داروهای ضدافسردگی میزان سروتونین را در مغز بالا می‌برند. به نظر می‌رسد این تاثیر،‌ باعث می‌شود که افراد تمایلی به آسیب رساندن یا تنبیه کردن دیگران نداشته باشند، حتی اگر به نفع افراد بیشتری باشد.

بهنوش خرم‌روز: اگر به شما بگویند یک نفر را جلوی قطار هل بدهید،‌ این کار را می‌کنید؟ اگر این کار باعث نجات جان 5 نفر دیگر بشود چه؟ آن‌وقت قبول می‌کنید؟ اگر داروی ضدافسردگی مصرف کنید به احتمال زیاد پاسختان خیر است.

داروهای معمول ضدافسردگی،‌ مقدار ماده سروتونین را در مغز افراد بالا می‌برند. به گزارش نیوساینتیست، بالا رفتن سروتونین،‌ روی رفتار اجتماعی و قضاوت‌های اجتماعی افراد تاثیر می‌گذارد.

محققین دانشگاه کمبریج با مقایسه تاثیر قرص‌های ضدافسردگی که میزان سروتونین مغز را بالا می‌برند با دارونماها، پی بردند که افرادی که سروتونین مغزشان به واسطه دارو بالا می‌رود، 10 درصد کم‌تر ‌احتمال کم‌ دارد که به دیگران آسیب برسانند، حتی اگر این آسیب رساندن به نفع افراد بیشتری باشد.

همچنین آن‌ها افراد را در یک بازی شرکت دادند که در آن، به آن‌ها گفته می‌شد می‌توانند پیشنهاد شریک شدن در مقداری پول را بپذیرند یا رد کنند. اگر می‌پذیرفتند، پول بین دو نفر تقسیم می‌شد و اگر نمی‌پذیرفتند، به هیچ کدام هیچ پولی نمی‌رسید. افرادی که تحت تاثیر داروی ضدافسردگی بودند، با نسبت بسیار بالاتری، پیشنهاد شراکت را می‌پذیرفتند، به جای این که تصمیم بگیرند با رد کردن پیشنهاد و خالی گذاشتن دست طرف مقابل، او را تنبیه کنند.

بنابراین، احتمال آسیب‌رساندن به دیگران و یا تنبیه کردن آن‌ها در افرادی که داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنند پایین می‌آید. به اعتقاد محققین، از آن‌جا که مصرف این داروها در برخی جوامع به سرعت در حال گسترش است، ‌باید نسبت به اثرات جانبی آن‌ها بر رفتار اجتماعی مردم در موقعیت‌های مختلف آگاهی داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 95926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =