وداع معنادار فرهاد مجیدی افشین قطبی و تیم ملی را در شرایط سختی قرار می دهد.

« من از آقای قطبی ممنونم اما فکر می کنم تیم ملی بقدری جوان خوب دارد که نیازی به من نباشد.» هنوز بازی استقلال با سایپا تمام نشده بود که شایعه شد فرهاد مجیدی می خواهد از فوتبال ملی خداحافظی کند. مشاور او در بین دو نیمه بازی و زمانی که استقلال با یک گل از حریف عقب بود اما این اتفاق را تکذیب می کرد. او می گفت:« ما تا قبل از بازی با هم بودیم. فرهاد دعوت شده و بعید می دانم که فعلا قصد چنین کاری را داشته باشد.»
اما زمان زیادی طول نکشید تا مجیدی تصمیمش را علنی بیان کند. او پس از پایان بازی و درحالی که در جشن پیروزی تیمش یک گل زده و یک گل ساخته بود ، درحالی که با اسکورت منصور پورحیدری به سالن کنفرانس آمده بود ، این خبر را اعلام کرد. او زمانی به سالن رسید که محمد مایلی کهن داشت حرف می زد و باید بیرون از سالن منتظر می ماند تا نوبتش شود. مایلی اما با بحث شیرین نود ، این مجال را برای شاگرد سابق فراهم نمی کرد. مجیدی که بیرون از سالن با هیچ کس مصاحبه نمی کرد حوصله اش سر رفته بود:« بابا یکی به حاجی بگه بی خیال شه. حاجی تو رو خدا زود باش.» کپیتان استقلال که حتی بعد از ترک رختکن فرصت نکرده بود بازوبند زرد رنگش را از بازو باز کند ، بیرون ازسالن با یکی از خبرنگاران هم اختلاف کلامی پیدا کرد. خبرنگاری داشت که با مظلومی شوخی می کرد اما آقای کاپیتان انگار باید اینجا در شوخی خبرنگار با سرمربی هم دخالتی می کرد. او اما بعد از این تفاق فرصت گفتن خبرش را پیدا کرد و خیلی زود سالن را ترک کرد .

//////////////

فرهاد مجیدی ، او بی شک ستاره اول دو فصل اخیر لیگ برتر بوده است و با درخشش خود توانسته این اندک موفقیت استقلال را در دو فصل اخیر رقم بزند. مجیدی ، یکی از محبوب ترین بازیکنان لیگ ایران است که البته افشین قطبی هم سال قبل و در مقطعی برای استفاده از او نظر مثبت داشت. فرهاد در یکی از اردوها حتی دعوت شد. زمانی که گفته می شد این بازیکن به توصیه رئیس وقت کمیته تیم های ملی دعوت شده چون فرهاد چهارشنبه شب ها به سالنی می رود و فوتبال بازی می کند که فرزندان تعدادی از بزرگان کشور هم آنجا بازی می کنند. شایعه ای که البته با ترک تیم ملی از سوی فرهاد به بهانه آسیب دیدگی و عدم دعوت از او خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد.
مجیدی البته بعدها هم در لیست 50 نفره تیم ملی قرار داشت اما دعوت نمی شد. اضافه شدن علی منصوریان به نیمکت تیم ملی در کنار حضور اصغر حاجیلو به عنوان سرپرست  و همچنین مهدی محمد نبی در پست دبیر فدراسیون فوتبال   شانس دعوت از مجیدی را بیش از قبل کاهش داد. دعوای منصوریان و مجیدی ریشه در اتفاقت استقلال داشت. این دو محبوب ترین بازیکنان همه سال های اخیر تیم بودند . دو نفری که سکوها با تمام وجود نام شان را فریاد می کردند ، درمجیدی اما همیشه محبوب مدیران تیم بود و منصوریان محبوب بازیکنان. اختلافی که سال های متوالی ریشه دوانده بود و داشت در زمان حضور علی منصور در تیم ملی نمود پیدا می کرد. قبل از اردوی اتریش بود که فرهاد مجیدی پاسپورتش را به فدراسیون تحویل نداد تا از تیم ملی خط بخورد و پس از این در دو اردوی متوالی نامی از او که ستاره لیگ بود در لیست دیده نمی شد. قطبی البته ادعا می کرد این بازیکن را دوست دارد و اختلافی نیست اما فتح الله زاده ، سرپرست استقلال برای اولین بار در مصاحبه ای پای منصوریان را به این دعوا از کرد و او را عامل اختلافات دانست. قطبی هم که فشار زیادی را تحمل می کرد در لیست جدید تیم ملی ناگزیر از دعوت مجیدی به همراه میداودی شد تا هجمه انتقادات کاهش یابد.

