در این گزارش تصویری، بهترین‌های تصاویر نجومی هفته گذشته را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم، از خورشیدگفتگی حلقوی در مدار زمین تا دنباله‌دار زیبای گاراد و کهکشان راه شیری.

در تعقیب نیم‌سایه ماه: از زاویه دید یکی از ماهواره‌های هواشناسی ژاپن، نیم‌سایه ماه باعث تاریکی بخشی از اقیانوس آرام شمالی طی خورشیدگرفتگی حلقوی هفته قبل شده است. علی‌رغم حقارت سایه مشاهده شده، اندازه ماه در واقع اندکی بزرگ‌تر از یک چهارم اندازه زمین است.
خورشیدگرفتگی حلقوی زمانی رخ می‌دهد که ماه روی خط واصل زمین و خورشید قرار می‌گیرد، ولی به دلیل آنکه در فاصله مداری دورتری نسبت به زمین قرار دارد، قطر ظاهری ماه تاریک کوچک‌تر از قرص مرئی خورشید است. در نتیجه یک دایره یا حلقه از نور آتشین خورشید در اطراف لبه‌های آن باقی می‌ماند.
 

تماشاگر راه شیری: درخشش یک شهاب –یا شاید بازتاب نور خورشید از یک ماهواره- باعث زیباتر شدن کمان راه شیری بر فراز کاگنس‌سورمر در جنوب شرقی فرانسه شده است.
شهاب‌ها اغلب ذراتی به اندازه شن هستند که با سرعت بالا وارد جو زمین می‌شوند و در اثر اصطکاک با جو می‌سوزند. سوختن آنها باعث گرم شدن شدید هوای اطراف می‌شود که به صورت نوارهای زودگذری از نور دیده می‌شود.
 

هلال آتشین: در این تصویر که توسط ماهواره ژاپنی Hinode و از ارتفاع 630 کیلومتری زمین گرفته شده است، ماه در حال حرکت به سوی تشکیل خورشیدگرفتگی حلقوی هفته قبل است.
دانشمندان از فرصت خورشیدگرفتگی استفاده می‌کنند تا به مطالعه فعالیت خورشیدی بپردازند. گردانندگان هینوده نیز از خورشیدگرفتگی برای جمع‌آوری داده‌ها، به منظور بهبود توانایی ماهواره در تصویربرداری از عوارض ریز تاج خورشید، یا نقاط بالای جو استفاده می‌کنند.
 

به سوی آسمان: کپسول فضایی سایوز روسیه که فضانوردان روسی و آمریکایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد، پس از پرتاب از مرکز فضایی بایکونور قزاقستان در تاریخ 15 می / 26 اردیبهشت، خود را از شر موشک‌های کمکی خلاص می‌کند.
در حال حاضر فضاپیمای روسی سایوز تنها وسیله جابجایی فضانوردان به ایستگاه فضایی است. اتصال موفقیت‌آمیز روز جمعه فضاپیمای خصوصی دراگون ایکس‌پرایز به ایستگاه فضایی، امیدها را برای داشتن یک گزینه دیگر انجام سفرهای فضایی سرنشین‌دار تا قبل از سال 2015 / 1394 افزایش داد.
 

دونات گرد و خاکی: این عکس که توسط یکی از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی گرفته شده است، شبه‌رودخانه Lake Powell را نشان می‌دهد –که در اثر ساخت سد گلن کانیون بر روی رودخانه کلرادو ایجاد شده است- که در صحرای یوتا پیچ و تاب می‌خورد.
عارضه دونات‌شکل Rincon (سمت چپ مرکز تصویر) هزاران سال پیش شکل گرفته است؛ زمانی‌که رودخانه با جابجایی سواحل خود و تغییر به یک مسیر نسبتا صاف‌تر، راه خود را به سوی مقصد نهایی اش یعنی خلیج مکزیک در پیش گرفت.
 

پرواز در غبار: این عکس تماشایی که توسط تلسکوپ مستقر در نیومکزیکو گرفته شده است، دنباله‌دار خاک‌آلود غیرعادی Garradd را نشان می‌دهد. دنباله‌دار گاراد که نزدیک یک سال نمایشی دیدنی را برای تماشاگران آسمان شب فراهم کرده بود، اردیبهشت امسال پرواز کم ارتفاع خود را در آسمان زمین به پایان رساند.
دنباله‌دارها کره‌هایی از یخ و غبار هستند که زمانی‌که در حین پیمودن مدار بیضوی طولانی خود به خورشید نزدیک می‌شوند، در اثر گرم شدن بخشی از گاز و غبار آنها خارج شده و و به شکل دنباله‌هایی در انتهای آنها قطار می‌شود. خورشید این دنباله را روشن می‌کند و باعث می‌شود که گاهی در آسمان شب دیده شود.

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیررضا IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    7 0
    عکس دوم مربوط به عبور ماهواره ی ایریدیوم هست نه شهاب.
  • ساشا IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    11 2
    گالیله اولین کسی بود که فریاد زد زمین گرد هست و مسطح نیست. فقط معدودی از آدم ها حرف او را باور کردند. یعنی 99 درصد مردم اشتباه فکر می‌کردند. حتی تا همین 60 سال پیش هم تعداد ناباوران به این حقیقت زیاد بود تا اینکه با شروع سفرهای فضایی در نیمه دوم قرن 20، عکس های نظیر همین عکس اول گرفته شد و این 99 ناباور درصد ناباور الان زیر 1 درصد را تشکیل می‌دهند. در مورد سایر حقیقت ها هم همین است. وقتی یک نفر حقیقتی را در مورد{جای خالی در مورد خیلی چیزها} میگوید، 99 درصد مردم انکار میکنند و مانند گالیله که برچسب کافر بودن از سوی کلیسا خورد طرد میشود و مورد تعرض قرار می‌گیرد. ولی اگر حقیقتی در کار باشد آن 99 درصد آب میرود تا به مرور زمان بشود 1 درصد.
    • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      1 5
      خودت فهمیدی چی گفتی؟!