اگر یک بار به کویر سفر کرده باشید،‌ زیبایی خیره‌کننده و منحصربه‌فرد آن،‌ در کنار ویژگی‌هایی چون بادهای تند،‌ آفتاب سوزان و مسیری که هر لحظه ممکن است ناپدید شود،‌ تجربه‌ای متفاوت را احتمالا برایتان رقم زده است.

بهنوش خرم‌روز: شاید وقتی کلماتی چون منظره زیبا، نمای بی‌نظیر و ... را می‌شنوید،‌ قبل از هر چیز به یاد دریا، آبشارها و رودهای خروشان در کنار جنگل‌های سرسبز و گل‌زارها می‌افتید. اما بسیاری از افرادی که کویر را در زندگی خود تجربه کرده‌اند،‌ نرمی ماسه‌های تپه‌های ماسه‌ای را زیر پای خود حس کرده‌اند و شاهد درخشش تپه‌های مواج زیر نور آفتاب، زیر آسمان کاملا آبی بوده‌اند، منظره کویر را هم به مجموعه مناظر زیبا و فراموش‌ناشدنی اضافه کرده‌اند. کویر، دنیایی منحصر به فرد است و زیبایی آن در هیچ‌کجای دیگر یافت نمی‌‌شود. به علاوه، طبیعت سخت و گرمای طاقت‌فرسای آن، در کنار بادهای تند و ماسه‌های روان،‌ ویژگی‌های زمین‌شناختی خاصی به این مناطق داده است. بسیاری از این مناطق،‌ خالی از موجودات زنده‌اند یا موجودات زنده خاصی را در خود جای داده‌اند.
نشنال‌جئوگرافیک، برخی از مناظر زیبای کویری را منتشر کرده است که آن‌ها را در گزارش تصویری امروز خبرآنلاین می‌بینید.
 

صحرای صخره سیاه، نوادا:‌ ترکیبی از مواد معدنی، جلبک‌ها و سیانوباکتری‌ها، به چشمه‌های جوشان صحرای صخره سیاه (بلک راک)،‌ واقع در نوادا، رنگ‌های بی‌نظیر و چشم‌گیری می‌بخشد، آن‌قدر متفاوت و زیبا که باور کردن واقعی بودن آن،‌ آسان نیست. (نام عکاس: جک دیکینگا)
 

چهارچرخ‌ها، تپه‌های ماسه‌ای دومونت، کالیفرنیا: در این تپه‌های ماسه‌ای، هیچ موجود زنده‌‌ای زندگی نمی‌کند که چرخ‌های این چهارچرخ‌ها بخواهد به آن آسیبی برساند. بنابراین، این تپه‌ها برای راننده‌های علاقمند، هیجان فراوانی را به همراه دارند. (نام عکاس: کوین موریس)
 

تپه‌های ماسه‌ای اش‌سامات: در این تصویر نمایی از سلسله تپه‌های ماسه‌ای بلند صحرای عربی را در زیر نور بعد از ظهر می‌بینید. صحرای بزرگ آفریقا، صحرای عربی، کویرهای ایران و صحرای تاتار همه با هم مرتبطند و در کنار هم، 9600 کیلومتر را به امتداد زمین‌های خشک شمال آفریقا اضافه می‌کنند. (نام عکاس:‌ استفان الوارز)

تپه‌های ماسه‌ای کشور عمان: این تپه ماسه‌ای بر اثر وزش‌ بادهای تند این منطقه،‌ شکلی هلالی به خود گرفته است،‌ به این صورت که در جهتی که باد می‌وزد (سمت چپ)‌ تپه‌ای با سطحی صاف شکل گرفته که باد آن را صیقل می‌دهد و سطح دیگر آن، که ماسه‌ها درون آن می‌لغزند و به پایین می‌ریزند، شکلی مقعر پیدا کرده است. (نام عکاس: استفن الوارز)
 

اواخر بعد از ظهر در کویر: زمین‌های گسترده پوشیده از تپه‌های ماسه‌ای،‌ مانند آن‌چه در این تصویر می‌بینید،‌ در عمان فراوان هستند. گاهی به آن‌ها دریای ماسه‌ای هم گفته می‌شود،‌ چون از دور، نمایی شبیه به دریایی دارند که موج‌های آن به آرامی در حال حرکت هستند. (نام عکاس: سام ابل)
 

صحرای سیمپسون:‌ در این تصویر،‌ یک تپه ماسه‌ای مواج را می‌بینید که در زیر آسمان آبی صحرای سیمپسون واقع در بخش مرکزی استرالیا می‌درخشد. میزان بارش باران در این منطقه دورافتاده و خالی، کم‌تر از 200 میلی‌لیتر در سال است.

