مسولان ناسا قصد دارند برای تجهیزات مرتبط با برنامه شاتل‌های فضایی خود که اکنون دیگر بلااستفاده و متروک مانده‌اند، مستاجران یا مالکان جدیدی پیدا کنند.

محمود حاج‌زمان: تمام شاتل‌های فضایی اکنون در مکان‌هایی که برای بازنشستگی آنها در نظر گرفته شده است ساکن شده‌اند، اما ناسا هنوز حجم عظیمی از تجهیزات، ساختمان‌ها و زیرساخت‌هایی را در اختیار دارد که از برنامه 30 ساله شاتل‌ها باقی مانده‌اند. مسولان این سازمان در تلاشی آرام و بدون سر و صدا، می‌کوشند تا این تجهیزات را بفروشند یا اجاره دهند.
به گزارش پاپ‌ساینس، آخرین ماموریت شاتل‌ها یک سال و نیم پیش به پایان رسید، و آخرین تمیزکاری‌ها و مرتب‌سازی‌ها در مرکز فضایی کندی فلوریدا در حال انجام است. بودجه لازم برای اتمام این وظایف و انجام کارهای تعمیر ونگهداری در پایان سال 2013 / 1392 به پایان خواهد رسید. پس از آنکه بودجه ته بکشد، ساختمان‌های بتنی و فولادی این تاسیسات مطمئنا در آب و هوای مرطوب و دریایی ساحل فلوریدا شروع به زنگ زدن خواهد کرد.
برخی از شرکای تجاری ناسا، پیش از این توافقاتی را برای استفاده از تاسیسات این سازمان فضایی انجام داده‌اند. شرکت بوئینگ یکی از تاسیسات آماد شاتل‌ها را برای پیشبرد پروژه کپسول انتقال فضایی CST-100 خود به کار خواهد گرفت. شرکت اسپیس‌ایکس نیز قبلا از تاسیسات پرتابی موجود در مرکز فضایی کندی استفاده کرده است.
با این وجود، کماکان بخش اعظمی از این تجهیزات و تاسیسات باقی مانده است: از باند فرود عظیم شاتل گرفته، تا کارخانه‌های بسته‌بندی چترهای نجات شاتل. اگرچه بعضی از این زیرساخت‌ها و تجهیزات برای شرکت‌هایی که قصد دارند تا تاسیسات پرتابی خود را داشته باشند جذابیت زیادی دارد، اما زیرساخت‌های زیادی نیز هستند که باید منتظر بمانند تا شاید یک نفر آنها را بخواهد.
 53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم US ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    29 4
    یادش بخیر...پرتاب های هیجان انگیز شاتلها
  • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    22 5
    مظنه چند؟با تخفیف دانشجویی
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    18 2
    حیف که دلار گرون شد وگرنه خودم می خریدم
  • احمد IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
    2 0
    من با اسپوتینگ و اپولو حال شاتل فضایی یه چیز دیگست.