شرکت Zyvex Marine با استفاده از فیبرکربن تقویت‌ شده توسط نانومواد و مهندسی هوافضا، قایق‌ بدون‌سرنشینی تولید کرده که مصرف سوخت آن تا 75درصد کمتر است و می‌تواند آینده نبردهای دریایی را تغییر دهد.

محبوبه عمیدی: حتما در مورد پهپادها یا «پرنده هدایت‌پذیر از راه دور» شنیده‌اید اما در مورد قایق‌های بی‌سرنشینی که به تازگی تولید شده‌اند، کمتر کسی چیزی می‌داند. این قایق‌ها که به گفته سازندگانشان بیشتر از اینکه از فناوری تولید کشتی‌ها و قایق در آنها استفاده شود، از دانش ساخت موشک - مهندسی هوافضا - استفاده شده، از نانومواد ساخته شده‌اند و در جهان بی‌نظیر هستند.

به گزارش گیزمگ، اولین نمونه از این قایق‌ها که Piranha نام دارد، آبان‌ماه گذشته به آب انداخته شد. سازندگان پیرانا ادعا می‌کنند این قایق بسیار کم‌مصرف است و می‌تواند آینده نبردهای دریایی را تغییر دهد.

مطابق اعلام شرکت Zyvex Marineمصرف پیرانا که از فیبرکربن تقویت‌شده توسط نانومواد تولید شده و سبک‌تر از نمونه‌های فایبرگلاس یا آلومینیومی است، نزدیک به یک‌چهارم نمونه‌های دیگر است. این قایق بهره‌وری سوخت فوق‌العاده‌ای دارد و با سرعت ثابت 24 گره دریایی در هر ساعت تنها 45.5 لیتر سوخت مصرف می‌کند، این در حالی است که قایق‌های دیگر در این زمان و با همین سرعت ثابت که معادل 44 کیلومتربرساعت است به 189 لیتر سوخت نیاز دارند. به گفته شرکت سازنده این قایق بهره‌وری چشمگیر پیشرانه آن و مصرف اندک سوخت باعث می‌شود بتواند نسبت به قایق‌های دیگر مسافتی 10 برابر طولانی‌تر را طی کند. اگر این ادعا درست باشد یک پیرانای 3630 کیلوگرمی می‌تواند 6800 کیلوگرم بار را 4000 کیلومتر حمل کند و به کشتی‌ها یا مقاصدی در خشکی برساند.

این قایق به دلیل توان حمل بار قابل‌توجه و اینکه نیازی به سکوی اختصاصی برای مستقر شدن ندارد می‌تواند برای اهداف نظامی هم به کار گرفته شود. می توان پیرانا را هفته‌ها برای شناسایی و دنبال کردن هدف موشک‌ها یا اژدرها به کار گرفت، بدون اینکه کوچک‌ترین ردی از خود به جا بگذارد. این قایق امکان کشف مین‌های دریایی را نیز به مراتب بهتر خواهد کرد.

در جهانی که بزرگ‌ترین تهدید در دریاها و اقیانوس‌ها از طرف دزدان دریایی، قاچاقیان اسحله و مهمات و تروریسم دریایی است، این قایق‌های بی‌سرنشین کوچک و سریع می‌توانند برای اسکورت کشتی‌های بزرگ و گران‌قیمت حامل کالاهای باارزش به کار گرفته شوند.

در حال حاضر تمامی نمونه‌های قایق بی‌سرنشین این شرکت که شامل نمونه‌های مفهومی پیشرفته‌تری مانند LRV-11 و LRV-17 - که می‌توانند با هدایت انسانی یا خودکار عمل کنند - نیز هست، برای اجرای عملیات به مداخله مستقیم انسان نیاز دارند. در حقیقت هدف نظامی فعلی این قایق‌ها شناسایی و دنبال کردن هدف تا زمان رسیدن نیروهای پشتیبانی است که در طول زمان می‌تواند بهبود پیدا کند.

53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سمج IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    3 9
    میشه بگید قایقی که کسی سوارش نشه به چه دردی میخوره! اگه قرار باشه بعنوان اسکورت بکار بره هم لازم است رادارها و تجهیزات نیمه روباتیک نظامی روش سوار شه در این صورت هم قیمتش از کشتی اصلی بیشتر میشه اونوقت دزدا اگه همین اسکورت رو بگیرن ببرن کلی سود کردن!
  • احسان IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    7 0
    سلام.عنوان خبر («اولین» قایق بی‌سرنشین جهان) اشتباه هست قایق های بی سرنشین در سراسر دنیا چه با اهداف نظامی و چه غیر نظامی و چه سرگرمی سال هاست که ساخته میشن و مسلما این یکی اولین نمونه نیست
  • هاشم IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    7 1
    سلام دوستان اینکه چیزی نیست بزودی خبری از یک قایق بی سرنشین و کاملا هوشمند( که فعلا از عملکرد این قایق صحبت نمی کنم) از استان بوشهر به روی سایت ها میره اونم از یک مخترع کاملا بوشهری که در منزل خودش این قایق را ساخته