در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های علمی چند روز اخیر را به انتخاب سایت پاپ‌ساینس با هم مرور می‌کنیم: از پروانه اطلسی و خفتش دماغ ورقه‌ای گرفته، تا کلاه‌خود آسمانی و مرکز فضایی البرز در ایران.

پروانه عصبانی: این پروانه اطلسی در حالتی تدافعی قرار دارد، و خودش را از آنچه واقعا است بزرگ‌تر نشان می‌دهد. اما شاید نیازی به این کار نباشد، چرا که این گونه در شرایط عادی نیز بزرگ‌ترین پروانه دنیا است. طول بال‌های این پروانه بالغ بر 25 سانتی‌متر است.
کلاه‌خود آسمانی: عکاس این تصویر، اخترشناسی به نام بیل اشنایدر است که کلاه‌خود ثور را به تصویر کشیده است؛ یک ابر کیهانی عظیم در سحابی سگ بزرگ که در فاصله 15هزار سال نوری از زمین قرار دارد.
انقلابی در عکاسی: دوربین میدان نوری Lytro هیجان‌انگیزترین تغییر چند دهه اخیر صنعت عکاسی به شمار می‌رود. مهم‌ترین ویژگی این دوربین فوکوس متغیر آن است؛ به این معنا که شما اول عکس می‌گیرید، بعد روی هر نقطه عکس که بخواهید فوکوس می‌کنید! برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
رنگین‌کمان لیزری: این نورافشانی رنگین‌کمانی لیزری، پروژه‌ای است که توسط ایوت ماترن انجام شده است. این پروژه تبلیغی برای المپیک لندن است و برای چهار روز در امتداد ساحل نورث تاین‌ساید ادامه خواهد داشت.
برنامه فضایی ایران: این نخستین عکس از مرکز فضایی البرز است، نخستین تاسیسات هوافضای ایران. این برای نخستین بار است که به خبرنگاران اجازه داده می‌شود تا از این مکان بازدید کنند، اگرچه به گفته یکی از آنان چیز زیادی برای بازدید وجود نداشت.

خفاش دماغ ورقه‌ای: این دماغ عجیب و غریب به هیچ وجه یک جهش ژنتیکی نیست، بلکه یک ویژگی متداول در خانواده منحصر به فردی از خفاش‌های آسیای جنوب‌شرقی است. زیست‌شناسان تصور می‌کنند که چین‌های پوست در ناحیه دماغ این خفاش به مکان‌یابی صوتی آنها کمک می‌کند، اما هیچ کس در این خصوص اطمینان ندارد. این خفاش خاص جدیدترین گونه کشف شده از خفاش‌های دماغ ورقه‌ای گریفین است.
ابریشم خوردنی: محققان دانشگاه تافت در ماساچوست آمریکا، با استفاده از طلا و ابریشم حسگر کوچکی ساخته‌اند که می‌توان آن را به مواد غذایی چسباند. این حسگر می‌تواند خراب شدن مواد غذایی را به شما اطلاع دهد، و برای مواد غذایی همچون تخم‌مرغ و محصولات لبنی مناسب است. از همه هیجان‌انگیزتر این است که خود این حسگر نیز خوردنی است! واقعا چه کسی می‌توانست حدس بزند که ابریشم را هم می‌توان خورد؟! برای اطلاعات بیشتر در خصوص این حسگر اینجا کلیک کنید.

منبع: پاپ‌ساینس – ترجمه: محمود حاج‌زمان

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    7 1
    تاسیسات البرز شبیه دفتر کار منه فقط 2 تا مونیتور بیشتر داره
    • بدون نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      4 1
      تاسیسات هوا فضا با مانیتورهای سامسونگ کره ای و کامپیوترهایی با تراشه های تایوانی و آمریکایی ...