سوسک‌های جواهرنشان ژاپنی قرن‌ها است که مورد توجه انسان هستند و از آن‌ها برای تزیین استفاده می‌شود. راز زیبایی این سوسک‌های کم‌نظیر به تازگی توسط دانشمندان کشف شده و آن‌ها را به شگفتی واداشته است.

بهنوش خرم‌روز:‌ در دنیای متنوع حشرات، ‌نوعی سوسک بسیار زیبا به نام سوسک جواهرنشان ژاپنی وجود دارد که از زمان‌های بسیار دور مورد توجه بود و حتی برای زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما راز این زیبایی و درخشش را دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند.

طیف ‌رنگ‌های سبز و  بنفش با درخششی بی‌نظیر در طول بدن سوسک جواهرنشان ژاپنی دیده می‌شود. گفته می‌شود هر دسته از این رنگ‌های چشمگیر،‌ وابسته به لایه‌های متنوعی از کیتین انباشته در رویه بال‌های این سوسک است. این لایه‌ها که در مقیاس نانو هستند، نور را به شکل یک رنگین‌کمان زیبا منعکس می‌کنند. به گزارش وایرد،‌ این آخرین نتیجه‌ای است که محققین هلندی و ژاپنی به دست آورده‌اند.

دیو کاوانف،‌ متصدی کلکسیون حشرات در آکادمی علوم کالیفرنیا که در این مطالعه هم شرکت داشته در این‌باره می‌گوید:‌ «من خیلی شگفت‌زده شدم. من همیشه فکر می‌کردم تعداد لایه‌ها در تمام طول بدن سوسک‌ها به یک اندازه است،‌ اما تازه فهمیدم که این‌طور نیست. همین تنوع در تعداد لایه‌ها باعث می‌شود که نور به نحوی کم‌تر تصادفی تغییر یابد.»

در اغلب حشراتی که درخشش رنگین‌کمانی دارند،‌ رنگ‌ها بیشتر تصادفی به وجود می‌آیند. در واقع در این حشرات،‌ تغییر رنگ حاصل تغییرات ناگهانی لایه خارجی پوست است. در این حشرات کار اصلی شیارهای موجود روی سطح،‌ ایجاد رنگ‌های زیبا نیست،‌ بلکه منحرف کردن آب و گل و لای روی بدن آن‌ها است. بسیاری از این حشرات در شب فعالند،‌ زمانی که هیچ‌کدام از رنگ‌هایشان دیده نمی‌شود. اما بدن سوسک‌های جواهرنشان ژاپنی سطح صافی دارد و دانشمندان بر این باورند که رنگ‌های این سوسک‌ها در زندگی آن‌ها اهمیت دارد. مثلا به آن‌ها کمک می‌کند یکدیگر را پیدا کنند و نیز در جفت‌گیری آن‌ها نقش دارد.

اگر روزی سر از ژاپن سر در آوردید،‌ در فصل تابستان به جنگل بروید و کمی قدم بزنید تا یکی از این سوسک‌های زیبا پیدا کنید. البته از همین‌جا هم می‌توانید از عکس‌های این موجودات زیبا لذت ببرید.

50172

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مینا IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۲
    4 0
    فتبارک الله احسن الخالقین
  • مرتضی US ۰۸:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۲
    2 0
    سوسکم سوسک ژاپنی نه سوسکای خوشکل ایرانی