۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۱

فارس نوشت:

 روز شمار حضور «منشور کوروش» در ایران توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راه‌اندازی شد.

  «منشور کوروش» که صبح روز 19 شهریور همزمان با عید سعید فطر وارد ایران شد، بنابر اعلام مسئولان به مدت 4 ماه در کشور در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در همین راستا اقدام به راه‌اندازی روزشماری بر روی خروجی خبرگزاری میراث آریا کرده است که این روزشمار امروز عدد 112 روز تا زمان پایان بازدید از منشور کوروش در ایران را نشان می‌دهد.

به گفته مدیر موزه ملی ایران به طور میانگین روزانه 2 هزار نفر از «منشور کوروش» در موزه ملی ایران با خرید بلیت یک هزار تومان بازدید می‌کنند.

منشور حقوق بشر کوروش موسوم به استوانه کوروش (cyrus human right cylinder ) استوانه‌ای سفالین است که در سال 539 پیش از میلاد به فرمان کوروش دوم هخامنشی ساخته شده و دور تا دور آن مجموعه‌ای از دستورات وی به زبان و خط میخی اکدی (بابلی) نوشته شده است . این استوانه که به عنوان « اولین منشور حقوق بشر »، در جهان شناخته می‌شود، در نیایشگاه اسگیله ( معبد مردوک ، خدای بزرگ بابلی ) در شهر بابل پیدا شده است.

در حدود سال 1285 خورشیدی ( 1882-1879 ) به هنگام کاوش‌های باستان‌شناسی در بابل در میان‌رودان ، هورمزد رسام ، باستان‌شناس بریتانیایی آسوری‌تبار ، استوانه سفالین موسوم به کوروش را یافت که شامل نوشته‌هایی به خط میخی بود . جنس این استوانه از گل رس است ، 23 سانتی‌متر طول و 11 سانتی‌متر عرض دارد و دور تا دور آن در حدود 40 خط به زبان اکدی و به خط میخی بابلی نوشته شده است. این لوح تاکنون در موزه بریتانیا نگهداری می‌شده و برای دومین بار است که به ایران امانت داده شده است

نخستین باری که منشور کوروش به ایران به امانت داده شد در جریان جشن‌های 2500 ساله ایران برای مدت 10 روز بوده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اوستا IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
    0 0
    ای کاروان آهسته ران کارام جانم می رود