//////////////

وحید هاشمیان ، علی کریمی ، کریم باقری ، علی سامره ، محمود کریمی سیبکی از بازیکنان شاخص سال های اخیر لیگ هستند که هر یک در مقطعی بنا به دلایلی که در راس آن ها اختلاف بازیکنان با سرمربی تیم ملی بوده است از حضور در تیم ملی عذر خواسته اند.
عرفی که البته در دیگر لیگ های دنیا هم اتفاقی عجیب نیست. بازیکنانی که اگر از حضور در اردوی تیم ملی انصراف بدهند می توانند از سوی فدراسیون های ملی با مجازات های انضباطی مواجه شوند اما تنها کافی ست که اسم خداحافظی را بر تصمیم شان بگذارند تا از هر نوع محاکمه ای مبری باشند. حتی اگر بعد از مدتی دوباره توبه بشکنند و به تیم ملی برگردند. نمونه هایی از آنچه بارها درباره علی کریمی و کریم باقری رخ داده است.

//////////////

 فرهاد مجیدی که متولد 13 خردادماه 1355 است برای اولین بار در بازی‌های جام ملت‌های آسیا در سال 1996 در امارات در سن 20 سالگی توسط محمد مایلی‌کهن به تیم‌ملی دعوت شد و در این سال‌ها 41 بازی ملی برای کشورمان انجام داد و 10 گل به ثمر رساند و با همین عملکرد پرونده‌اش در بازی‌های ملی را مختومه کرد. او که سال ها قبل از سفر تاریخی به استرالیا برای بازی بزرگ ملبورن به بهانه امتحان کنکور عذر خواسته بود ، با وداع ناگهانی خود شوکی بزرگ را به تیم ملی وارد کرد. درحالی که گفته می شد قطبی و دستیارانش قصد استفاده از این بازیکن را در ترکیب اصلی خود ندارند و دعوت فرهاد فراری به جلو است ، حالا همان طور از این ستاره بازی خوردند که علی کریمی دو سال قبل علی دایی پرا به گوشه رینگ راند.

 

نمونه ای از بازیکنان خارجی که از تیم های ملی شان وداع کردند

 

نام بازیکن

ملیت

سال جدایی

دلیل انصراف

برند شوستر

آلمانی

1980

ستاره سرشناس فوتبال ملی آلمان پس از درخشش در بازی های جام ملتهای اروپا و قهرمانی با این تیم درحالی که سن کمی داشت به حالت قهر اردوی تیم ملی را ترک کرد و به رغم بارها دعوت به اردوی تیم ملی ، حاضر به بازگشت نشد.

پائولو مالدینی

ایتالیایی

2002

او بعد از بازی های جام جهانی 2002 و ناکامی تیم ملی کشورش از فوتبال ملی وداع کرد و به رغم دعوت های متوالی مربیان مختلف ، حاضر به بازگشت نشد.

پل اسکولز

انگلیسی

2006

این هافبک منچستر بعد از جام جهانی آلمان از تیم ملی خداحافظی کرد و بی آنکه بهانه ای برای کارش داشته باشد حتی دعوت کاپلو برای بازگشت به تیم ملی برای جام جهانی 2010 را رد کرد

خوان ریکلمه

آرژانتینی

2007

ستاره خاص آرژانتینی در دو سال اخی از تیم ملی کشورش قهر کرده و به رغم اصرار مربیان مختلف حاضر به بازگشت نمی شود و ادعا می کند نمی خواهد برای تیم ملی بازی کند.

 

 

نمونه هایی از وداع ملی پوشان ایرانی

 

نام بازیکن

باشگاه

سال جدایی

دلیل جدایی

وحید هاشمیان

بوخوم

1379

پس از اینکه منصور پورحیدری از این بازیکن در بازی دوستانه با ژاپن استفاده نکرد در مصاحبه ای گفت:« وقتی در تیم به من نیاز نیست چرا مرا از آلمان به این سفر راه دور می کشانند .» او پس از آن تا سه سال همه دعوت ها برای برگشت به تیم ملی را رد کرد.

کریم باقری

پرسپولیس

1382

با روی کار آمدن برانکو ایوانکویچ ، کریم باقری به این بهانه که می خواهد به جوانان فرصت درخشش بدهد از تیم ملی کنار کشید . او البته در این سال ها بارها به تیم ملی برگشت و سرانجام پس از یک بازی در راه بازی های مقدماتی جام جهانی برای تیم دایی دیگر به تیم ملی برنگشت و دعوت قطبی را هم رد کرد

محمود کریمی سیبکی

سپاهان

1383

ستاره بی چون و چرای سپاهان در اوایل دهه 1380 پس از چند بار دعوت به اردو و خط خوردن ، در یکی از دعوت شدن ها اعلام کرد به رغم احترامی که برای برانکو قائل است ، به تیم ملی نمی آید

علی سامره

العجمان

1386

او که از زمان حضور در استقلال با امیر قلعه نویی مشکل داشت با دعوت به تیم ملی از حضور در اردو عذر خواست و اعلام کرد با تیم ملی خداحافظی کرده است.

