جنگ‌های دهه آینده بر سر منابع آب خواهد بود و در این میان مهندسان با سدسازی این بحران را تشدید می‌کنند. اما راه‌هایی نیز وجود دارد که مهندسان از طریق آن می‌توانند به حل تنش‌ها نیز کمک کنند.

محمود حاج‌زمان: اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، حدود سال 2014 / 1393 کشور ترکیه ساخت سد لیسو را تکمیل خواهد کرد، یک بخش مهم از یکی از بلندپروازانه‌ترین و البته جنجالی‌ترین پروژه‌های مهندسی هیدرولیک جهان. این سد آخرین بخش پروژه 32 میلیارد دلاری جنوب شرقی آنتالیاست که بر اساس نام ترکی آن به اختصار GAP نامیده می‌شود.
به گزارش پاپ‌ساینس، لیسو به همراه 21 سد دیگر می‌تواند تمامی حوزه آبریز رودخانه دجله و فرات را در خود حبس کند، 7476 مگاوات ظرفیت برق‌آبی ایجاد کند و یک منطقه زراعی خشک و سوخته را که حدودا به اندازه ایالت نیوجرسی آمریکا وسعت دارد، آبیاری کند. با این وجود، مخزن سد لیسو، شهر باستانی حسن‌کیف را به زیر آب می‌برد، هفتاد هزار نفر از اقلیت ستیزه‌جو کردهای ترکیه را آواره می‌کند، و به مهندسین ترک مزیت نگران‌کننده‌ای بابت در دست گرفتن سرنوشت همسایه‌های پایین‌دست رودخانه‌های خود را در کشور عراق می‌دهد.
بسیاری از ملت‌ها به رودخانه‌هایی وابسته‌اند که از بین مرزهایشان می‌گذرد؛ اما نه به اندازه عراق، کشوری که آب خود را فقط از دو منبع می‌گیرد یعنی رودخانه‌های دجله و فرات. زمانی که ترکیه مخزن آب یکی دیگر از سدهای GAP را در سال 1990 / 1369 پر کرد، رودخانه فرات به مدت یک ماه بسته شد و دو کشور تا مرز جنگ پیش رفتند. زمانی که سد لیسو تکمیل شود، ترکیه توانایی بستن رودخانه دجله را نیز پیدا خواهد کرد.


پروژه GAP شاید بهترین اثبات در طول تاریخ است که چگونه مهندسان می‌توانند منازعات قدیمی بر سر آب را تشدید کنند. خوشبختانه، راه‌هایی نیز وجود دارد که مهندسان می‌توانند به آرام کردن تنش‌ها کمک کنند.
نخست، آنها می‌توانند درباره اینکه چقدر آب برای اشتراک‌گذاری وجود دارد اطلاعات بهتری تهیه کنند. محققان دانشگاه کالیفرنیا در ایروین از ماهواره‌های گریس (آزمایش آب و هوا و بهبود جاذبه ناسا GRACE) برای اندازه‌گیری تغییرات کوچک در جاذبه مناطق آبخیز استفاده می‌کنند تا مشخص شود چه میزان آب در طول زمان از بین می‌رود. مایکل کامپانا، متخصص آب‌شناسی در دانشگاه ایالتی اورگان که در زمینه مدیریت منابع آب مطالعه می‌کند، می‌گوید: «وقتی زمان گفتگو بر سر معاهدات فرا برسد، مردم با خودشان فکر می‌کنند که خب، ما واقعا نمی‌توانیم چیزی را از همسایگانمان مخفی کنیم.»
دوم، آنها می‌توانند آب بیشتری برای شریک شدن تهیه کنند. بسیاری از شهرداری‌ها به دنبال سیستم‌های تغذیه مصنوعی برای ذخیره آب در سفره‌های آب زیرزمینی (به جای مخازن روباز) هستند، که به میزان قابل توجهی تبخیر را کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، مهندسان پروژه‌ای آزمایشی در گجرات هندوستان با پوشاندن حدود 800 متر از کانال آبیاری با سلول‌های خورشیدی، سالیانه از تبخیر حدود 250 هزار بشکه (تقریبا 1000 مترمکعب) آب ارزشمند جلوگیری کرده‌لند.
در نهایت، مهندسان می‌توانند به جای آب چیزهای دیگری را برای شریک شدن فراهم کنند. جاناتان لوتزه، محقق موسسه بین‌المللی مدیریت آب می‌گوید: «انرژی برق‌آبی روشی برای استفاده از آب و در عین حال بدون آسیب زدن به آب است؛ چراکه پتانسیل اشتراک گذاری توامان آب و انرژی وجود دارد.»

