محققان با بررسی بخش‌هایی از خلیج کالیفرنیا به کمک زیردریایی‌های روباتیک موفق به کشف ده گسل گرمابی شده‌اند که زیست‌بوم‌های منحصربه‌فردی را در محیط مه‌آلود و پر از مواد معدنی اطراف خود ایجاد کرده‌اند.

این ستون‌های دودمانند که توسط فوران آب غنی از مواد معدنی از گسل‌های آتشفشانی خلیج کالیفرنیا شکل گرفته‌اند، یکی از ده گسل فعالی هستند که به تازگی در این منطقه کشف شده است. به‌رغم سال‌ها تلاش محققان برای کشف این گسل‌ها که به دلیل وجود فعالیت آتشفشانی در این منطقه وجود آنها محتمل بود، این اولین‌بار است که گسل‌های دریایی خلیج کالیفرنیا کشف می‌شوند.

این گسل‌های گرمابی تازه طی 3 ماه گذشته و توسط زیردریایی‌های روباتیکی شناسایی شده‌اند که از امواج صوتی برای کشف آنها استفاده کرده‌اند. این زیردریایی‌ها متعلق به مؤسسه تحقیقات آبی خلیج مونتری یا MBARI هستند که تحقیق در مورد گسل‌های گرمابی را در منطقه شمال‌شرقی اقیانوس آرام از سال 2006/1385 تاکنون آغاز کرده و به موفقیت‌های متعددی دست پیدا کرده است.

نقشه‌های صوتی تهیه شده در آخرین کاوش‌ها نشانه‌هایی از وجود دودکش‌های گرمابی را در این منطقه نشان دادند و پس از آن گروه ابزارهای کنترل از راه دور خود را برای شناسایی آنها اعزام کرد. دیوید کلاگ که محقق ارشد این تیم است، می‌گوید: «در سال‌های گذشته محققان تنها با بررسی ستون‌های آب و جستجوی مکان‌هایی که ناهنجاری‌های حرارتی یا تلاطم شدید از خود نشان می‌دادند به دنبال گسل‌های گرمابی می‌گشتند که چیزی شبیه به پیدا کردن سوزن در انبار کاه بود؛ اما امروزه همه چیز ساده‌تر شده است».

 

 

خاکریز خرچنگ‌ها

این خاکریز گوگردی قدیمی که زمانی فعال و محل زندگی کرم‌های لوله‌ای بوده، در حال حاضر غیرفعال شده و به محل زندگی خرچنگ‌ها تبدیل شده است. تمامی این حفره‌های کوچک که روی این خاکریز دیده می‌شود، مجموعه‌ای از این کرم‌ها بوده که با غیرفعال شدن این منطقه از بین رفته‌اند.

گسل گرمابی تازه‌ای که در کنار این خاکریز کشف شده، یکی دیگر از شکاف‌های کف اقیانوس است که باعث می‌شود آب سرد اعماق آن به قسمت‌های گرم پوسته زمین نفوذ کرده و پس از برخورد با ماگمای داغ به سمت سطح حرکت کند. این آب غنی از مواد معدنی که رو به بالا فوران خواهد کرد، می‌تواند دمای محیط اطراف خود را به 350 درجه سانتیگراد برساند.

بعضی از جانداران اعماق اقیانوس مانند کرم‌های لوله‌ای می‌توانند به کمک باکتری‌هایی که با آنها همزیستی می‌کنند، مواد شیمیایی موجود در این آب غنی از مواد معدنی را مورد استفاده قرار دهند. این جانداران شکل تازه‌ای از حیات اقیانوسی را شکل می‌دهند که در هیچ زیست‌بوم دیگری دیده نمی‌شود.

 

 

مرجان سه‌بعدی

در این تصویر یک خرچنگ را می‌بینید که دارد روی شاخه‌های یک مرجان سفید که روی بازمانده یک گسل گرمابی غیرفعال رشد کرده حرکت می‌کند. این مرجان که در نزدیکی یک گسل گرمابی فعال شده زندگی می‌کند 0.7 تا 1 متر ارتفاع دارد و به همین دلیل نسبه به مرجان‌های دیگری که در خلیج کالیفرنیا وجود دارند، به شکل خارق‌العاده‌ای بزرگ است.

کلاگ می‌گوید: «این مرجان‌های سفید نه‌تنها به شکلی غیرعادی بزرگ هستند بلکه در جهت‌های گوناگونی نیز گسترش پیدا کرده‌اند، این در حالی است که اغلب مرجان‌ها تنها در یک سطح رشد می‌کنند. این مرجان‌های غول‌پیکر در برابر نمونه‌های دیگر کاملا سه‌بعدی هستند».

 

 

اسفنج گرسنه

این اسفنج گرسنه که از زیر چین و گسل ماگمای سرد شده سر بیرون آورده تا از پلانگتون‌ها و باکتری‌ها تغذیه کند، توسط تیم کاوش عکاسی شده است. تمامی گسل‌های گرمابی که تازه کشف شده‌اند متعلق به منطقه فعال آتشفشانی Alarcón Rise هستند که در دهانه خلیج کالیفرنیا واقع شده است.

کلاگ می‌گوید: «این آتشفشان‌های دریایی که در عمق 2350 متر واقع شده‌اند، همگی فعال هستند اما آنقدر در عمق قرار گرفته‌اند که نمی‌توانند کوچکترین مشکلی برای انسان یا دیگر جانداران ساکن خشکی ایجاد کنند».

 

 

دودکش‌ها در میان دود

این گسل گرمابی که دارد آب را با شتاب از فضایی به وسعت یک توپ عبور می‌دهد، یکی دیگر از گسل‌های گرمابی تازه کشف شده در خلیج کالیفرنیا است. ناحیه مه‌آلود و تیره پشت آبی که دارد از این گسل به بیرون می‌ریزد توسط یک گسل گرمابی دیگر ایجاد شده که در تصویر دیده نمی‌شود.

 

 

بازوی مکانیکی

از این بازوی مکانیکی برای جمع‌آوری نمونه‌ها از سطح گدازه‌های سرد شده استفاده می‌شود. در این تصویر این بازو را می‌بینیم که دارد از سطح تقریبا نازک گدازه بالشی‌شکلی نمونه برمی‌دارد. کلاگ می‌گوید: «این بخش‌ها برای من حکم یک معدن طلای کوچک را دارند. با بررسی آنها می‌توانم به ترکیب گدازه‌ها پی ببرم».

 

 

استراحت پس از کاوش صبحگاهی

این زیردریایی که Doc Rickets نام دارد و یکی از زیردریایی‌های روباتیک مورد استفاده در کاوش و کشف گسل‌های گرمابی خلیج کالیفرنیا است، پس از پایان غواصی صبحگاهی به درون فضای میانی کشتی تحقیقاتی مادر کشیده می‌شود.

 

 

یک جمعیت از کرم‌های لوله‌ای

این کرم‌های لوله‌ای بر روی خاکریز کوچکی که در نزدیکی یک گسل گرمابی قرار دارد، تجمع کرده‌اند. بزرگترین نمونه آنها که در این تصویر می‌بینید حدود 1.5 متر طول دارد. کلاگ می‌گوید: «این کرم‌ها فاقد روده هستند. در عوض باکتری‌هایی روی سطح پوست خود دارند که می‌توانند با تبدیل سولفیدهیدروژن به سولفات انرژی مورد نیاز کرم‌ میزبان را تأمین کنند. این یک نمونه کامل از همزیستی است».

 

 

زیست‌بوم گسل‌های گرمابی

ماهی‌های کوچک دارند در کنار کرم‌های لوله‌ای که در نزدیکی یک گسل گرمابی تازه کشف شده تجمع کرده‌اند، زندگی می‌کنند. علاوه بر آنها نوعی نرم‌تن دریایی نیز در این زیست‌بوم زندگی می‌کند که به شکل لکه‌های تیره‌ای روی بدن کرم‌های لوله‌ای دیده می‌شود.

کلاگ می‌گوید: «این ماهی‌ها که گاهی طول آنها به 25 سانتیمتر هم می‌رسد، پس از مرگ کرم‌های لوله‌ای به سراغ حفره‌های به جامانده از آنها می‌روند و در آن ساکن می‌شوند».

 

 

دروازه‌های آتشفشانی

این ساختار طبیعی زیبا که شبیه به بازمانده یک ساختمان غرق‌شده است، از سرد شدن ماگما ایجاد شده و به‌رغم زلزله‌های فراوان زیرآب هنوز سر پا باقی‌مانده است. کلاگ می‌گوید: «این ساختارهای عجیب فوق‌العاده هستند، من تاکنون بیش از 5000 تای آنها را دیده‌ام؛ اما هنوز جذابیت خود را از دست نداده‌اند».

53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =