرها هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هستي IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۴
    0 0
    فكر كنيد توي خوزستان ساختمان را با گياهان بپوشانيم.
  • فدو IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۶
    0 0
    جالب
  • شهروند IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    به جای اینکه شهرداری تهران روی ساختمانها نقاشی های جورواجور بکشد، بهتر است از این روش استفاده کند تا از آلودگی کمی کاسته شود.