در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های علمی چند روز اخیر را به انتخاب سایت پاپ‌ساینس با هم مرور می‌کنیم: از سوپ اقیانوسی و کوچک‌ترین آفتاب‌پرست دنیا گرفته تا گرد و خاک کیهانی و دست دادن در فضا.

سوپ: هنرمند انگلیسی، مندی بیکر، این صحنه زیبا را از منطقه موسوم به لکه زباله (Garbage Patch) در اقیانوس آرام گرفته است. بنابراین چیزهایی که در عکس می‌بینید، گونه‌های ناشناخته عروس دریایی نیستند. اگرچه زیبا به نظر می‌رسند، اما آنها همگی زباله و آشغال هستند. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
 

گرد و خاک کیهانی: رگه قرمزی که در این عکس مشاهده می‌کنید، نوار عظیمی از غبار کیهانی است. این نوار از یک ابر مولکولی خارج می‌شود که در صورت فلکی ثور در فاصله 450 سال نوری از زمین قرار دارد. هر سال نوری تقریبا ده‌هزار میلیارد کیلومتر است. برای مشاهده ویدئوی مربوط به این غبار کیهانی اینجا کلیک کنید.
 

مکعب هوا: بادنمای لامسه‌ای انجمادی (Cryoscope Haptic Weathervane) توسط راب گودشاو اختراع شده است. این وسیله بدون اینکه نیازی به خارج شدن از محیط بسته باشد، مشکل همیشگی ما را برای اطلاع دقیق از میزان سرمای بیرون برای همیشه حل می‌کند. اصولا زمانی‌که صحبت از احساس سرما و گرما می‌شود، اعداد به چه دردی می‌خورند؟ این مکعب در داخل خود مجهز به یک پردازشگر Arduino است که سطح مکعب را دقیقا به دمای هوای خارج می‌رساند؛ بنابراین تنها با دست زدن به آن می‌توانید از میزان سرما یا گرمای بیرون خانه مطلع شوید.
 

بشقاب پیتزا: این بشقاب کاغذی که زیر پیتزای شما قرار می‌گیرد، به شما امکان می‌دهد تا به راحتی پیتزای خود را قسمت کنید. این ایده توانست جایزه مسابقه Red Dot Design را به خود اختصاص دهد؛ که مطمئنا دلیل خوبی هم برای اعطای جایزه به آن وجود دارد.
 

کوچک‌ترین آفتاب‌پرست روی زمین: این آفتاب‌پرست بومی ماداگاسکار، کوچک‌ترین جانور از گونه خود است که تا کنون کشف شده است. برای اطلاعات بیشتر درباره آن می‌توانید اینجا کلیک کنید.
 

بلور برف: ماتیاس لنکه عکاس آلمانی است که به خاطر عکس‌های درشتنمایی شده (Macro) خارق‌العاده‌ای که از اجسام مختلف می‌گیرد شهرت دارد. این عکس نمای نزدیک از بلور برف، تنها یکی از عکس‌های بی‌نظیر او محسوب می‌شود. برای مشاهده عکس‌های بیشتر وی اینجا کلیک کنید.
 

تصادف کهکشانی: این عکس پدیده موسوم به «ادغام پنهانی» دو کهکشان کوتوله را به تصویر می‌کشد. چنین ادغامی چندان هم بدون درد و خونریزی نیست؛ ظاهرا کهکشان کوچک‌تر در طی این پروسه پاره پاره می‌شود و سهمی از ساختار کهکشان بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهد.
 

دست دادن روبونات: این عکس، نخستین نمونه از دست دادن یک انسان-شبه‌انسان را که تا کنون در فضای زمین رخ داده به تصویر می‌کشد. تکانی کوچک برای انسان و شبه‌انسان، با آثاری نامعلوم (با الهام از عبارت مشهور نایل آرمسترانگ، نخستین انسانی که بر ماه فرود آمد و هنگام گام نهادن بر سطح ماه گفت: «این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است»). برای دیدن ویدئوی این رخداد اینجا کلیک کنید.

 

منبع: پاپ‌ساینس – ترجمه: محمود حاج‌زمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    17 3
    مگه علم برا ما مهمه! ما باید ارتباطمون رو با دنیا قطع کنیم ! این علوم غریبه چیه!! کافر شدید؟
  • بدون نام IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    9 0
    پلاستیک و زباله در کنار جاده ها و در دریا و رودخانه نریزید. چند سال بعد در غذایی که میخورید به خورد خودتان و عزیزانتان میرود.
    • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
      1 0
      همین طور که این دوستمون گفت،یه ضرب المثل چینی میگه:زمانی که داری آب مینوشی به سرچشمه ی اون فکر کن......
  • بدون نام IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    8 2
    سیستم آب رسانی، سیستم تصفیه آب، برق و سیستم برق رسانی، کارخانه تولید آهن الات از سوزن گرفته تا تیرآهن، چاپ، بسته بندی، بسکوییت، اتومبیل، لامپ، ترانزیستور، تلویزیون، تلفن، تلفن همراه، ماکرو ویو، اجاق گاز، لباس شویی، کامپیوتر، سیستم بهداشت مدرن و... یعنی چون غرب علم را توسعه داده ما باید غرب ستیز باشیم و ذره ای احترام برای غربی ها که رفاه و هزاران اختراع رفاهی را مدیون آنها هستیم نادیده بگیریم؟ ذره ای تفکر هم خوب است.