در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم: از مارپیچ فضایی و عقرب آسمانی گرفته، تا ملاقه فضایی و دره‌های رنگی مریخ.

شگفتی مارپیچی: این ساختار مارپیچی غیرمنتظره چیزی جز ستاره سالخورده R حجار نیست؛ ستاره غول سرخی که هر 10 هزار تا 50 هزار سال یک‌بار، توده‌ای از گاز و غبار را به بیرون فوران می‌کند. مسئولان رصدخانه آرایه بزرگ میلی‌متری/زیرمیلی‌متری آتاکاما که این عکس را منتشر کرده است، می‌گویند: «چنین ساختاری هرگز پیش از این مشاهده نشده است، و احتمالا در اثر وجود یک ستاره همدم پنهان که به دور ستاره R حجار می‌گردد ایجاد شده است.»
در عکس بالا که نخستین نمایش سه‌بعدی از چنین مارپیچی است، پوسته اطراف ستاره به صورت حلقه دایروی بیرونی دیده می‌شود. این عکس همچنین ساختار مارپیچی بسیار واضحی را برای مواد درونی نشان می‌دهد.
 

دره رنگی: بخش اعظم این عکس رنگی که توسط دوربین HiRISE مدارگرد شناسایی مریخ گرفته شده است، توسط دره عظیم Coprates Chasma پر شده است. این عکس بخشی از بالای دیواره جنوبی دره را نشان می‌دهد، و جهت نگاه آن به سوی شیب‌های تند بالاتر است. رنگ‌های موجود مشخص کننده انواع گوناگون صخره هستند که در حال حاضر در منطقه وجود دارد.
 

شفق از نگاه بالا: در این تصویر که ماهواره‌های ناسا آن را چند روز پس از فوران اخیر تاج خورشید ثبت کرده‌اند، شفق شمالی همچون توده محوی از ابر مشغول درخشش در آسمان ایالت‌های کبک و اونتاریو کانادا است. فوران تاج خورشیدی میدان مغناطیسی زمین را تحریک می‌کند، و باعث ایجاد چشم‌اندازهای رنگی زیبایی در مناطق قطبی زمین می‌شود.
 

ملاقه فضایی: چیزی که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، ملاقه نمونه‌برداری مریخ‌نورد کیوریاسیتی است که مملو از ذرات خاک مریخی است که برای عبور از الک نمونه‌گیری بیش از حد درشت بوده‌اند. این الک تنها اجازه عبور را به ذراتی می‌دهد که کمتر از 0.015 سانتی‌متر قطر دارند. در حال حاضر کیوریاسیتی با استفاده از دو ابزار، مشغول مطالعه یک صخره مریخی است. نتایج اولیه نشان می‌دهد که ترکیب شیمیایی این صخره مشابه برخی از صخره‌های زمینی است.
 

گلوله آتشین: گلوله آتشینی که در عکس بالا می‌بینید، موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس را به همراه کپسول دراگون در حال اوج‌گیری در جو زمین، پس از پرتاب از پایگاه فضایی کیپ‌کاناورال فلوریدا نشان می‌دهد. برای دومین بار طی 5 ماه گذشته، شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس توانست با موفقیت کپسول دراگون را به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل کند. طی این سفر، کپسول دراگون نخستین محموله رسمی خود را، بر اساس قرارداد تامین تجهیزات میان ناسا و اسپیس‌ایکس، به ایستگاه فضایی تحویل داد.
 

عقرب آسمانی: نگران نباشید، این عقرب نمی‌تواند شما را نیش بزند. این عکس زیبا که در استرالیا گرفته شده است، ناحیه‌ای از صورت فلکی عقرب را نشان می‌دهد. صورت‌فلکی عقرب که برای آسمان نیمکره جنوبی در تابستان طلوع می‌کند، دایره‌البروج -مسیر حرکت زمین به دور خورشید- را دنبال می‌کند.
 

دود خاکستر: به دنبال فوران هفته گذشته آتشفشان شیویلوچ روسیه، یک ستون دود طولانی از خاکستر به هوا برخواسته است. این عکس توسط ماهواره Aqua ناسا گرفته شده است. گروه واکنش سریع آتشفشانی کامچاتکا گزارش داده است که ستون خاکستر آتشفشان شیویلوچ -که در نزدیکی دریای برینگ قرار دارد- تا ارتفاع 2900 متری سطح دریا رسیده است، و بیش از 220 کیلومتر از قله آتشفشان فاصله گرفته است.
 

برج نور: ستون‌های نور شفق قطبی بر فراز لامبی واقع در بریتیش کلمبیا کانادا نمای زیبایی را خلق کرده است. شفق قطبی زمانی ایجاد می‌شود که ذرات باردار خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کنند. برخورد این ذرات با مولکول‌های موجود در جو زمین باعث انتقال انرژی به آنها و درخشش مولکول‌های جو می‌شوند. رنگ سبز مربوط به برانگیختگی مولکول‌های اکسیژن، و رنگ ارغوانی ناشی از برانگیختگی مولکول‌های نیتروژن است.

 

منبع: نشنال جئوگرافیک – ترجمه: محمود حاج‌زمان

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یونس IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    6 3
    الله اکبر
  • حسن IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    0 0
    واقعآ حیرت اوره. اگه میشه این عکس های جالب برام ایمیل کنید