۰ نفر
۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۳

ارتش آمریکا با همکاری شرکت بوئینگ، هواپیمای غول‌پیکر بدون سرنشینی را می‌سازد که نقش یک ماهواره مجازی را در ارتباطات و شناسایی ایفا کند و با استفاده از انرژی خورشیدی، به مدت 5 سال در هوا دوام بیاورد.

بهنوش خرم‌روز: آژانس پروژه‌های مطالعاتی دفاعی پیشرفته آمریکا (دارپا) وابسته به ارتش آمریکا،‌ هواپیمای بدون سرنشینی می‌خواهد که بتواند برای مدت طولانی در ارتفاع بسیار زیاد دوام بیاورد. ظاهرا هم تا 3 سال دیگر به خواسته خود خواهد رسید.

به گزارش دیسکاوری، شرکت بوئینگ داوطلب شده که در این پروژه 89 میلیون دلاری شرکت کند و هواپیمای غول‌پیکر و روباتیک بسازد که با انرژی خورشیدی کار کند و بتواند هزار حس‌گر و بسیاری چیزهای دیگر را برای مدت 5 سال در آسمان نگه دارد.

به نظر می‌رسدکه این هواپیمای بدون سرنشین قرار است نقش یک ماهواره مجازی را بازی کند و در ارتباطات، شناسایی و نظارت بر زمین کاربرد داشته باشد.

عقاب خورشیدی

شرکت بوئینگ هواپیمای جدید خود را عقاب خورشیدی (سولار ایگل) نامیده است. عقاب خورشیدی که از یک بال تا بال دیگر 122 متر عرض دارد، باید در مصرف انرژی، کارایی بسیار بالایی داشته باشد. انرژی این غول بزرگ توسط صفحه‌های خورشیدی سطح آن تامین می‌شود که مقداری از آن هم باید برای مصرف در شب ذخیره شود.

به گفته محققین این پروژه، دارپا هواپیمایی را می‌خواهد که دقیقا قابلیت های یک ماهواره را داشته باشد. با این تفاوت که قابلیت جابه‌جایی بیشتری داشته باشد و هر زمان که لازم باشد بتواند به راحتی برگردد تا روی آن کار شود و مجددا به هوا فرستاده شود.

قرار است که عقاب خورشیدی در ارتفاع 20 کیلومتری زمین یا حتی بالاتر پرواز کند، یعنی دو برابر ارتفاعی که جت‌های تجاری بالا می‌روند. به گفته مسئولین بوئینگ، تا سه سال دیگر پروازهای آزمایشی عقاب خورشیدی شروع می‌شود؛ اما اولین آزمایش این هواپیما در زمستان برگزار خواهد شد که شرایط جوی نامساعد است، این هواپیما ‌یک دوره 30 روزه را در هوا میگذراند تا آزمایش‌های لازم روی آن صورت گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 95923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • likns IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    0 3
    خبرش یه نموره تکراری می زد!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
    7 0
    یک هزارم یاد بگیریم...
    • بدون نام IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
      4 0
      یاد گرفتنی نیست. یک مسیر طولانی اقتصادی، علمی و فرهنگی را آنها طی کرده اند. اما ما متاسفانه اینقدر در طی این مسیر کند هستیم که کشورهایی مانند تایلند و ترکیه و کره جنوبی و مالزی و برزیل و آرژانتین که از ما عقب بودند به ما رسیده اند یا که جلو زده اند.