عراق چندین دهه است که در تقلای تقویت ظرفیت شبکه برق خود است. ترکیه نیز با راه‌اندازی خطوط انتقال ولتاژ بالا در جنوب کشور خود می‌تواند چیزی را که عراق تقریبا به اندازه آب به آن احتیاج دارد به اشتراک گذارد. این موضوع می‌تواند به شراکت گذاشتن GAP باشد!
 53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    منظور از کردهای ستیزه جو چیست؟ لطفا توضیح دهید
    • محمد IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      73 28
      متاسفانه و به احتمال زیاد نویسنده به خاطر عدم بینش صحیح از این اصطلاح استفاده کرده.
    • بدون نام NO ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      یعنی اینکه دولت ترکیه خیلی متمدن هست اما ما کردهای آریایی فقط شر به پا میکنیم. خجالت هم خوب چیزیه. کردها همیشه یکی از اقوام خوب آریایی بوده وهستند. اونکه وحشی هست دولت ترکیه هست.
    • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      88 50
      منظور همان کردهایی(pkk) که به مانند انسانهای اولیه در غارها زندگی میکنند و با حمله به مردم و مراکز نظامی ایران وترکیه باعث شهید شدن جوانان ایران و ترکیه می گردد. که به نظر ساختن این سد عقلانی به نظر می رسد.
    • ساسان BG ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      61 19
      پان آریاییسم درست به اندازه پانترکیسم خطرناک است
    • amir IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
      13 5
      اصلا خودشان را ناراحت نکنید..
    • بدون نام PL ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
      18 32
      ... تا بوده و هست فقط اریایی اینجا زندگی کرده ...
  • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    82 32
    آقای رفسنجانی یه روزی به روسای دانشگاه آزاد گفت :آینده دردست انرژی هسته ای و توانایی تولیدوتامین آب شیرینه.برید به این سمت. واقعا درست میگفت. اگه مشکل آب برای عراق پیش بیاد ایران میتونه خیلی خوب ازاین موضوع بهره برداری سیاسی اقتصادی امنیتی کنه.واقعاخداچقدر ظرفیت برای قدرت در اختیار ما گذاشته .کاش قدرش بدونیم. سدهای استان خوزستان توانایی غرق کردن کشورکویت رودارن. این یه قدرت استراتژیک به مامیده
    • amin IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      88 18
      اولا که قبل کویت شهرای خوزستان خودمون غرق میشه!! :دی دوما کویت بغل دریاست عزیزم دریای آزاد اآبها همه میره اونجا هیچی هم نمیشه!
    • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      2 30
      چرا اتفاقا ثابت هم شده که با باز کردن سد (مطمئنم نیستم ولی) کرخه .سونامی در خلیج فارس بوجود میاد که نتنها کویت بلکه بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس به زیر آب میرن!!!!!
    • Meek EU ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      4 3
      بنظر میرسد که شما در آب هیچ استعدادی جهت گلستان کردن منطقه نمی بینید. ما یک کشور متوسط مایل به ضعیف هستیم و داشتن این افکار جنگ طلبانه هم برای خود ما و هم برای همسایگان مسلمان ما خطرناک است. چرا فکر نکنیم که روزی برسد که با اسقرار حکومتهای مردمی و اجرای قوانین اسلام ناب با این کشورها و بطورکلی با همه همسایگان و غیرهمسایگان روابط برادرانه داشته باشیم، مشکلات هم را حل کنیم و کسریهای یکدیگر را تامین نمائیم، آب منطقه مال همه باشد و از دانش یک کشور تمام منطقه مستفیض شود و خداوند کریم هم این یگانگیهای اسلامی را با وفور و فراوانی نعمتهای لا تعدو لا تحصی خود، و در راس همه آب فراوان، پاداش دهد و خلاصه لازم نباشد که کشوری آب را بروی کشور دیگر ببندد یا از آب برای انهدام کشور دیگر سوء استفاده کند؟.
  • راشد IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    71 58
    ببخشید به یک جمعیت 15 تا 20 میلیون نفری از یک کشور 72 میلیونی نمیگن اقلیت بالا تر از 25 درصد جمعیت این کشور کرد هستند ولی هنوز اجازه تدریس زبان مادریشون رو ندارند
    • ایمان IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      64 13
      شما چرا به خودت میگیری؟ منظور کردهای ترکیه بود که شهرشان به زیر آب خواهد رفت... کردهای ایران از مهم ترین قشرهای ایران هستند
    • بدون نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      38 13
      من فک میکردم کمتر از 50 درصد میشه اقلیت!! نگو 25 درصد هست!!