 53272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    42 10
    سلام خسته نباشید!!!!! تا حالا کویر لوت نرفتین که این عکس ها رو اینجا گذاشتین
    • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      19 43
      تعصب تا کجا؟
    • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      21 7
      تعصب؟شما میدونید درجه حرارت کویر لوت چقدره؟میدونید از گرم ترین نقاط زمینه؟؟؟؟تعصب نیست بگو نه تنها نرفتید مطالعه هم نداشتی:|مشکل از شما نیست درس جغرافیا در کشور ما هنوز نتونسته به مردم زیبایی های کشور و عجایبش رو نشون بده.حتمن مشکلی هست و اینم مثل کوکب خانم و تاریخ هخامنشیان سانسور شده!!!
    • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      23 2
      نخست اينكه كاش مي توانستيم بدون اينكه به هم توهين كنيم نظر بدهيم دوم اينكه بنده بيش از ده بار به كويرهاي مختلف ايران سفر كرده ام،سوم اينكه در خانواده اهل مطالعه و فرهنگي بزرگ شده ام و از كودكي با مطالعه انيس بوده ام و هم اكنون در كتاب خانه شخصي ام حدود ١٠ هزار كتاب دارم و تقريبا هر شب كتاب مي خوانم منظور اين حقير اين بود كه چرا دربرابر هر خبري جبهه مي گيريم و مي گوييم ما إيراني ها بهترش را داريم يا ما در دنيا بهترينيم فارغ از اينكه اين خبر صرفا ترجمه است،خوب كوير ما قشنگه مال اون ها هم خوبه
    • بدون نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      3 1
      باشد!اگر انقدر حرف من زشت بوده و توهین به شخص شما .من از شما عذر میخاهم:) برای من تعداد کتابهای کتابخانه یک نفر یا سفرهایش ملاک آگاهی نیست چنانکه فیلسوفی را عکسی بود درون کتابخانه ای عظیم.خبرنگار پرسید آیا شما تمام این کتابها را خانده اید؟پاسخ داد نه!اما چند تا از آنها را با دقت چندین بار خانده ام! اما در اینکه هر کس شتابزده میتواند بنویسد و شتابزده تر برداشت کند شکی ندارم پس عذر مرا بپذیر که عذر خاهی و پذیرفتن اشتباه در این مرز و بوم خودش غنیمتی شگرف است!
  • علی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    36 4
    اگه بعضی از آقایون میزاشتن الانم "کویر شهداد" یکی از این شش کویر بود. چون واقعا منحصر به فرده
  • ... IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    28 3
    مثل اینکه کسی کویر اطرافه کرمان رو ندیده ؟؟؟!!!
    • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      28 2
      در هیچ جای دنیا کویری وجود نداره که گرماش تا حدود 70 درجه باشه ولی در 30کیلومتریش کوههای پوشیده از برف دیده بشه . کویر اطراف کرمان معرکه است.
  • علی IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    9 5
    کاش میشد از مکانهای قوم عاد در سرزمین یمن یا عمان تصاویری میزاشتید
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    17 1
    اگه دقت کنید،‌ این گزارش‌ها همه برگرفته از نشنال یا مانند اون هستند. این که چرا نشنال سراغ ایران زیاد نمی‌ره، یه بحث مفصله. ببینیم ما چیکار کردیم که خیلی توی این آمار و ارغام به چشم نمیایم،‌با این که خیلی غنی هستیم. خبرآنلاین که تولیدکننده صرف مطلب نبوده و عکاس‌ها هم برای خبرآنلاین کار نمی‌کنن. مشکل جای دیگه‌اس
  • w IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    10 2
    كوير زيباي سه قلعه در خراسان جنوبي اعجاز آور است
  • صادق IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    7 0
    یعنی بارش کمتر از 200 میلیمتر خیلی کمه؟!! آخه خیلی از استانهای ما بارش کمتر از 100 میلیمتر در سال رو دارن.