۰ نفر
۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۰

سید صادق خرازی، سفیر سابق ایران در فرانسه مطلب جدیدی درباره فتوای اخیر رهبری و تاریخ فتواهای سیاسی نوشته است.

در مطلب خرازی می خوانید:

• قرن هاست که پدیدة دین ستان و اندیشه گریز در جوامع اسلامی با ظاهری سنت فریب که رنگ تقدس هم به خود گرفته بر هم زننده سامان فکری و ایمانی و دوستی میان امت اسلامی شده است. در این میانه آموزگاران فرهیخته که دغدغه هویت دینی داشته اند به نوسازی و نوآوری در فتاوی و آراء خویش همت گمارده اند.

• طلایه داران فقه جعفری حاملان تفکر اسلام ناب محمدی در طول تاریخ در جستجوی عدالت خواهی و عزت و در جستجوی خود باوری و اعتماد به نفس امت اسلامی بوده اند. بازخوانی و قرائت نظریه های مترقی .به معنای ستایش نوستالژیک و احساسی نیست بلکه معرفت به اجتهاد پویای فقه شیعی است که تصویری درست و دقیق از حقیقت جهان ارائه می کند که در آن بینش و دانش و توانایی مفهوم سازی شده اند.

• بزرگانی چون شیخ مفید، محقق کرکی، وحید بهبهانی و شیخ انصاری در فتوا و آرای سیاسی و فقهی خود زمینه ساز فقه سیاسی شیعه گشته اند و از معاصرین بزرگانی چون آیت الله العظمی بروجری، آیت الله شهید صدر، امام خمینی و اینک ایت الله خامنه ای اینک در تشخیص آلام و درد امت اسلامی و چالش های در پیش روی آن پرداخته اند.

• تقریب بین مذاهب حرکت فرخنده ای که ازجانب زعیم عالیمقام شیعه آیت الله بروجردی و علامه شیخ محمود شلتوت امام اکبر الازهر مصر شکل گرفت حوزه علمیه قم و الازهر مصر دو پایگاه و اردوگاه عظیم علم و دانش در دنیای اسلام هستند که در این مصاف حرکتی تاریخی و ماندگار انجام داده اند.

• تصور نگارنده بر این است که شایسته است با نگاهی وسیع به قلمرو فتاوی و احکام سیاسی فقه اسلامی نگریسته شود. حوادث اجتماعی و سیاسی طی دو قرن اخیر بیانگر واقعیت های تلخ و شیرینی است که در منظومه اسلام و تشیع و ایران به وجود آمده است و گهگاه دارای تاثیرات منطقه ای و بین المللی هم بوده است.

• نیم نگاهی به برخی از این پدیده ها در انقلاب اسلامی به ما این آگاهی و دانایی را می دهد که چگونه نهضت تنباکو قریب صد سال پیش توانست تاثیرات سیاسی و اجتماعی بگذارد.چیستی و چرایی فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو خود واقعیت قابل درکی است که تبعیت از آن برای فقها و علمای دیگر هم واجب الاتباع بوده است.. میرزای شیرازی روی تشخیص به مصالح مسلمین و این فتوای تحریم تنباکو را صادر می کند.

• اکنون به بهانه فتوای انقلابی زعیم عالیقدر ایت االه خامنه ای در باب حرمت اهل بیت و صحابه نبی اکرم(ص) می توان به زمینه های آراء و فتاوی حکومتی دیگر ایشان اشاره کرد که هر کدام دارای ابعادی مترقی و برخواسته از عمق بینش ایشان از واثعیت های جامعه اسلامی است و دارای انگیزه هایی است که ظرافت خاصی در آن مشاهده می شود.

• مایه خوشبختی است که ایشان با نگاهی ژرف در باب دیه میان مسلمان و اهل کتاب جسورانه فتوا داده اند که نشان دهنده برهان فکری و خالی از تعصب و تصلب نظام اسلامی است. در آرمان ایشان وحدت استراتژی عینی است. و تقارب و همبستگی تاکتیک آن و تقید به رعایت فتوا در چارچوب نظام اسلامی از جواز تعبد دینی مذاهب فراتر می رود و وحدت اصول و مبنای آن ثابت میگردد. وقتی رهبر انقلاب دو سال قبل به کردستان رفتند در آنجا خواست مردم هموطن و مسلمان و سنی مذهب بر اقامه اذان بر شریعت اهل سنت بود. معظم له مجددا با مهارتی انقلابی فتوا و نظر مترقی خود را صادر فرمودند. درواقع این قبل فتوا و تصمیم در میدان عمل حکومت دینی که مایه امیدواری امت اسلامی می شود.

متن کامل این مطلب را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =