۰ نفر
۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۰

کیوویکی برنامه نرم‌افزاری تازه‌ای است که می‌تواند از نتایج جستجو حرف بزند و آنها را به صورت عکس، ویدئو، متون کوتاه و حتی نمودار به شما نشان دهد. البته قابلیت‌های دیگری نیز برای آن پیش‌بینی شده است.

تام سیمونیت: تا به حال آرزو کرده‌اید با ابزاری به جستجو بپردازید که توانایی صحبت کردن داشته باشد و هم‌زمان اطلاعات متعددی را برای شما گردآوری کند؟ به نظر می‌رسد Qwiki که متعلق به یک شرکت تازه تأسیس است، می‌تواند به این رؤیا جامه عمل بپوشاند.

کافی است نام شخص، بنای تاریخی یا هر موضوع دیگری را برای کیوویکی (شاید هم کویکی!) تایپ کنید تا بلافاصله مجموعه‌ای از اطلاعات مفید و کوتاه در قالب عکس، ویدئو و طرح‌های گرافیکی را همراه با صدایی که به توصیف آن می‌پردازد، در اختیار شما قرار دهد.

داگ ایمبروس که با همکاری لوئیس مونیر، بنیانگذار آلتاویستا، کیوویکی را راه‌اندازی کرده، می‌گوید: «کیوویکی یک تجربه تازه است. می‌توانید با آن اطلاعات متعددی در زمینه مورد نظرتان را که کاملا توسط ماشین گردآوری شده در اختیار داشته باشید. متن بسیاری از جستجوها توسط این برنامه از ویکی‌پدیا اقتباس خواهد شد و منبع عکس‌ها سایت فلیکر و وب‌سایت‌های مشابه خواهند بود. این برنامه قابلیت جمع‌آوری نمودارها و ترکیب آنها با یکدیگر را نیز دارد».

وب‌سایت کیوویکی هنوز آغاز به کار نکرده و جز دموی اولیه اطلاعات چندانی روی سایت وجود ندارد. کیوویکی آلفا فاقد قابلیت چند‌رسانه‌ای خواهد بود و امکان نمایش ویدئوها را نخواهد داشت. ایمبروس امیدوارست ظرف چند ماه آینده وب‌سایت کیوویکی شروع به کار کند و تأکید می‌کند که این برنامه یک موتور جستجو نیست.

نمونه اولیه این برنامه نرم‌افزاری برای آی‌پد به زودی آماده می‌شود. من با این برنامه کار کردم و باید بگویم با جستجوی «مکانیک کوانتومی» یک شرح کوتاه از آن، تصاویری از محققان، معادلات و تصاویر علمی متعددی از کیوویکی دریافت کردم. تجربه خوبی بود اما نمی‌شود فرم‌های مالیاتی را نیز با این برنامه پیدا کرد.

کیوویکی با اطلاعات مرجع آغاز به کار کرده و در نهایت می‌خواهد به ابزاری فراتر از یک موتور جستجو و شاید یک دستیار همراه تبدیل شود. نرم‌افزار کاربردی آن که روی گوشی همراه ایمبروس نصب‌شده پس از پایان زنگ ساعت برای او روز خوبی را آرزو می‌کند و علاوه بر این به اعلام پیش‌بینی وضع هوا، یادآوری جلسات تعیین‌شده و حتی تغییرات تازه در صفحه دوستان او در فیس‌بوک نیز خواهد پرداخت.

فکر می‌کنم تجربه کار با کیوویکی تجربه جالبی باشد، اما هنوز نمی‌دانم این نرم‌افزار چقدر می‌تواند پول‌ساز باشد و چقدر ممکن است افراد گوناگون استفاده از آن را به کار با گوگل و جستجوی لحظه‌ای آن ترجیح بدهند.

ماریسا میر، مدیر بخش جستجوی گوگل می‌گوید: «به نظرم این برنامه امکانات خوب و ظاهر زیبایی دارد». من هم فکر می‌کنم کویکی یک طراحی پیشرو است اما نمی‌دانم در نهایت چقدر خواهد توانست در رقابت تنگاتنگ فعلی امکان عرض‌اندام داشته باشد. این چیزی است که زمان نشان خواهد داد.

تکنولوژی ریویو - ترجمه: محبوبه عمیدی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 97323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =