۰ نفر
۲ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۳

محققین استنفورد با نصب لایه‌ای از لیتیوم و نانوتیوب کربنی در دو طرف یک ورقه کاغذ معمولی، باتری قابل شارژ بسیار نازک،‌ سبک، انعطاف‌پذیر و البته با کارامدی بالایی ساخته‌اند که تقریبا هم‌وزن کاغذ است

بهنوش خرم‌روز: معمولا باتری‌ها بلای جان کاربران ابزارهای همراه هستند. اگر بادوام باشند، آن‌قدر سنگینند که کاربر مجبور می‌شود گاهی از خیر جابه‌جا کردن آن بگذرد و اگر هم سبک باشند، معمولا یا عملکرد دستگاه را پایین می‌آورند و یا طول عمر کمی دارند و یا بدتر از همه، ‌هر دو مشکل را با هم دارند!

اما پاپ ساینس خبر داده که محققین دانشگاه استنفورد موفق شده‌اند باتری یون لیتیومی جدیدی بسازند که ویژگی‌های یک کاغذ را دارد: انعطاف‌پذیر، سبک، بسیار بسیار نازک و البته قابل شارژ. گفته می‌شود جابه‌جایی آن درست مثل جابه‌جا کردن یک ورق A4 است.

دانشمندان استنفورد برای ساخت این باتری، لایه‌ای نازک از ترکیب فلزدار لیتیوم را روی لایه نازکی از نانوتیوب‌های کربنی سوار کردند. این لایه دوگانه سپس در دو طرف یک ورقه کاغذی معمولی قرار گرفت. کاغذ در این سیستم نقش یک حمایت‌کننده ساختاری و نیز جداکننده الکترودها را بازی می‌کند. لیتیوم، الکترود باتری و لایه نانوتیوب هم کلکتور آن است.

نتیجه نهایی، یک باتری با ضخامت تنها 300 میکرومتر، یعنی 300 میلیونیوم متر است. 300 بار شارژ آن برای آزمایش نشان داده که در کارایی آن هیچ تغییری اتفاق نیافتاده است.  با تمام این ویژگی‌ها، به نظر می‌رسد این باتری از تمام هم‌نوعان خود که تا به حال به بازار عرضه شده‌اند یک سر و گردن بالاتر است. همچنین به گفته محققین ساخت آن بسیار ساده است و به همن دلیل، به احتمال زیاد با استقبال زیادی در بازار روبرو خواهد شد.

البته از این باتری کاغذی نمی‌توان در همه ابزارهای همراه استفاده کرد،‌ دست کم در حال حاضر!‌

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =