احمد صادقی معاون وزیر مسکن در راستای افتتاح اولین سری پروژه 140 هزار واحدی مسکن مهر در زنجان به خبرآنلاین گفت: « در این پروژه خانه ای پیدا نمی کنید که از کیفیت و مقاومت لازم برخوردار نباشد. »

سمیه فتحی: سرانجام با گذشت 10 روز از وعده علی نیکزاد، وزیر مسکن شهرسازی  بهره برداری از  پروژه 140 هزار واحدی مسکن مهر به مناسبت هفته دولت در استانهای مختلف کشور، روز شنبه سوم مهرماه با حضوررحیمی معاون اول رئیس جمهور در استان زنجان آغاز شد. پیش از این قرار بود  اولین سری مسکن  مهر در کشور  بالغ بر هزار واحد در  شهر جدید هشتگرد استان تهران توسط محمود احمدی نژاد رئیس دولت دهم افتتاح شود. شاید آماده نبودن واحدهای هشتگرد سبب شد تا معاون احمدی نژاد در کنار وزیر مسکن و شهرسازی روز شنبه بالغ بر 3500  واحد مسکن مهر را در استان زنجان افتتاح کنند. در این راستا احمد صادقی معاون وزیر مسکن و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران وبهسازی شهری کشور با اعلام خبر  افتتاح اولین پروژه مسکن مهر در استان زنجان در گفت و گو با خبرآنلاین علاوه بر تشریح برنامه افتتاح  پروژه 140 هزار واحدی مسکن مهر در سراسر کشور  از سوم مهر ماه تا پایان اذرماه جاری به بیان جزئیات دیگری نیز پرداخت  و همچنین ودیعه 4 تا 12 میلیونی مسکن در بافت فرسوده که از اول مهره شروع شده است هم اشاره کرد. این گفت وگو را ادامه خواهید خواند:

آقای صادقی روز شنبه سرانجام  اولین سری پروژه مسکن مهر در قالب 140 هزار واحد در استان زنجان با افتتاح رسید. در این استان چند واحد به بهره برداری رسیده است و برنامه هایتان برای استانهای دیگر به ویژه تهران چیست؟

همانطور که قبلا وزیر مسکن و شهرسازی وعده داده بودند در این راستا بهره برداری از 140 هزار واحد مسکن مهر در استانهای مختلف کشور آغاز شده است. به عنوان اولین استان زنجان به دلیل پیشرفت خوبی که در ساخت مسکن مهر داشت انتخاب شد. به همین جهت سوم مهرماه اولین سری بالغ بر 3500 واحد با حضور آقای وزیر مسکن و معاون اول رئیس جمهور افتتاح شدند. پس از این در هر هفته در استانی افتتاحیه خواهیم داشت تا این 140 هزار واحد تا آخر آذرماه جاری کاملا افتاح شوند و صاحبان این خانه ها بتوانند به این خانه ها منتقل شوند. همچنین باید تاکید کنم در حدود 400 واحد از این 3500 واحد مربوط به بافت فرسوده شهر زنجان است. از سوی دیگر طرح بزرگی هم در این بین افتتاح شد و سرانجام محور داوود قلی دلجویی که سالها در انتظار بازگشایی بود سرانجام این کار با اعتباری بالغ بر 46 میلیارد تومان به بهره برداری رسید. این پروزه کار عظیمی بود که چهار دهه وقفه در انجام ان ایجاد شده بود.

در استان تهران قرار بود یک هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد در هفته اخر شهریور به بهره برداری برسد. علت تاخیر در افتتاح این پروژه چیست؟

با توجه اینکه قرار شد این پروژه توسط رئیس جمهور افتتاح شود وقفه ای در برنامه ایجاد شد. این پروژه مشکلی ندارد و هفته اینده حتما یا با حضور رئیس جمهور و یا معاون اول ایشان به بهره برداری می رسد. چالشی در زمینه مسکن مهر نداریم و این پروژه با خط اعتباری مناسبی که دارد به سرعت در حال انجام است. پیش از این هم به شما تاکید کردم تا پایان سال در برنامه داریم بیش از 300 هزار واحد مسکن مهر از یک میلیون واحد تعهده شده را افتتاح کنیم مابقی هم در نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسند.

شما به سرعت اجرای این پروژه اشاره کردید در حالیکه طی چهار سال  کمتر از 50 هزار واحد هم بهره برداری رسید که البته بصورت پراکنده هم بود . طی 6 ماه 140 هزار واحد مسکن مهر آماده بهره برداری شده است. در ماههای گذشته این شتاب وزارت مسکن و شهرسازی باعث شده تا کارشناسان مسکن مهر  و برخی مسوولان نظام مهندسی ساختمان کشور در رابطه با کیفیت و مقاومت خانه های مسکن مهر هشدار دهند. بر این اساس  استانداردها در ساختمان سازی مسکن مهر تا چه میزان رعایت شده است؟

تاکید بسیار دارم که نظارت بر ساخت و سازها از همان ابتدا تاکنون بطور مستمر انجام شده و می شود. این امکان وجود ندارد خانه ای چه در قالب مسکن مهر و چه در بافت فرسوده و حتی در شخصی سازی در کشور ساخته شود اما تحت نظارت مهندسان نظام مهندسی ساحتمان کشور نباشد. استانداردهای ساخت و ساز همیشه در اولویت وزارت مسکن و شهرسازی هست. این نظارت هم به صورت چند لایه است و وزارت مسکن و شهرسازی هم نظارت عالیه را برعهده دارد. خانه ای در مسکن مهر پیدا نمی شود که از کیفیت و مقاومت لازم برخوردار نباشد. حالا ممکن است افراد با توجه وضعیت مالی که دارند خانه هایشان را متفاوت بسازنند. برخی این امکان را دارند تا خانه شان کمی لوکس بسازنند. اما در مجموع همه انها از مقاومت و کیفیت لازم بر اساس مقررات ملی ساختمان برخوردارند.

یعنی شما معتقدید با متری 300 هزار تومان می توان مقررات ملی ساختمان را رعایت کرد و خانه یی با کیفیت و با دوام ساخت؟

بله همین گونه است. این واحدهایی که تاکنون در مسکن مهر به بهره برداری رسیده و می رسند با متری 300 هزار تومان ساخته شدند. حتی در برخی از نقاط هم با متری 270 و 280 هزار تومان هم مسکن مهر ساخته شده که از کیفیت و دوام خوبی برخوردارند. مردم اطمینان داشته باشند با متری 300 هزار تومان می توانند خانه با دوام  بسازنند.

آقای صادقی شما به عنوان مدیرعامل عمران وبهسازی شهری کشور که مسوولیت ساماندهی بافت فرسوده در کشور را در اختیار دارید. به تازگی از اغاز وام ودیعه مسکن از مهرماه خبردادید. اکنون واگذاری این وام اغاز شده است و چه برنامه یی در ادامه دارید؟

با شروع مهرماه در سراسر کشور پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در بافت فرسوده برای مالکانی که توان اجاره خانه موقت ندارند آغاز شده است. این ودیعه همانطور که اطلاع رسانی هم شده  در حدود  4 تا 12 میلیون ودیعه مسکن است وبه متقاضیانی داده می شود که قصد انبوه‌سازی و تجمیع قطعات ریز دانه در بافتهای فرسوده را دارند. به همین خاطر برای اسکان موقت این افراد تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت می شود.  بر این اساس میزان تسهیلات ودیعه مسکن در تهران 12 میلیون تومان، در کلان شهرها 8 میلیون تومان، در مراکز استانها  در حدود 7 میلیون تومان و در شهرهای کوچک هم در حدود 4 میلیون تومان پیش بینی شده است.

گرچه شما اعلام کردید تسهیلات  ودیعه مسکن به شکل قرض الحسنه پرداخت خواهد شد. ظاهرا این امتیاز برای شهرهای دیگر است. در تهران این ودیعه به شکل قرض الحسنه نیست.  اگر این تسهیلات در جهت ساماندهی بافت فرسود پرادخت می شود چرا در تهران که بالغ بر 3500 هکتار بافت فرسود شناسایی شده است این تسهیلات با سود بالا به مردم داده می شود. آیا باعث کاهش استقبال در تهران خواهد شد؟

خیر.  در تهران وامی که برای نوسازی داده می شد 12 درصد نرخ سود در نظر گرفته شده اما در ودیعه این نرخ سود 9 درصد پیش بینی شده است. در ست است برای  مراکز استانها 7 درصد و سایر شهرستانها 4 درصد نرخ سود تعیین شده اما در مجموع  قرض الحسنه است. چراکه دولت مابه التفاوت این سود تا 12 درصد را به بانک مسکن  پرداخت خواهد کرد . پیش فرض ما هم این است در تهران استقبال خوبی داشته باشیم. همه تمهیدات از قبل برنامه ریزی شده است و نگرانی در این زمینه نداریم. هدف ما رفع نیاز مردم و خانه دار شدن انهاست. تلاش می کنیم تا هرچه زودتر مردم کشور به آرزوی خانه دار شدنشان برسند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 95188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =