در سال 2012، ساختمان‌ها، پل‌ها و شناورهای اقیانوس‌پیما بزرگ‌تر، سبزتر، قوی‌تر و بلندتر از هر زمان دیگری ساخته شدند. برترین و بزرگ‌ترین این نوآوری‌ها را به انتخاب پاپ‌ساینس ببینید.

شناور Dockwise Vanguard
زمانی‌که یک رزم‌ناو در میان اقیانوس نیاز به تعمیر داشته باشد، یک کشتی نیمه‌شناور همانند Dockwise Vanguard می‌تواند عرشه خشک فراساحلی لازم برای این کار را فراهم آورد. این شناور با طول 275 متر و عرض 70 متر -بزرگ‌ترین کشتی از نوع خود و با اندازه‌ای فراتر از یک زمین فوتبال- می‌تواند عرشه خود را به زیر آب فرو ببرد و برجک‌های جلویی خود را کنار بزند؛ در نتیجه به شناورهای دریایی عظیم‌الجثه امکان می‌دهد تا به آرامی به روی عرشه آن سر بخورند و سپس شناور Vanguard موقعیت خودش را زیر آنها تثبیت کند. این شناور می‌تواند علاوه بر 7716 تن غذا، سوخت و تجهیزات خود، محموله‌ای به وزند 121.25 هزار تن حمل کند. این میزان تقریبا دو برابر بیشتر از بار مفیدی است که سایر شناورهایی از این نوع قادر به حمل آن هستند.
 

برج فردوس الحمرا
با 412 متر ارتفاع، برج فرودس الحمرا در شهر کویت بزرگ‌ترین ساختمان دنیاست که یک وجه آن تماما از سنگ ساخته شده است. قبل از ظهور چارچوب‌های فولادی، که استفاده از دیواره‌های شیشه‌ای را امکان‌پذیر ساخت، این مصالح بنایی بود که به ساخت بناهای مرتفع کمک می‌کرد. در برج فردوس الحمرا به جای آنکه از مقاومت و استحکام سنگ استفاده شود، مهندسان و معماران شرکت SOM ماده‌ای را انتخاب کردند که به خنک نگاه داشتن ساختمان کمک می‌کند. نمای یکپارچه برج به سمت جنوب است؛ جایی‌که استفاده از سنگ به کاهش گرمای ناشی از تابش آفتاب سوزان کمک می‌کند. بقیه نمای ساختمان تماما از شیشه پوشیده شده که چشم‌انداز آن به شهر کویت را به حداکثر می‌رساند.
 

بلوک‌های Rapidblocs
هم‌زمان با بازی‌های المپیک 2012 لندن، مجموعه آب‌های خروشان Lee Valley نوع کاملا جدیدی از سیستم پارک‌های آب‌های خروشان را معرفی کرد که با استفاده از چیزهایی شبیه لگوهای عظیم ساخته شده بود. اجزای سازنده این مجموعه که Rapidblocs نامیده می‌شوند، از پلی‌اتیلن فوق متراکم و قاب فولادی گالوانیزه ساخته شده‌اند. طراحان مسابقات می‌توانند به راحتی آنها را بازآرایی کنند تا تقریبا هر نوعی از میدان‌های آب‌های خروشان، از مارپیچ‌های مخصوص مسابقات جهانی قایق‌های کانو، تا مسابقات قایق‌رانی آخر هفته مخصوص کودکان را خلق کنند.
 

پل راسکی آیلند
بلندترین پل کابلی دنیا با دهانه اصلی به طول 1104 متر، شهر بندری ولادیوستوک روسیه را به جزیره راسکی آیلند متصل می‌کند. برج‌های A شکل 321 متری این پل که بلندترین برج‌های پل در دنیا هستند، بر روی شمع‌هایی به عمق 77 متر قرار گرفته‌اند. مهارهای کابلی 580 متری این پل درون بدنه‌های محافظ پرتو فرابنفش پوشانده شده‌اند.
 

ساختمان پیکسل
پیکسل، یک ساختمان اداری 1143 مترمربعی عاری از کربن در ملبورن استرالیا، بدون شک پایدارترین محل کار در دنیا است. این ساختمان که توسط شرکت Studio 505 طراحی شده است، تمام آب مصرفی خود را در محل جمع‌آوری، تصفیه و بازیافت می‌کند. صفحات خورشیدی و توربین‌های بادی نصب شده در سقف، تمام برق مورد نیاز ساختمان را تامین می‌کند. انجمن ساختمان سبز آمریکا، این ساختمان را با 105 امتیاز از 110 امتیاز ممکن، به عنوان برترین ساختمان سبز دنیا انتخاب کرده است.
 

پل میلتون-مدیسون
زمانی‌که مهندسان شرکت Buckland & Taylor جایگزینی خرپاهای 740 متری و 83 ساله پل میلتون- مدیسون بر روی رودخانه اوهایو را آغاز کردند، تصمیم گرفتند تا کل سازه جدید را در یک حرکت با سر دادن در جای خود قرار بدهند. بخشی از وزن 15260 تنی به صورت پیش ساخته است و بقیه آن بر روی پایه‌های موقتی بر پا می‌شود. پس از تکمیل سازه پل جدید و استقرار آن بر روی پایه‌های موقتی در کنار پل قدیمی، هشت جک مخصوص رودخانه‌ای کل سازه را بر روی شاه‌تیرهای لغزشی هل می‌دهند، تا اینکه یک روز بعد، کل سازه خرپایی بر روی پایه‌های بتنی 17 متری تقویت شده قدیمی پل، سر جای خود قرار گیرد.
 

سیستم IsoMetrix
سیستم‌هایی که زمین‌شناسان بر روی خشکی برای دیدن زیر پوسته زمین به کار می‌برند، زیر آب خیلی خوب کار نمی‌کند. در مقابل، سیستم جدید لرزه‌نگاری دریایی IsoMetrix اطلاعات را در تمام جهات جمع‌آوری می‌کند؛ بنابراین می‌تواند نقشه امواج بازگشتی را به صورت سه‌بعدی تولید کند. این سیستم تصاویری از ساختارهای زیر بستر دریا تهیه می‌کند، که به شرکت‌های نفتی امکان می‌دهد تا با وضوح بی‌سابقه‌ای مخازن عمیق دریایی را شناسایی کنند.
 

منبع: پاپ‌ساینس – ترجمه: محمود حاج‌زمان
53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sayid IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    17 2
    very good
  • بدون نام GB ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 2
    آخرین مورد، IsoMetrix، یک روش در نحوه دریافت اطلاعات لرزه نگاری است و نمی توان از آن بعنوان بزرگترین نو آوری نام برد