علی کریمی

پرسپولیس استیل آذین

1387

علی کریمی پس از خط خوردن از تیم ملی توسط علی دایی ، با بازی های خوبش او را وادار کرد تا دوباره به تیم دعوت شود. اما درست پس از دعوت به تیم ملی از حضور در اردو عذرخواست . او با حضور قطبی به تیم ملی برگشت اما بعد از جام جهانی در نامه ای خداحافظی کرد. کریمی برای بازی با تایلند ، دوباره دعوت قطبی را پذیرفت اما پس از اردوی اتریش با سرمربی تیم دچار اختلاف شد تا این بار بی خداحافظی از لیست تیم حذف شود.

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
    52 3
    من یک استقلالی دو آتیشه ام مطمئن باشید اگه بین محبوبیت فرهاد مجیدی و منصوریان مسابقه اس ام اس بذارین شک نکنید مجیدی برنده خواهد شد.
  • حسين IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
    4 59
    بهتر كه خداحافظي كرد افرادي مثل مجيدي و علي كريمي كه براي تيم ملي كلاس ميزارن لايق تيم ملي نيستند
    • اس اس IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
      2 1
      خبرآنلاين: متن اين كامنت(ديدگاه) به دليل به كاررفتن كلمه غيرمودبانه حذف شد.
  • ali IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۸
    14 11
    خیلی غلط املایی دارین اصلا نفهمیدم چی نوشتین
  • gipsykings IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۸
    37 1
    معلومه که نویسنده مطلب چشم دیدن مجیدی و بازیهای فراتر از حد ایرانشو نداره.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۸
    2 38
    تیم ملی با نفرات جدیدی که دارد بهتر نتیجه می گیرد . مطمئن باشید
  • شایان حسین زاده IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۷
    31 2
    همیشه این امید داشتم که شاید روزی فرهاد توی تیم ملی ببینم ولی ... از وقتی فرهاد خداحافظی کرده دیگه بازی های تیم ملی نگاهم نم� کنم ان شا... مایلی کهن سرمربی بشه دوباره فرهاد برگردونه . با تشکر از خبر انلاین
  • مهدی IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۳
    49 0
    فرهاد مجیدی بهترین محاجم ایرانه
  • azadeh IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۲
    35 0
    that's right . I agree with U Farhad is the best...
  • azadeh IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۲
    23 1
    that's right . I agree with U Farhad is the best...
  • mehdi IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۱
    41 1
    فرهاد تو قلبه همه ی استقلالیهاست شک نکنید طرفداراش بیشتر از منصوریانه
  • كژدم IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
    35 1
    فرهاد هموني كه تو بازيها از جون و دل مايع ميذاره برا هر تيمي يه سمه مثل يه عقرب
  • مسي IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    45 0
    بايد بگم فرهاد اسطوره فوتبال ماست قدرشو بدونيم
  • یاسر IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
    36 1
    فقط میتونم بگم خیلی مردی داش فرهاد
  • امير IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    32 1
    فرهاد خيلي دوست دارم
  • محمد طاهری IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    36 1
    فرهاد جان اگر اس اس 10تا بازیکن با تعصب وبدون حاشیه مثل شما داشت همیشه قهرمان اسیا میشد
  • mostafa IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۱
    31 1
    یکی از بهترین مهاجمان دنیا
  • mahdi IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    22 1
    i love you majidi
  • مجید IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    22 1
    eshghema faghad majidi dosetdaram
  • شهروز IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    25 0
    از ته اعماق وجودم واقعا" دوست دارم شیر فرهاد
  • مسعود IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    22 1
    فرهاد مجیدی مثل همه فرهادها مورد جفا قرار گرفت... فرهاد جان دوستت داریم
  • بدون نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    23 1
    فرهاد خیلی دوست دارم
  • مهدی فیروزجایی IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    8 0
    فرهاد بازیکن بی بدیل فوتبال ایران و اسیاست عاشقانه دوستت دارم فرهاد جان
  • یوسف شنبه 2 دی 1391 IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    5 0
    فرهاد موشک مهار نشدنی در اسیا
  • یوسف IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    7 1
    با بازگشت ا قا فرهاد قلبها دوباره به تپش افتا دن دوستت داریم فرهاد و استقلال