    • بدون نام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      57 15
      مگه تو ایران اقلیتها اجازه دارند ؟ ... چرا ایرانو نمیگی ؟
    • بدون نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      27 6
      ما هم اقلیتیم به ما هم اجازه بدهند لدفن
    • بدون نام US ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      29 8
      6 میلیون نهایت نه 15 تا 20 میلیون! نکنه فکر کردی از هر 5 نفر یکی کرده تو ایران؟!! ...
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    60 22
    منظور اینکه کردا تو تاریخ ... فقط طبل جدایی میزنن و کل تاریخ رو هم بخونید ... عوض اینکه به فکر همبستگی باشن و کشور جلو ببرن میخوان جدا شن بسه دیگه
    • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
      16 9
      انگار که مثلا کی هستند!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    23 59
    ظهور خیلی نزدیک است...
    • 20 IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      39 9
      بهت مثبت دادم من هم اعتقاد دارم ظهور خیلی نزدیکه ولی چه ربطی به سد سازی ترکیه داشت ترکیه میخواد کشورشو آباد کنه به ظهور چه ارتباطی داره اگه ممکنه توضیح بده تا متوجه بشیم
  • رضا IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    جناب راشد یک سوزن ب خودت بعد .... اگه کردها 25% ترکیه رو تشکیل میدن ترکها بیشتر از 40% جمعیت ایران رو تشکیل میدن و هنوز اجازه تدریس زبان مادری رو ندارن اول تو ایران خودمون این مسئله رو حل کنید بعد ب ترکیه انتقاد کنید
    • ارش IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      48 34
      اگه ترکها چهل درصد ایران رو تشکیل میدن پس اقوام کرد،گیلک،فارس،لر،بلوچ وترکمن روی هم میشه شصت درصد ایران؟منطقی نیست دوست عزیز
    • شهاب NL ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      46 32
      دوست عزیز، منابع مختلف، جمعیت آذری های ایران (و نه ترک ها) رو 16% اعلام میکنند. شما 40% رو از کجا آوردی؟
    • بدون نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      26 30
      سرو کله پان ترکها یواش یواش داره اینجا هم پیدا میشه
    • بدون نام IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
      12 22
      کی کفته 40% چیزی نمیدونی بیخوددی حرف نزن اینجوری آدم بهت شک میکنه نهایت 14% ترکها بیشتر نیستند دل خودتو ... خوش نکن
    • بدون نام IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      2 11
      ترک های ایران خودشون فارسی بلد هستند. دیگه این بحث ها قدیمیه، چون 95 درصد مردم ایران به فارسی صحبت میکنند.
  • سعید IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    47 34
    لطفا" بیشتر مراقب ایرادتون باشین کردها ستیزه جون نبودن ونیستن به کسی که از حق خودش دفاع بکنه ستیزه جو میگن ؟!!!
  • بدون نام IT ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    31 12
    مگه تو ایران دارن ! کردها و بقیه
  • بدون نام TR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    48 2
    نوشته اید که "این سد آخرین بخش پروژه 32 میلیارد دلاری جنوب شرقی آنتالیاست" در حالی که باید منظورتان نه آنتالیا بلکه آناتولی باشد. شهرهای اون منطقه هم زیرآب نمی روند و چند روستا به مناطق دیگر منتقل می شوند. در ضمن این پروژه خواست کردهای خود منطقه است چون نزدیک به 1.5 میلیون شغل ایجاد می کند. اما پ.ک.ک مخالف این پروژه است و دلایلش هم معلوم است: جدایی طلبی، تجزیه طلبی!
