در این گزارش تصویری، بهترین تصاویر نجومی چند روز اخیر را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می کنیم: از روبات فضانورد و اجتماع سیارات گرفته تا رگه های معدنی مریخی و ابرهای آسمان سیاره سرخ.

نمایش آسمانی: با استفاده از موقعیت برتر خود بر فراز زمین، فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی توانستند تا سپیده‌دم (چپ) و شبانگاه (راست) را در یک قاب واحد به تصویر بکشند. این تصویر که به تازگی منتشر شده، در تاریخ 6 مارس / 16 اسفند و بر فراز اقیانوس هند گرفته شده است. در این تصویر همچنین یک فضاپیمای سایوز روسی (مرکز تصویر) و یک سفینه تدارکاتی پروگرس مشاهده می‌شوند که در ایستگاه فضایی لنگر انداخته‌اند.
 

تیله سبز: در این عکس، تلالو روشن شفق قطبی بر فراز دهکده‌ای کوچک در شمال سوئد به تصویر کشیده شده است. تصویر تیله‌مانند این عکس با استفاده از یک لنز چشم‌ماهی 8 میلی‌متری گرفته شده است که به عکاس امکان می‌دهد تا چشم‌انداز نورهای شمالی تمام آسمان را در یک قاب واحد ثبت کند.
 

رگه‌های بی‌پناه: به گفته دانشمندانی که این تصویر تازه منتشر شده مدارگرد شناسایی مریخ را مطالعه کرده‌اند، رگه‌های روشنی که سراسر کف این دهانه بی‌نام مریخی را در نوردیده‌اند، به نظر رگه‌های معدنی هستند. بر روی زمین، چنین رگه‌های ورقه‌مانندی زمانی شکل می‌گیرند که آب از درون شکاف صخره‌ها جاری می‌شود و پشت سر خود رسوبات معدنی را بر جای می‌گذارد. ناحیه‌ای که در عکس بالا مشاهده می‌شود، مرکز برآمدگی یک دهانه برخوردی است؛ جایی‌که سنگ بستر از اعماق سیاره سرخ بالا آمده است. دانشمندان گمان می‌کنند که گرمای ناشی از برخورد، یخ موجود در پوسته مریخ را ذوب کرده است و به آب امکان داده تا از میان صخره‌های تازه شکاف خورده جریان یابد.
 

اجتماع سیارات: در این عکس سیاره ناهید (راست) و سیاره مشتری (چپ) را مشاهده می‌کنید که بر فراز جزایر ماسکرین در اقیانوس هند به ملاقات یکدیگر آمده‌اند. ناهید که ستاره شامگاهی نیز نامیده می‌شود، روشن‌ترین سیاره‌ای است که می‌توان با چشم غیرمسلح مشاهده کرد؛ این روشنایی فراوان که تا حدی به دلیل اتمسفر ضخیم و ابرهای بسیار بازتابنده آن و همچنین نزدیکی آن به زمین است.
 

فضانورد نسل بعدی: در حالی‌که از زمین کنترل می‌شود، روبونات 2 ناسا ابزاری را برای اندازه‌گیری سرعت هوا درون ایستگاه فضایی بین‌المللی در دست دارد. استعمال این وسیله توسط فضانورد روباتیک بخشی از آزمون چالاکی است، آزمونی که بخش گفتاری آن شامل بیان عبارت «سلام، دنیا» توسط روبونات بود.
 

روز ابری: در این تصویر که توسط مدارگرد شناسایی مریخ ثبت شده، ابرهای موجود در آسمان تا حدی باعث تار شدن نورهای بازتاب شده از تپه ماهورهای شمالی مریخ شده است. در حال حاضر نیمکره شمالی مریخ در فصل بهار قرار دارد، و پوشش فصلی یخ دی‌اکسید کربن سیاره در حال تصعید شدن است.
 

منبع: نشنال جئوگرافیک – ترجمه: محمود حاج‌زمان

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =