تصاویر زیر متعلق به مسابقات جهانی 1998 تهران است، کشتی گیر آمریکایی در فینال مقابل عباس جدیدی شکست خورد و هنگام ایستادن در مکان دوم سکوی قهرمانی عکس مقام معظم رهبری را در دست گرفت.

در اواخر دهه70، زمانی که موضوع گفت‌وگوی تمدن‌ها بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها بود، در حوزه ورزش نیز مانند حوزه‌های سیاسی و اجتماعی اتفاقات جالب توجهی رخ می‌داد.

ازجمله حضور تیم کشتی آمریکا که با ستارگان عنوان دارش در رقابت‌های جام تختی شرکت کرد و صحنه‌های جالبی را رقم زد. اوج این صحنه‌ها در فینال وزن 97کیلوگرم رخ داد که عباس جدیدی به مصاف ملوین داگلاس آمریکایی رفت. این فینال دیدنی در سالن مملو از تماشاگر در وقت قانونی با تساوی 3-3به پایان رسید اما در وقت اضافه عباس جدیدی با یک فتیله‌پیچ ملوین داگلاس را شکست داد و صاحب طلای این وزن شد.

جو این مسابقه به قدری دوستانه بود که در پایان کشتی جدیدی شخصا دست داگلاس را بالا برد و در مقابل دیدگان تماشاگران ایرانی از او تقدیر کرد. داگلاس که در آن سال‌ها بهترین کشتی‌گیر آمریکا و رقیب همیشگی جدیدی بود بعدها در یک فیلم مستند درباره اتفاقات آن روزها و حاشیه‌های حضورش در ایران گفت: «قبل از رفتن به ایران تذکرات زیادی درباره نوع رفتارمان در این کشور به ما داده بودند. ما فکر می‌کردیم وقتی وارد تهران می‌شویم با شعار مرگ بر آمریکا از ما استقبال شود. اما وقتی به ایران رسیدیم در استقبال ایرانی‌ها چیزی جز دوستی و مهربانی ندیدیم. سالن کشتی هم پر از تماشاگر بود و جو بسیار خوبی داشت. بعد از کشتی فینال وقتی به سمت سکوی قهرمانی می‌رفتیم عباس عکسی به من داد و پرسید آیا می‌توانم روی سکو این عکس را در دست بگیرم. به او گفتم: مطمئنی مشکلی برای من پیش نمی‌آید؟ وقتی عکس را دیدم فهمیدم تصویر دومین رهبر مذهبی ایرانی‌هاست. پس آن را در دست گرفتم و روی سکو رفتم. این کار با تشویق شدید تماشاگران همراه شد. به‌خصوص وقتی من و عباس جدیدی عکس‌ها را بالای سر بردیم سالن یکباره منفجر شد.»

در 20 سال اخیر عکس‌های این سکوی تاریخی بارها بازنشر شده و خیلی‌ها به اشتباه آن را سکوی قهرمانی عباس جدیدی در رقابت‌های جهانی تهران (1998) خوانده‌اند. اما در آن رقابت‌ها نفرات دوم و سوم از لهستان و روسیه بودند و کشتی‌گیر آمریکایی راهی به سکوی قهرمانی پیدا نکرد. این سکوی تاریخی متعلق به جام تختی است.

264 61