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    20 14
    دوست وهموطن عزیزم، اگه سدهای استان خوزستان بشکنه حجم آبی که واردخلیج همیشه فارس میشه چنان موج هایی ایجادمیکنه وطوری اقلیم دریایی روعوض میکنه که کشورکویت زیرآب میره.این مطلب موردتاییدانجمن مهندسی عمران آلمان هم هست. البته منظوربنده این نبودکه سد ها روخراب کنیم تاکویت غرق بشه بلکه فقط خواستم عظمت کشورم وپتانسیل های بالای تاثیرگذاریش در منطقه رو یاداوری کنم.به هر حال ممنون که نظر دادید
    • مسعود US ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      15 6
      نه ! انجمن مهندسین آلمان دیگه چی گفته دانشمند؟ نگفته خلیج فارس به دریاهای آزاد راه داره و حجم سدهای خوزستان در مقابل حجم آب دریاهای آزاد مثل قطره میمونه؟
    • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
      18 4
      کشورت رو یه عده ای کوچک کردن برادر! یادت باشه از اون عده نباشی! عزت و بزرگی به رفتار و منش خود فرد برمیگرده و در ارتباط با بقیه معنی داره!
    • Meek EU ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      2 0
      برای اینکه کویت بزیرآب رود، باید آب خلیج فارس مقداری بالا بیاید، مثلاً یک متر، که معنایش این است که اقیانوس کبیر و اطلس و ...................تمام آبهای آزاد دنیا هم یک متر بالا بیاید. میدانید هم اکنون چه رودخانه های عظیمی به این آبها میریزند و طغیانهای فصلی آنها آبهای آزاد را حتی یک سانتیمتر هم بالا نمی آورد. من اینطور فکر میکنم، الا اینکه جنابعالی استدلال دیگری داشته باشید که روشن کند که مخلص در جائی اشتباه کرده ام، که از جوابتان ممنون خواهم شد.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    37 34
    با سلام تر کیه در نسل کشی ارامنه، یونانی ها همچنین اشوری ها فقط حدود یک تا دو میلیون ادم را به فجیع ترین وجه به قتل رسانده است لطفا در موضع گیری های خودتان دقت بفرمایید و از لفظ کرد های ستیزه جو استفاده نکنید اقلیت ها در ترکیه تحت فشار هستند. قتل 300000 یونانی بدست ترکیه قتل 500 هزار تا یک میلیون و نیم ارمنی بدست ترکیه لینک زیر از ویکیپدیا اسناد و اطلاعات این نسل کشی غیر قابل انکار را که از سال 1914 توسط ترکیه اغاز گردیدرا به خوبی نشان می دهد:...
    • علی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
      7 5
      کاملا درسته ولی کسانی که امروزه در اراضی تاریخی ارامنه و آشوری ها ساکن هستند ترک ها نیستند ... پس نتیجه می گیریم در این نسل کشی ها ترک ها دست تنها نبودند
  • بدون نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    44 12
    تو ترکیه زبان کردی هم تدریس میشه، ...
    • بدون نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
      28 9
      تازه شبکه تلوویزیونی هم دارند...
  • محمد IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    31 23
    آقا جان به چی وکی قسم بخوریم که از لحاظ علمی ونژاد شناسی آذری های ایران، و کل کردها، در تمام نقاط دنیا یعنی ایران ،عراق ،سوریه و ترکیه ؛ایرانی هستند.ایرانی.اینکه خودتان را جدا میکنید توطئه اجنبی هاست.
  • حسین IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    16 23
    دوستان اینقدر ترک وکردوبلوچ و...........نکنید مهم این است که 95%شیعه مرتضی علی هستند واز طرف دیگر همه ایرانی وعاشق ایران واسلام .تنگ نظر نباشیم
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    2 7
    بعله...
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    2 10
    به نظر بدنه حقیر جنگ آینده در این منطقه حساس جنگ وبحران آب بوده ومی بایست سهم و قابلیت کشورمان را داشته باشیم براداران وخواهران در این مقاله هیچگونه حس قومیتی نیست وفقط اطلاع رسانی می باشد لطفا" راه حلی را بیابیم تا کشورمان در این بازی که در تمام مرز وبوم کشورمان وجود دارد از این بهره خدادادی بی بهره نمانده ودر بازی های کشور های منطقه عقب نماند چه برداشت آب که من بعید می دانم برای کرد ،آذری و...تمام ایران خوب بوده حال من خودم شاهد پروژه مفید دوستانم بودم وامید وارم کشورم وایران عزیز مان بی بهره نباشد.
  • علی EU ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    8 4
    احتمالا عدد40 درصدی مربوط به مجموع استانهای کرد نشین است مثلا استان کرمانشاه کرد نشین است ولی تعداد اکراد محترم در این استان کم میباشند
  • كامران IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    12 4
    منظور از اريايي نجيب و پاك همون جد محترمتون اقاي هيتلر مهربونه ديگه
  • مجتبی IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    2 5
    وزیر خارجه فرمودند 40 درصد.